Zelený čaj se tradičně používá v čínské medicíně k léčbě mnoha problémů, bolestmi hlavy počínaje, hojením ran konče. Moderní výzkumy potvrdily, že obsahuje množství živin a že má antioxidační účinky, to znamená, že zpomaluje stárnutí buněk v našem těle. Největší pozornost nicméně budí tvrzení, že pomáhá s hubnutím, protože zrychluje náš metabolismus a my tak dokážeme spálit více přijaté energie.

To je pravda, alespoň podle hned několika studií, jejichž závěry shrnul web Medical News Today (viz zde). Ovšem nepředstavujte si nic takového, jako ukazují některé reklamy na zázračné hubnoucí přípravky, v nichž lidé něco spolknou nebo vypijí a bez námahy, cvičení nebo úpravy jídelníčku shodí deset kilo za měsíc. To ani náhodou.

Čtěte také

Hubnutí? Prostě se musíte naučit jíst jinak

Čtěte také

Kolik můžu skutečně zhubnout za týden, měsíc či rok? A co je ještě zdravé?

 

Pomáhá, ale malinko

Zelený čaj obsahuje kofein a katechin, který patří mezi antioxidanty. Obě tyto sloučeniny dokážou trochu nakopnout náš metabolismus, katechin se navíc podílí i na odbourávání tuku v těle. Potvrdila to například studie publikovaná v roce 2010 v renomovaném časopise Nature (viz zde). Ovšem, autoři rovnou upozorňují, že jde o vliv poměrně malý, kterým jde podpořit snahu o hubnutí pomocí cvičení a diety, zelený čaj sám o sobě měřitelné výsledky mít nebude, což potvrdily i některé novější studie (viz zde).

Zdá se také, že některým lidem zelený čaj pomáhá prostě tím, že se ho naučí pít v momentě, kdy by si jinak dali něco nezdravého, ať už pamlsek, nebo nápoj s obsahem cukru.

Některé studie připisují zelenému čaji významnější pomoc s hubnutím, ale to platí jen tehdy, když testované osoby užívaly více kofeinu a katechinu, než se nachází v běžném šálku čaje. Takové potravinové doplňky lze skutečně koupit, ale opět, ani ony nedokážou zajistit hubnutí samy o sobě.

Čtěte také

Chci zpátky svůj pas!

Čtěte také

Když se hubnutí kolem padesátky zasekne. Jak ho zase nastartovat

 

Ne před spaním

Výzkumné studie (viz zde) v této oblasti však mají tendenci používat dávky, které obsahují vyšší podíl katechinu nebo kofeinu, než by bylo možné najít v typickém šálku zeleného čaje. „Je důležité si uvědomit, že jakýkoli přínos zeleného čaje pro hubnutí bude pravděpodobně velmi malý. Dopad zeleného čaje není tak prospěšný jako jiné zdravé metody hubnutí, jako je cvičení, kterým spálíte daleko více energie,“ píše web Medical News Today a dále uvádí, že pití zeleného čaje lze chápat jako pomocníka, nikoli jako základ hubnutí. A to v případě, že si denně dáte dva až tři šálky kvalitního čerstvě připraveného zeleného čaje. I tak se budou výsledky lišit podle toho, jak výkonný má kdo metabolismus. Volte co nejméně zpracovaný zelený čaj.

Pozor, velké dávky kofeinu mohou představovat problém pro osoby s rizikem vzniku srdečních problémů nebo pro jedince s vysokým krevním tlakem. Na některé lidi navíc působí zelený čaj silně povzbuzujícím dojmem, a neměli by ho proto pít před spaním.

Čtěte také

Jezte podle svých biologických hodin

Čtěte také

Cirkadiánní kód: Hubněte podle biologických hodin, střídejte dobu půstu a jídla

Popularitu si v posledních letech i v Česku získal matcha čaj, což je vlastně jemně mletý japonský zelený čaj. Jeho konzumaci doporučuje i Karolína Hlavatá, dietoložka z iniciativy Vím, co jím – podle ní obsahuje množství látky EGCG ze skupiny katechinů, která podle studií skutečně mírně snižuje vstřebávání tuků v tenkém střevě a tím přispívá k hubnutí. Zelený čaj navíc pomáhá srovnat hladiny prospěšného a škodlivého cholesterolu v těle.

Čtěte také

Nejde jen o BMI! Je dobré znát třeba i hodnoty tělesného tuku

Čtěte také

Jsem obézní? Výpočet BMI může být zavádějící. Podle čeho se opravdu řídit?