Lidský mozek potřebuje dostatek podnětů a také správnou výživu. Ne nadarmo se říká, že paměť zlepšíme tím, že ji „správně nakrmíme“. Samozřejmě svou roli ve ztrátě paměti hrají i nedostatek jakékoli aktivity, nadměrná konzumace alkoholu, stres či nedostatek spánku. Chcete-li tedy zpomalit ztráty paměťových funkcí, je zapotřebí mozek stimulovat.

Čtěte také

Dušnost při fyzické námaze nebo únava může signalizovat plicní hypertenzi

Čtěte také

Modré rty a dušnost mohou značit vážné potíže s plícemi. Nechte se vyšetřit včas

Aktivní mozek

A s přibývajícím věkem bychom měli mozek zaměstnávat ještě víc. Vhodné jsou nejrůznější aktivity včetně čtení, luštění křížovek nebo her na podporu paměti. Studie ukazují, že například pravidelné luštění hádanek (typu sudoku) zabraňuje poklesu funkce mozku. Lidé, kteří luští, mají prý lepší krátkodobou paměť, jsou rychlejší v myšlení. Díky luštění totiž mozek nutíme, aby byl stále angažovaný.

Bylinky prospívají paměti

Vědecké studie zjistily, že k dobré paměti se můžeme „projíst“. Ostatně, to věděly už i naše prababičky, které na zlepšení paměti využívaly nejrůznější byliny a rostliny. Napříč světem lidé hledali něco, co by jejich paměť podpořilo. Z bylinek se dá využít například fenykl obecný (je bohatý na draslík, který rozšiřuje cévy a umožňuje prokrvení mozku, posiluje jeho činnost a také kognitivní funkce), rozmarýn lékařský (zvyšuje kapacitu paměti a posiluje schopnost soustředit se) nebo šalvěj lékařská (je sice nejlepší při nachlazení, ale taky má blahodárný vliv na mozek, podporuje totiž schopnost uchovávat vzpomínky).

Čtěte také

Nespavost je typickým projevem menopauzy

Čtěte také

Spánek a sexuální život v menopauze. Souvisí spolu víc, než si myslíte

Nakrmte mozek

Ovšem těmi správnými potravinami. Mozek potřebuje k dobré funkci především mastné kyseliny (zejména omega-3 mastné kyseliny), které najdete v rostlinných olejích, semíncích (dýňových, slunečnicových atd.), ořeších (vlašské jsou naprosto nejlepší) či mořských rybách (losos, makrela nebo sleď). Mozku prospěje i lesní ovoce, především borůvky, ostružiny či jahody. Mají v sobě antioxidanty, vitamín C, draslík a kyselinu gallovou, která chrání mozkové buňky před negativními účinky stresu a úzkosti. Pomáhá neuronům, aby mezi sebou správně komunikovaly, čímž se zlepšují i kognitivní funkce. Chybu neuděláte ani s rajčaty. Studie prokázaly, že lidé, kteří konzumují více rajčat, se pyšní lepší pamětí – ta navíc podporují tvorbu serotoninu, díky kterému máte lepší náladu. Z dalších druhů zeleniny jsou vhodné růžičková kapusta, špenát, kapusta nebo červená řepa. Paměť lze stimulovat také kořením, například kurkumou.

Čtěte také

Asi tušíte, že léky na bolest škodí žaludku, ale netušíte, že poškozují i srdce

Čtěte také

Češi berou příliš léků na bolest. Dělají to špatně a škodí tak žaludku i kloubům