Dlouhé sezení v práci za počítačem, koukání do monitoru, zvýšený stres i litry kávy, kterou si navíc mnozí nedokážou představit bez cigarety. To vše má vliv na naše každodenní fungování, momentální prožitek a nálady. Když k tomu navíc přidáme nedostatek spánku, pohybu a nekvalitní, nepravidelné stravování, průšvih je na světě. Všechny tyto nepěkné věci si totiž naše tělo pamatuje a dřív nebo později se projeví na našem dlouhodobém zdraví. Jenže jak se ve 21. století, které si tento uspěchaný životní styl žádá, vyklidnit a najít tělesnou a duševní harmonii, aby se nám nerozjela spirála nejrůznějších nemocí? Základem úspěchu je ranní hormonální optimalizace, která umožní, aby žlázy s vnitřní sekrecí produkovaly optimální množství různých hormonů, díky čemuž se po celý den budeme cítit nabití energií a dobrou náladou. Přicházíme se čtyřmi způsoby, kterými si můžete nastavit ranní rutinu, harmonizovat hormony a tělo tak lépe připravit na každodenní aktivity!

Čtěte také

Posilování

Čtěte také

Cvičit 30 minut denně a hubnout? Rady, jak vytěžit z krátkého tréninku maximum

1. Okamžitá hydratace

Mnozí z nás jsou chronicky dehydratovaní a trpí nedostatkem mnoha základních stopových minerálů, které se nacházejí v kvalitní vodě. Po probuzení si proto co nejrychleji důkladně vypláchněte ústa a poté vypijte velkou sklenici minerální vody. Možná vás překvapí, že většina našeho hladu může být jen žízeň. A právě tato ranní žízeň, maskovaná jako hlad, pak způsobuje, že se mnoho lidí při snídani přejídá. To má za následek hormonální vzestupy a poklesy v pozdějších fázích dne, které nazýváme odpolední útlum (termín označující ospalost a malátnost, která přichází odpoledne, obvykle mezi 13:00 a 15:00). Abyste se útlumu vyhnuli, hydratujte se rychle po probuzení a alespoň 15 minut před jídlem. Vyberte si kvalitní minerální vodu nebo jednoduše přidejte do sklenice filtrované vody špetku kvalitní himálajské nebo mořské soli.

Čtěte také

Přílohy v dietě nejsou zlo

Čtěte také

Přílohy ano, nebo ne? Opravdu jsou zlo? Kolik a čeho jíst, když chcete zhubnout

2. Studené nebo kontrastní sprchy

Možná se vám zpočátku nebude chtít, možná pro vás otočení kohoutkem doprava bude znamenat velké přemlouvání a sebezapření. Pokud ale tuto výzvu přijmete a překonáte, odměnou vám bude nejen nezaměnitelný pocit ze sebe sama, ale také množství nejrůznějších benefitů. Navíc se při vystavení chladu v těle uvolňuje bílkovina zvaná adiponektin, která odbourává tuk a vytlačuje glukózu do buněk. Netroufáte si hned na studenou? Pak zkuste střídání 20 vteřin studené vody s 10 vteřinami horké vody - to může nabídnout všechny výhody ledové sprchy a navíc poskytnout benefit v podobě lepšího průtoku krve a krevního oběhu. „Tento proces je dobrým bojovníkem proti bolestem zad, vysokému krevnímu tlaku či alergiím. Slouží také jako dobrá forma prevence proti nachlazení, chřipce a angíně. A otužování působí pozitivně i na lidskou psychiku,“ říká propagátor zdravého životního stylu David Buchta.

