Neuzobávejte během dne, a když už jíte, soustřeďte se na to – to vám řekne každý dobrý odborník na výživu. Uzobávání je přitom široká kategorie, patří do ní jak dojedení sousta po dětech nebo vnoučatech, tak ochutnávání při vaření, pár oříšků od kolegyně nebo třeba ujídání z partnerova talíře během večeře, kterou jste si vy osobně nandali hodně chudou. 

Na vyjmenované příklady jídel nad plán ještě nikdo neumřel, ale pár kil navíc dokážou zajistit, a to i během jediného roku. Snažte se je všechny držet pod kontrolou. 

Čtěte také

Příliš tuků může značit nejen příliš kilogramů navíc, ale také bolesti

Čtěte také

Tučná jídla škodí cévám, ale mohou způsobit i chronickou bolest. Dieta ji zažene

Pár oříšků

Možná se stravujete skoro vzorově, jen si tu a tam navíc dáte kousek buchty od kolegyně, neodoláte pytlíku oříšků či sušených meruněk v kantýně nebo si po cestě městem dáte zmrzlinu. Dejte si někdy tu práci a den dva si pište, co všechno jste snědli a jakou energetickou hodnotu to mělo. Víte, že třeba sáček zmíněných meruněk má kolem 1000 kilojoulů, a sáček oříšků dokonce 2500 kilojoulů?

Pokud máte problémy s tím, že si nedokážete odepřít sousta navíc – třeba při práci na počítači nebo když jen tak procházíte kuchyní, pište si vše i proto, že člověk si pak spíše rozmyslí dát něco mimoděk do pusy. A snáze také kontroluje, kolik toho vlastně snědl.

Čtěte také

Jak na štíhlý pas?

Čtěte také

Hubnutí břicha může zabrat v každém věku, ale nesmíte dělat tyhle chyby

Předem si nakrájejte zeleninu

„Bohužel, člověk většinou neuzobává zdravé věci, ale spíše ty, kterými se snaží zahnat mlsnou – oříšky, sladkosti a podobně. Pokud o sobě víte, že někdy jíte i proto, že nevíte, co s rukama, nakrájejte si do misky na pracovní stůl ovoce a hlavně zeleninu,“ doporučuje Iva Málková ze sdružení STOB, pořadatelka oblíbených kurzů hubnutí pro muže i ženy. 

Problémem je také zmíněné ochutnávání při vaření. Pokud si několikrát naberete omáčku a ochutnáte i přílohy, můžete se tak dostat nad sporákem k pěkným pár stům kilojoulů – k obědu byste si pak měli dát jen poloviční porci. Zkuste si jednou za každé ochutnané sousto nabrat jedno stejné do mističky a po vaření se podívejte, co všechno jste spořádali navíc.
Jezte pravidelně, pokud možno ve stejnou dobu a na místě k tomu určeném – ideálně u jídelního stolu, ne nad klávesnicí či vestoje. Žvýkejte pomalu a nevěnujte se jiné činnosti. Jedna čínská moudrost zakazuje, aby si člověk u jídla třeba četl, protože se tím rozptyluje.

Čtěte také

Ovoce nevynechávejte! Čím ho ale doplnit?

Čtěte také

Co potřebujete jíst, když je vám mezi 50 a 60? A jaká je vaše ideální váha?