„Nutila jsem se jíst pětkrát denně, ale byla jsem z toho akorát ve stresu, protože jsem v době svačin neměla hlad, nevěděla jsem, co si dát, měla jsem pocit, že se přejídám. Vůbec pro mě není problém vydržet mezi snídaní a obědem bez jídla, stejně jako nepotřebuju jíst mezi obědem a večeří,“ popisuje Pražanka Kamila svou cestu za nižší váhou. 

Musí se však pořádně nasnídat, přičemž to musí být snídaně slaná, jen s trochou ovoce, pak už jí stačí normální oběd a lehká večeře, aby si udržela váhu, kterou se jí během minulého roku podařilo dosáhnout. Když svačila, stejně si dala relativně velký oběd, zatímco odpolední svačina jí „shodila řemen“, jak tvrdí. Byla po ní unavená a měla pocit, že toho pak paradoxně o to více sní k večeři. 

Čtěte také

Cereálie ano, ale vždy si všímejte obsahu cukru

Čtěte také

Lži o hubnutí a dietách, kterým jsme věřili. Přitom je to úplný nesmysl

Dvakrát nebo sedmkrát?

Někteří nutriční poradci přesto doporučují, abychom jedli pětkrát denně, někteří dokonce říkají, že musíme jíst až sedmkrát. Ovšem jsou i tací, kteří naopak tvrdí, že máme jíst jen tehdy, když máme hlad. 

„Doporučení ve vztahu k počtu jídel za den se velmi liší. Nejnovější výzkumy ukazují, že stačí jíst dokonce jen dvakrát denně. My doporučujeme jíst třikrát až pětkrát za den podle toho, jak to komu vyhovuje, a taky podle složení jídla,“ vyčísluje Iva Málková ze sdružení STOB, které se desítky let věnuje mimo jiné kurzům hubnutí. 

Čtěte také

Nízkotučné bílkoviny, nejlepší dieta nejen po čytřicítce

Čtěte také

Jak zhubnout po přechodu: 5 triků, které vás vrátí do formy

Takže pokud například na rozdíl od Kamily patříte k těm, kdo snídají relativně málo a odpoledne bojují s krizí kolem páté – buď vám rapidně klesne pracovní výkonnost, nebo si z hladu a únavy nakonec dáte kus čokolády –, asi vám bude vyhovovat pět až šest jídel. A naopak. 

Pozor na školácké chyby

Chybou je, když jsou svačiny vyloženě sladké – takovou si dejte maximálně dopoledne a i tehdy by v ní neměly chybět bílkoviny, už proto, že taková svačina zasytí na delší dobu. Takže pokud například jablko, tak s plátkem či dvěma libové šunky. 

Pokud si chcete dát třeba pečivo nebo přímo nějakou sladkost v podobě koláče či buchty, udělejte to ráno, nejvýše dopoledne, nenechávejte si ji k odpolední svačině, či dokonce na večer. Ideální je, když už, abyste si ji dali jako snídani – poctivě ji započítejte, neberte takové jídlo jako něco navíc.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Zaměřte se na to, proč přibíráte, a změňte to

Odpolední svačina by vám měla dodat energii na čas, který zbývá do večeře. Jestliže jste měli sladkou dopolední svačinu nebo jste si k obědu neodepřeli přílohu, dejte si odpoledne třeba neslazený netučný tvaroh. Výjimečně si jako odpolední svačinu můžete dopřát i malou zmrzlinu, nejpozději však ve dvě hodiny a s rizikem, že po ní dostanete opravdový hlad.

Praktický tip? Naplánujte si a nakupte nebo připravte svačiny předem. Tím totiž eliminujete riziko, že nakonec sníte tatranku, která jediná bude po ruce s omluvou, že se má jíst často a nic jiného k mání nebylo. Pozor ale na různé oblíbené proteinové a jiné tyčinky – dívejte se a složení a energetickou vydatnost, některé mají kilojoulů spíše jako lehký oběd, spousta jich má ve složení na prvním místě glukózu nebo jiný cukr. A to nechcete. 

Čtěte také

Bílkoviny držte oddělené od sacharidů

Čtěte také

Kdysi tak populární dělená strava má své výhody, navíc zlepší vyprazdňování