Čtěte také

Zbavte se celulitidy jídlem

Čtěte také

Zbavte se celulitidy jídlem! Vyřaďte nevhodné potraviny a pročistěte organismus

3. Pozorování východu slunce

Chodíte pozdě spát, ráno se nemůžete vyhrabat z postele a v práci bojujete s únavou? Pak zkuste přenastavit své vnitřní hodiny těla, které odborníci označují jako cirkadiální rytmus, a změňte čas, kdy ulehnete do postele. Kvalitní spánek je totiž pro optimalizaci hormonů naprosto stěžejní. Právě on nám dodává konzistentní hladinu energie po celý den. Večer těsně před spaním navíc zkuste nekoukat do telefonu a na televizi, abyste eliminovali škodlivé modré světlo, a ráno po probuzení si s osvícením tváře telefonem dejte také chvíli na čas. Naopak se podívejte z okna, nebo vyjděte na balkón či zahradu, pozorujte východ slunce, mraky a zhluboka dýchejte... Slunce je totiž mocná, evoluční síla, která pomáhá lidem začít den uvolněně. Každé ráno se tak ponořte do hlubokého dýchání a přemýšlejte o dobrodružství, které vás přes den čekají.

Čtěte také

Probiotika

Čtěte také

Rozdíl mezi probiotiky, prebiotiky a synbiotiky. Proč je nám po nich občas hůř?

4. Správná životospráva a bylinky

Nezbytná je také správná životospráva. Dostatečný pitný režim a vyvážený jídelníček by proto měl být naprostou samozřejmostí. Pokud ale přesto trpíte únavou, nebo cítíte, že vám chybí energie, vyzkoušet můžete přírodní sílu bylinek. Optimalizovat hormonální rovnováhu, podpořit fyzické a duševní zdraví, dodat energii, nabudit sexualitu, podpořit plodnost, imunitu, koncentraci i paměť pomůže například řeřicha peruánská neboli maca. Ideálním pomocníkem je však také kotvičník zemní, který se díky podpoře výkonnosti stal velmi oblíbeným mezi sportovci. Získal si ovšem také lidové přízvisko „rostlinná viagra“, jelikož přispívá k udržování správné hladiny pohlavních hormonů, a tedy i k bezproblémové funkci pohlavních orgánů. „Jeho účinky jsou ovšem mnohem širší. Je doporučován těm, které trápí únava, nespavost, přibírání na váze, deprese, snížený zájem o sex, osteoporóza, nepravidelná menstruace, ztráta vlasů, úzkost i neschopnost dosáhnout orgasmu. Ženy z něj mohou navíc díky jeho estrogenním účinkům profitovat i během klimakteria. Souhrnně by se tato bylina dala doporučit pro všeobecné povzbuzení organismu všem, kteří se z nějakého důvodu necítí zcela ve formě,“ vyjmenovává David Buchta.

Další benefity kotvičníku pro lidské zdraví:

  • Kotvičník přispívá k normální funkci pohlavních orgánů, pomáhá regulovat hormonální aktivitu.
  • Přispívá k normální funkci močového ústrojí.
  • Pomáhá udržovat tělový a svalový tonus.
  • Přispívá k normální činnosti kardiovaskulárního systému (srážení a čištění krve).
  • Posiluje přirozenou obranyschopnost organismu.
  • Pomáhá udržovat správnou činnost nervové soustavy.
  • Přispívá k normální funkci dýchacího systému.
  • Pomáhá udržovat normální stav pokožky.
  • Má výrazné protizánětlivé a anti-aging vlastnosti.
  • Přispívá ke zdraví dásní a ústní dutiny.

Zdroj: vlasta.cz primulus.cz feminus.cz healthline.com

Čtěte také

Nedostatek draslíku

Čtěte také

V noci se vám zdá o mravencích a budíte se v křečích? Možná vám chybí draslík

Čtěte také

Pocit štěstí se dá naučit

Čtěte také

Ženy jsou dle vědců méně šťastné než muži. 3 tipy, jak pocit štěstí natrénovat!

Čtěte také

Potraviny pro zdravý mozek

Čtěte také

Jezte chytře! 8 potravin pro zdravý mozek, paměť i jako prevence Alzheimera