Nároky na péči o starší i mladší generaci vás velice snadno zavalí a způsobí vám paniku. Zejména pokud nad tou situací nemáte žádnou kontrolu. Díky pozdějšímu mateřství a delší době dožití se nám prodlužuje čas, kdy fungujeme jako takzvaná sendvičová generace, a to je ten kámen úrazu. Jako šunka chlebem jsme obložení závislými členy rodiny. A v téhle situaci je správná péče o sebe sama ne luxus, ale povinnost. Vůči těm, kteří na vás spoléhají.

„Mám pocit, jako kdyby mi někdo ukradl kus života,“ svěřila se jedna z diskutujících na americkém serveru, který nabízí podporu a pomoc pečujícím „šunkám“. „Cítím se jako ve vězení a svoboda nikde na dohled. Naši žijí spolu doma a já jsem jedináček. Jejich nároky na můj čas a pozornost rostou, protože se v moderním světě pořád míň orientují. O nárocích v době pandemie ani nemluvím. No a do toho mi jedno dítě dělá přijímačky na střední a druhé bude maturovat. Skoro jsem ráda, že jsem rozvedená a nemusím se starat ještě o manžela,“ uzavřela s nadhledem.

Kate Hannonová, psycholožka a terapeutka, která podpůrný web Skyterra založila, přišla se třemi jednoduchými kroky, které vám v roli sendvičové generace pomohou zachovat síly a zdravou mysl.

Čtěte také

Markéta Grosmanová

Čtěte také

Babičky a dědečkové: Chybí vám vnoučata? Pořiďte si WhatsApp a buďte online

1. Vaší prioritou musí být péče o sebe

Není to sobecké, děláte to totiž pro své děti i rodiče. Mějte se sebou soucit a buďte na sebe hodná. Nikdo jiný to podle otřepaného rčení za vás neudělá. Správný odpočinek vám pomůže se potom svým milovaným lépe věnovat.

Zpomalte. Pečovat sama o sebe může mít mnoho podob a všechny začínají tím, že si vyčleníte svůj čas. Že si uděláte v životě prostor na to, co vás těší. Může to být cvičení, procházka v přírodě, návštěva kamarádky, masáž, sledování oblíbeného seriálu, cokoli, co vám přináší radost.

Čtěte také

První chvíle určitě nebudou snadné, ale snažte se hledat pozitiva

Čtěte také

Rozvod: Po letech sama v posteli: Nebulte a užijte si. Má to své výhody

2. Najděte si pomoc

Starat se zároveň o děti a rodiče není možné zvládnout v jednom člověku bez vážných následků na jeho zdraví. Pokud jsou děti už starší, vyčleňte jim domácí povinnosti a zařaďte je do systému návštěv u prarodičů. Pokud jsou ještě malé, využijte služeb chůvy, velmi se vám to vyplatí.

Jestli máte sourozence, rozdělte si starost pokud možno rovnoměrně, i když sestra žije daleko a bratr „je přece chlap a nevěděl by, jak se postarat“. Muži jsou stejně dobří pečovatelé jako ženy, a navíc jejich záda obvykle unesou víc než ta vaše. A i na dálku se dá pomoct při vyhledávání lázní, lékaře, nebo aspoň při placení některých služeb.

A podívejte se po možnostech profesionálních pečovatelů. Státní služby jsou zadarmo, za soukromé si připlatíte, ale výběr je každopádně veliký. Od pomoci s úklidem, nákupem nebo jídlem až po obyčejné popovídání a dělání společnosti. Vaši rodiče rádi uvidí nové tváře, bude to pro ně aspoň nějaká změna.

Čtěte také

Ať si o sobě moc nemyslí. Poučka, na kterou se snad už pomalu zapomnělo

Čtěte také

Máma mě nechválila. Klasický problém dnešních padesátnic. Berte to pozitivně

3. Stanovte si hranice a braňte je

Ani asertivní komunikace není v rodině žádná legrace. Něco odmítnout udělat nebo zařídit, protože už vážně nemůžete, může spustit lavinu od křivdy k výčitkám. Jenže vy to neděláte pro sebe, ale pro ně. Vy jako pečovatelka rozhodujete, jak moc co spěchá, co zvládnete a co musí počkat. Řekněte rodičům, že přesazování pokojovek zvládnete nejdřív za týden, a dětem, že nákup jarního oblečení taky musí počkat. Máte pro to své důvody a na těch si trvejte. Klidně, mile, ale pevně. Jako vyhořelý sendvič byste totiž svým rodinám nebyla nic platná – musejí si vás šetřit.

Čtěte také

Jak se od maturity změnily vaše kamarádky?

Čtěte také

Ze šprtek jsou neurotičky. Jak se změnily vaše kamarádky za 30 let