Problém s nízkým tlakem je ten, že se v horku ještě snižuje tím, že se cévy rozšiřují, aby se tělo lépe bránilo vysoké teplotě. A to všechno způsobí, že do hlavy se nedostává zdaleka tolik krve a tím pádem i kyslíku, takže hrozí mdloby. Především u mladých a štíhlých žen může krevní tlak hodně kolísat, ale mohou tím být postiženi i senioři. Opatrné buďte i po padesátce, kdy se zpomaluje metabolismus. Vedra vás mohou zmáhat více, než jste byly v minulosti zvyklé.

Rozhodně pomůže, když budete celý den popíjet hodně vody nebo neslazený bylinkový čaj. S alkoholem je lepší držet se zpátky, protože krátkodobě také roztahuje cévy, čímž tlak snižuje. Nejlepší je minerálka obsahující sodík, jelikož sůl tlak krve lehce zvýší. Proto jsou v létě také tak dobré studené polévky – zásobují tělo tekutinou i solí zároveň.

Pokud se vám udělá slabo, je nejlepší si na chvíli lehnout a dát si nohy nad úroveň srdce. Z této polohy se pak zvedejte velmi, velmi pomalu a postupně! Oživit krevní oběh pomůže i masáž. Kartáčem s měkkými štětinami masírujte několik minut kůži nohou a rukou směrem k srdci. Nízký tlak si ale můžete držet ve správné hladině i díky přírodním tipům, na které nepotřebujete nic extra, v mnoha případech si vystačíte s tím, co máte doma.

Zdroj: Youtube

Teplý čaj pomůže víc než studené nápoje

Orosená sklenice s ledově studeným nápojem – to vypadá tak lákavě, jenže právě to bychom si měli v horku odepřít. Studené nápoje způsobí, že se cévy stáhnou – a teplo se nashromáždí uvnitř těla. Lepší je vlažný čaj. Ne nadarmo se v teplých krajích podává v horku čaj místo vychlazeného pití.

Šalvěj reguluje náš vnitřní termostat

Pocení je užitečná věc, protože jím tělo snižuje svou teplotu. Pokud se ovšem potkají rozpálené počasí a návaly horka způsobené přechodem, může to být pěkně nepříjemné. V takové chvíli se můžeme spolehnout na šalvěj, jejíž oleje a třísloviny regulují činnost potních žláz. V létě se pak můžete omývat šalvějovým odvarem. Je to jednoduché: 4 lžíce šalvěje přelijte 500 ml horké vody, po 10 minutách přeceďte. V nálevu namočte žínku, trochu ji vyždímejte a otřete s ní tělo, vlhkost nesušte ručníkem, ale nechte uschnout jen tak. Hezky chladí, používejte před spaním.

Šťáva z klikvy chytře uhasí žízeň

Měli bychom hodně pít, proč tedy nevyzkoušet smíchat šťávu z klikvy (velkých „brusinek“). Je totiž zdrojem vitaminů a má ochranný vliv na močový měchýř, což je v létě potřeba. Nápoj by měl mít pokojovou teplotu.

Čistá hlava díky meduňkovému oleji

Hlavně když je dusno, tak se necítíte ve své kůži? Cítíte tlak v hlavě, ve spáncích tepe a o soustředění nemůže být řeč? Skvělý SOS trik našich babiček je čichací lahvička s meduňkovým olejem. Jeho citronovomátové aroma osvěží a ochladí. Můžete si dát i meduňkovou tinkturu – 5 ml do jednoho šálku teplé vody, denně se doporučuje vypít jeden šálek.

Kostky ledu ano. Ale na kůži!

Už víte, že ledové kostky nepatří do sklenice. Patří ovšem na zápěstí! Pokud vám při vysokých teplotách kolísá tlak, stačí přejíždět kostkou ledu žíly na zápěstí. Nemáte-li po ruce led, můžete si na zápěstí alespoň pustit studenou vodu nebo si do ní ponořit celá předloktí. Po několika málo vteřinách se vašemu oběhu zaručeně uleví.

Lehká strava, lehké zažívání

Načerpejte energii ze smoothie, salátů, polévek, ovoce a zeleniny, mimo jiné vám dodají i tolik potřebnou vodu. Zato s cukrem, tukem a těžce stravitelnými sacharidy šetřete, jinak budete již tak horkem unavené tělo vyčerpávat ještě náročným zažíváním.

Slané mandle pro energii

Při pocení ztrácíme kromě vody i cenné minerální soli, což unavuje. Proto není od věci k pořádnému pití ještě přidat hrst mandlí, jelikož kromě soli obsahují hořčík, draslík a vitaminy skupiny B, což je skvělé pro nervy.

  • Kafe nebo espresso jsou oblíbenými nakopáváky. Když se krevní tlak nechce zvednout, pomohou ho lehce zvýšit. To se stane hned, za několik minut, účinek však vydrží asi jen půl hodiny. Podobně pomáhá černý čaj, maté nebo zelený čaj, jejich účinek sice nastupuje pomaleji, ale zas déle vydrží. Tyto povzbuzující nápoje si můžete dát až čtyři za den, ale po 16. hodině už brzděte.
  • Guarana krevní oběh povzbudí obzvlášť účinně, jelikož obsahuje až šestkrát víc kofeinu než káva. Povzbuzující účinek nastupuje až zhruba tři čtvrtě hodiny po vypití, ale zato se drží několik hodin. To vše díky tříslovinám, na které se v guaraně kofein váže a které se postupně odbourávají. Navíc obsahuje ještě teofylin (najdeme ho i v čaji) a teobromin (je i v čokoládě). Tyto látky zesilují povzbuzující účinek. Navíc podporují činnost ledvin a srdce.

Rozmarýn na posilnění

Horko rozšiřuje cévy – a tlak tím klesá nebezpečně nízko. Tady pomůže rozmarýn, který posiluje srdeční činnost – srdce bude silněji pumpovat. Ráno si uvařte rozmarýnový čaj – zalijte 1 lžičku bylinky 1 šálkem horké vody a po 5 minutách sceďte.

Pohyb

Pro trénování cév, jejichž pružnost je pro dobrý oběh důležitá, je skvělý pohyb na čerstvém vzduchu – raději ráno nebo pozdě večer, kdy už je chladněji – je to ta nejlepší medicína pro stabilní krevní oběh.

Extra tipy

Co funguje: ochlazení přes nohy

Studená koupel nohou vás v létě skvěle zbaví horka a navíc udělá dobře i cévám. Sedět na mole a cáchat si nohy ve studeném rybníku, to je paráda – otok nohou splaskne raz dva. Přes nohy se tělo jemným způsobem zbavuje horkosti a my se cítíme hned zdravěji. Doma nebo v kanceláři stačí dát nohy na chvíli do škopku nebo velké mísy, voda by měla mít asi 15 °C nebo použijte zkrátka tu nejstudenější, jaká poteče.

Co nefunguje: studená sprcha

Kdo se sprchuje teplou vodou, dělá to správně, protože jedině tak se ochladí pomalu, jemně a s jistotou. Co takhle dát si studenou sprchu? Raději ne! Studená voda stáhne cévy, takže se horkost v těle začne střádat. Navíc tím zvýšíte prokrvení těla, které se tak brání s návalům vysoké teploty. Tím víc se proto budete potit a tím víc bude váš krevní oběh trpět. Tak se raději sprchujte vlažnou vodou a vodu pak nechte na kůži samovolně usychat – to je skutečné osvěžení!

ZDROJ: časopis Vlasta, healthline.com, heilkraeuter.de

Související články