K tomu, aby člověk začal jíst zdravěji, stačí opravdu málo. Základem všeho je však rozhodnutí a především odhodlání vydržet. Pak už jen přidat třeba mističku zeleniny ke každému jídlu, ubrat na cukrovinkách a sladkých limonádách a rozhodně se nebát bílkovin a zdravých tuků. Že se vám v zimních měsících ledový salát chroupat nechce? Pak zeleninu přidejte do pokrmu. Skvělá je v tomto asijská kuchyně. „Například do oblíbených Teriyaki Udon nudlí můžete přidat zeleninu, co lednice dá,“ radí propagátor zdravého stravování Martin Kudera.

Recept na Teriyaki Udon nudle

VIDEO: Jak připravit skvělé Udon nudle s Teriyaki omáčkou za pouhých 10 minut? 

Ingredience (2 porce):

•       400 g předvařených udon nudlí

•       ½ skleničky Teriyaki omáčka (1/3 skleničky pro méně výraznou chuť)

•       200 g tofu (lze použít i seitan, tempeh, sójové kousky)

•       zelenina dle chuti (mrkev, pórek, červená cibule, výhonky nebo klíčky, paprika)

Povzneste jídlo kvalitní omáčkou

Rádi si jídlo dochucujete všemožnými omáčkami a dresinky? Pak věřte, že ty kupované jsou plné přidaného cukru, aditiv a konzervantů, které si se zdravým životním stylem, pro který jste se rozhodli, zrovna netyká. Řešením mohou být vlastnoručně vyrobené omáčky z kvalitních surovin, které dokážou jídlo povznést na úplně jinou chuťovou úroveň a mohou být i bohatou zásobárnou živin. Výborné jsou například domácí kečupy z čerstvých rajčat. Výhodou je, že rajčata tepelnou úpravou neztrácí žádný z obsažených vitamínů a minerálních látek. Tepelná úprava navíc zvyšuje hladinu lykopenu, který snižuje riziko rakoviny prostaty u mužů a může mít pozitivní vliv i na zdraví srdce. Podle Martina Kudery jsou dnes kvalitní domácí přírodní omáčky již k dostání i na trhu. Proto nechce-li se vám doma vyrábět, nemusíte.

Čtěte také

Spánek

Čtěte také

Jak usnout během 2 minut kdykoli a kdekoli. Jde o vojenskou spánkovou techniku

Zařaďte netradiční bílkoviny

Jak už víme, základem zdravého a vyváženého jídelníčku jsou také bílkoviny. A rozhodně nemáme na mysli jen maso, případně další živočišné produkty jako vejce a mléčné výrobky. Pokud nejste jejich fandou a každý den si je dopřát nechcete, můžete sáhnout po bílkovinách rostlinného původu. Na výběr je z luštěnin (červená čočka, hrách, fazole, cizrna, sója), dále pak rýže, quinoa, amarant, ořechy (vlašské ořechy obsahují 4 g bílkovin, kešu až 17 g, para 14 g, piniové oříšky až 22 g), seitan nebo třeba droždí.

Máte náladu trochu experimentovat? Zkuste jídlo ochutit sezamovou tahini pastou, která je bohatá nejen na bílkoviny, ale také na vlákninu a zdravé tuky. „Tahini pasta neobsahuje škrob, barviva ani chemické konzervační látky a je považována za jeden z nejlepších zdrojů vápníku. Dokáže nahradit máslo a hodí se k dochucení téměř všech pokrmů, kterým dodá úžasně krémovou konzistenci a jemnou příchuť pečeného sezamu,“ doplňuje Martin Kudera.

Recept na Baba Ganoush z pečených lilků a Tahini pasty

Ingredience:

•       3 lilky

•       2–3 rozmačkané česneky

•       2–3 lžíce Tahini pasty

•       1 lžička římského kmínu

•       2 lžíce panenského olivového oleje

•       šťáva z citronu

•       mořská či himálajská sůl

•       koriandr

Postup: Nejprve si rozehřejte troubu na 250°C. Slupku lilku propíchejte vidličkou, aby z něho mohla unikat pára. Ideální je, když lilky položíte přímo na rošt. Pečte přibližně 35 minut. Hotový lilek se pozná podle nakrabacené opečené slupky. Lilky je nutné nechat vychladnout. Následně je podélně rozřízněte a lžící vydlabejte vnitřek. Jednu půlku lilku rozmixujte a druhou půlku nakrájejte na kostičky. Pak lilky smíchejte dohromady. Slupka nebude potřeba, může se hodit do kompostu. Ostatní ingredience přimíchejte k lilkům. Můžete podávat s chlebem. Ozdobte koriandrem nebo jinou bylinkou.

Čtěte také

Vzorový jídelníček od odborníka

Čtěte také

Vzorový redukční jídelníček od nutriční specialistky: Takhle jezte a zhubnete!

Dopřejte si gastro zážitek díky octu

Chuťově dokonalé a o špetku zdravější jídlo můžete vykouzlit i díky octu. Ale pozor, ne však tomu obyčejnému, který koupíte za pár korun v každé večerce. „Přednost bych dal ochuceným bylinkovým octům, které mají příjemně kyselou chuť a dokážou i z relativně obyčejného jídla udělat gastronomickou událost. Kromě toho bylinkový ocet je skvělý na hubnutí a k očistě organismu. Pomáhá lépe trávit jídlo, odbourávat tuky, snižuje glykemický index potravin a omezuje pálení žáhy,“ tvrdí Martin Kudera. Ochucené probiotické octy se hodí téměř na vše - na dochucování čerstvých salátů, polévek, omáček, do marinád na zeleninu nebo maso, dipů i majonéz.

EXTRA tip!

Přidejte lžičku ochuceného octa do oblíbeného zeleninového smoothie.

Zdroj: vlasta.cz Healthy Food vs. Highly Processed Food: What to Know (healthline.com) Farma Živina 

Čtěte také

Mléko

Čtěte také

Předejděte osteoporóze! 9 potravin bohatých na vápník. Pít mléko nestačí

Čtěte také

Dagmar Patrasová

Čtěte také

Tak šel čas s Dagmar Patrasovou. Z princezny Koloběžky bojovnice o manžela

Čtěte také

Toxické pracovní prostředí

Čtěte také

Když hrozí syndrom vyhoření: Poznejte včas toxické pracovní prostředí.

Čtěte také

Hořčík jako prevence svalových křečí

Čtěte také

Hořčík na spánek, proti křečím i migrénám. Jezte ho, i když nesportujete