Pět dní z týdne budete jíst tak jako vždycky. A zbylé dva jen ovoce, zeleninu plus kvalitní bílkoviny. Pokud chcete zhubnout, vynechte i v těch pěti dnech s normální stravou tučné a mastné potraviny. Dny, kdy se postíte, by neměly jít po sobě, naopak: dobré jsou třeba úterý a pátek, případně čtvrtek a neděle. Tak funguje dieta zvaná pět ku dvěma.

Můžete díky ní zhubnout tři, ale také až pět kilo měsíčně. Přepočteno na kilojouly – zatímco v normálních dnech budete jíst pět až sedm tisíc kilojoulů, během dnů postních byste měli přijmout nejvýše dva až dva a půl tisíce kilojoulů. To je za normálních okolností nezdravě málo, a proto tak nesmíte jíst trvale, tu a tam to ale vašemu tělu prospěje. 

Čtěte také

Bílkoviny držte oddělené od sacharidů

Čtěte také

Kdysi tak populární dělená strava má své výhody, navíc zlepší vyprazdňování


Chuť na jídlo slábne

Jakmile si zvyknete na málo jídla během dvou postních dnů, měla byste pocítit, že vaše chuť k jídlu se bude snižovat i během ostatních dnů. Tento efekt pomůže vašemu celkovému zhubnutí. Během doby, kdy se postíte, se nevěnujte intenzivní fyzické aktivitě. Opět platí, že ne každému takovýto styl hubnutí vyhovuje – a hlavně pomůže. Zkusit to ale můžete.

Dieta do Česka přišla z Hollywoodu, kde na ni přísahají některé celebrity, držet ji však může každý, protože při ní nemusíte kupovat žádné speciální potraviny, vařit si jídlo zvlášť nebo jíst jen v přesně vymezených denních dobách. Přísahá na ni třeba modelka Heidi Klum stejně jako herečka Hilary Swank. Klidně se hodí i pro ženy kolem padesátky nebo starší, protože je neohrožuje nedostatkem živin. 

Čtěte také

Jeden z nejlepších zdrojů bílkovin jsou mléčné výrobky

Čtěte také

Svatá trojice: skyr, tvaroh a maso! Kolik bílkovin jíst při dietě a nehladovět


Čokoládu? Ano, ale…

Během dní s běžnou stravou si tak můžete dopřát třeba čokoládu, kousek klobásy nebo víno. Ale pak bude efekt menší. V odlehčovacích dnech se držte toho, že denní energetický příjem nesmí přesáhnout dva a půl tisíce kilojoulů. Při dlouhodobé dietě se za vhodný redukční příjem považuje pět až šest tisíc kilojoulů denně.

Dva a půl tisíce kilojoulů skutečně není mnoho, ale dva dny v týdnu se to rozhodně dá vydržet, navíc je na vás, jak si během těchto dnů rozložíte jídlo – velký zastánce diety, americký lékař a publicista Michael Mosley, tvrdí, že je jedno, zda sníte jedno větší jídlo denně nebo si ho rozdělíte na tři větší nebo pět menších porcí.

Postní dny by neměly následovat za sebou, naopak je záhodno je v týdnu trochu rozložit – jako vhodné se jeví například úterý a pátek. Naopak se nedoporučují dny víkendové, protože na výletech či návštěvách je těžké se ohlídat.

Čtěte také

Čtěte také

Co by měla jíst žena 40 plus? A čemu se radši vyhnout?

Rozhodně byste měla dostatečně pít, ale pozor, pokud to bude například káva s mlékem nebo džus, musíte je poctivě započítat do denního příjmu.

A co na to odborník? „Nápad pět dní konzumovat tolik energie, kolik potřebujeme, a potom si dát dva dny trvající radikálně snížený režim příjmu energie mi připadá velmi rozumný. Vyhovuje totiž dávno geneticky fixovanému způsobu stravování našich předků. Řada studií prokázala, že skutečně je téměř jedno, zda svůj denní příjem energie zkonzumujete naráz nebo si ho rozložíte do více denních dávek. Ono totiž to rozdělení do více denních dávek je dost ošemetné. Tolikrát, kolikrát budete jíst, máte šanci selhat a přejíst se. A kromě toho tolikrát denně musíte přemýšlet dopředu, co ,už zase‘ budete jíst,“ komentoval před časem tuto metodu hubnutí Petr Fořt ze Světa zdraví. 

Čtěte také

Pohyb je v menopauze důležitý stejně jako kvalitní strava. Cvičení potřebují kosti i svaly, aby byly pevné.

Čtěte také

Pohyb a menopauza: V kondici zůstanete jen díky správnému cvičeni. Jaké zvolit