Žijeme v době, kdy jsou úpravy fotek každodenní realitou sociálních sítí. A ty jsou, jak víme, o estetice. Zejména Instagram je tak přehlídkou přehnaně dobarvených fotek přírody a co hůř, filtry vyhlazených obličejů a zúžených těl. A tento diktát moderních měřítek krásy se dotýká i našich dětí.

Na základě nejnovějšího průzkumu bylo zjištěno, že první úpravy fotek používají už mladé dívky ve věku 12 let. Právě je pak sociální sítě mohou nejvíce ovlivňovat ve snaze vyrovnat se svým vzorům, které tam sledují. Dokonce 6 z 10 dívek ve věku 10 až 17 let při odpovědi na otázku, jestli by před sdílením selfie použily filtr nebo zkrášlovací aplikaci, odpovědělo kladně. K jejich nejčastějším úpravám patří obličej, pleť a vlasy. A důvod? Dělají to přece všichni.

Místo, kde mohou být samy sebou, i strach z odezvy

Sociální sítě pro mladé dívky v mnohých případech představují místo, kde se cítí být samy sebou. Líbí se jim, kým na sociálních sítích jsou, a považují je za pozitivní součást svého života. Ovšem jen do okamžiku, než dojde na sčítání lajků. Mladistvým totiž enormně záleží na tom, co na jejich fotky řekne okolí. Negativní odezva pak často způsobuje, že mají dívky pocit, že nejsou dost hezké a cítí se méněcennější. Až dvacet procent z dotazovaných se dokonce svěřilo, že malý počet srdíček u publikovaných snímků má vliv i na to, jak se cítí mezi svými přáteli a spolužáky v reálném životě.

Zdroj: Youtube

Důraz na zdravé sebevědomí

Čím více času dívky na sociálních sítích tráví, tím větší tlak na sebe a svůj vzhled pociťují, jelikož jsou zásobovány množstvím často nerealistických fotek svých idolů. Tím dochází k porovnávání sebe sama a následnému zpochybňování vlastních kvalit. A to logicky vede k psychickým potížím. I proto se značka Dove, která se dlouhodobě věnuje osvětě týkající se zdravého sebevědomí s edukačním přesahem, pustila do Projektu sebedůvěry, který se snaží aktivně vzdělávat rodiče, učitele a vychovatele v oblasti zvyšování sebevědomí dětí. Za 15 let existence projekt pomohl více než 60 milionům mladých lidí, z toho v Česku více než stem tisícům z nich. Nyní jde značka Dove ještě dál a spouští novou kampaň nesoucí název #krasanepotrebujefiltr speciálně zaměřenou na problematiku sociálních sítí. „Jde o minihru a trénink orientace na sociálních sítích a pochopení jejich zkreslené reality pro děti a mladistvé. Chceme, aby mladí lidé znali svou skutečnou hodnotu, věřili si a byli odolnější vůči negativním vlivům na jejich sebevědomí. Na přípravě jsme spolupracovali s odborníky z oblasti psychologie i pedagogiky,“ vysvětluje Soňa Repčíková, manažerka Projektu sebedůvěry.

Pozor! Beauty aplikace vám mohou stahovat data

Zkrášlovací aplikace, které máte vy nebo vaše děti v telefonech, ale mohou být nebezpečné i v jiném směru. Existují totiž takové, které bez vašeho vědomí sbírají soukromá data, provádějí phishingové útoky, spouštějí reklamy na pozadí a všemožně vás špehují. Celkem třicet nebezpečných beauty appek zařadila na varovný seznam analytická agentura Cybernews. Tu nejnebezpečnější BeautyPlus – Easy Photo Editor & Selfie Camera si stáhlo přes 300 milionů uživatelů. Nástroj Beauty Camera od Phila AppStore, který spouští kameru úplně bez povolení, má 500 000 stažení. Celkově mají tyto aplikace na kontě přes 1,3 miliardy stažení.

Pokud něco podobného ve svém mobilu máte, doporučujeme to, včetně uložených dat, smazat, a už nikdy do telefonu znovu nepouštět. A zkontrolovat byste měli i přístroje svých dětí, které se na lákadlo bezplatné aplikace nachytají nejsnadněji.

Zdroj: Cybernews.com svetandroida.cz dove.com/cz