Centrum zdravotnických věd univerzity v texaském v San Antoniu přišlo se zajímavým zjištěním, které nedávno zarezonovalo v odborném tisku. Podle autorů výzkumu může příliš kalorická strava s vysokým obsahem tuků být vysvětlením třeba pro zánětlivou bolest kloubů neboli artritidu či ji lze spojit s neuropatickými bolestmi u lidí s diabetem. Fungovat by to naštěstí mělo i naopak, příslušná úprava stravy by mohla pacientům výrazně ulevit. Zároveň lze zaměřit pozornost na vývoj léků, které by blokovaly uvolňování určitých mastných kyselin v těle.

Nejde tak v první řadě o hubnutí, které jinak také dokáže přinést úlevu od bolesti, například co se kloubů týče, ale o úpravu stravování, která by sama o sobě měla člověku ulevit. Pokud například dotyčný přestane trpět chronickou bolestí, spíše se začne hýbat, což je nezbytná podmínka k tomu, aby se mu zlepšila kondice a něco shodil. 

Čtěte také

Kulatý obličej? Jak ho zeštíhlit?

Čtěte také

Jak zhubnout v obličeji? Kdo má kila navíc, musí prostě ubrat rovnoměrně a všude

Příspěvek, který vznikal více než pět let, vyšel v červnovém vydání časopisu Nature Metabolism a podílela se na něm patnáctka předních zámořských odborníků na výživu a léčbu obezity. 

Mastné kyseliny na scéně

Chronická bolest je celosvětově jednou z nejčastějších zdravotních potíží a objev z Texasu může znamenat výrazný posun v její léčbě. Ačkoli se ke zmírnění potíží spojených s cukrovkou, autoimunitními poruchami či kardiovaskulárními chorobami často doporučuje redukce tuků, většinou se to spojuje s tím, aby člověk zhubnul – vliv lipidů nebo mastných kyselin na bolest byl zatím neznámý. 

Vědci svůj výzkum zahájili u myší, nakonec se ale zaměřili i na lidi – zkoumali roli polynenasycených mastných kyselin na rozvoj bolestí. Ukázalo se přitom, že typická strava západní civilizace s vysokým obsahem omega-6 polynenasycených tuků představuje významný rizikový faktor zánětlivé i neuropatické bolesti.

Čtěte také

Když břicho nejde shodit

Čtěte také

Břicho hned pod prsy. Proč se mi tam objevilo a jak se ho zbavit?

Čeho máme moc a čeho málo? 

Tuky označované jako omega-6 se vyskytují hlavně v rostlinných olejích a mají své výhody, ale problém je v tom, že jich jím moc – najdeme je snad všude, od kukuřičných lupínků až po cibulové kroužky. Ve stravě mají bohužel větší podíl než zdravé omega-3 tuky, které se nacházejí v rybách a dalších zdrojích, jako je třeba lněné semínko a vlašské ořechy. Mezi nezdravá jídla s vysokým obsahem omega-6 tuků obecně patří mimo jiné průmyslově zpracované potraviny, rychlé občerstvení, zákusky a tučné a uzené maso. Ale existují i zdraví jídla s těmito kyselinami, která je proto třeba jíst jen s mírou a s jejich konzumací to nepřehánět. 

Čtěte také

Nemusíte jíst hned po probuzení, ale hladovět celé dopoledne se nevyplácí

Čtěte také

Musíte snídat, říkají roky obezitologové. Je to pravda? A kdy se musíte najíst?

Zdravé omega-3 tuky jsou zvláštní tím, že je na rozdíl od ostatních mastných kyselin najdeme hlavně v živočišných složkách potravy. A to v tučných mořských rybách, ve sladkovodních je jich bohužel malinko. Prokazatelně působí na zdraví našich očí, mozku a srdce, a přispívají ke správné funkci imunity. Omega-3 se dále rozdělují na jednotlivé kyseliny, a úplně nejdůležitější jsou kyseliny EPA a DHA. 

Vědci zjistili, že omezení příjmu omega-6 tuků a naopak zvýšení příjmu těch, které se označují jako omega-3, výrazně zlepšuje bolestivé stavy. „Tento objev je významným příspěvkem k obrovské neuspokojené potřebě, protože zatím neexistuje účinná léčba, která by výrazně zmírnil apotíže při diabetologické neuropatii,“ komentoval objev José E. Cavazos, profesor neurologie z texaské univerzity. 

Čtěte také

Jaká strava bude pro vás ideální?

Čtěte také

Nedaří se vám zhubnout? Nechte si udělat vyšetření krve, které ukáže, co jíst