Hubnou ženy s podporou partnera, nebo spíše tajně?

Musím potvrdit, že většina žen hubne bez podpory okolí. Bojí se posměchu. Proto chodí samy a stejně to platí i v případě mužů. Přitom si tím komplikují situaci.

Jak?

Představte si, že celý den pečlivě dodržujete předepsaný dietní režim. Vaše vůle dostává zabrat. A partner si večer k televizi namaže chleba s paštikou a zeptá se vás, jestli si chcete kousnout. Už toho máte fakt dost, tak si kousnete... A nakonec pochopitelně sníte celý chleba.

Čtěte také

Trochu ubrat v pase? Jak dlouho to bude trvat?

Čtěte také

Chcete shodit břicho na poslední chvíli? Co zkusit, abyste se cítila lépe?

Proč to tak vlastně je a jedno kousnutí obvykle nestačí?

Celý den se omezujete. Je to docela dřina, že? Je to podobné, jako když musíte složit fůru uhlí. Po třetině jste unavení a musíte si odpočinout. To je přesně ono, držet dietu je podobné jako skládat fůru uhlí. Dáte si dietní snídani, s kolegy nejdete na oběd, odpustíte si obvyklý zákusek a na pití si vystačíte s vodou. Jste z toho unavení. Chtěli byste taky vypnout a partner vám právě něco takového nabídne. No a když to tedy jde, využijete toho pořádně.

Prostě nemáme vůli... 

Vůle funguje jako sval. Nikdo se nenarodil jako kulturista, který uhlí složí, aniž by si musel odpočinout. Musel hodně trénovat, aby mu narostly svaly. A s vůlí je to podobné. Při jejím cvičení, dietě, se proto vyplatí nevystavovat se zbytečným svodům, například partnerově nabídce kousnout si té skvělé paštiky na voňavém chlebu.

Čtěte také

Raději se normálně najezte, než abyste celý večer uzobávala

Čtěte také

Po páté odpoledne se nesmí jíst. Mýtus, kterému vážně nemáte věřit

Mám ho tedy radši vzít takříkajíc do hry?

Samozřejmě! Párové hubnutí je skvělé a přináší výsledky. Nebo stačí, aby si ten chleba dal partner sám, nikoliv před vámi. Totéž platí pro přátele, se kterými jdete večer na skleničku. Musejí akceptovat, že si dáte skleničku vody. Pokud umíte takový přístup domluvit i s jediným kamarádem, hodně vám to pomůže.

Je dieta o jídle, nebo spíše o hlavě?

To je zásadní otázka. Ale obecně vzato, každý člověk umí v zásadě vyjmenovat, co by měl jíst, aby zhubnul. Přesto to nefunguje. Po pravdě, pokud mám v ordinaci člověka, který evidentně nemá čas jídlo připravovat, nemá přece smysl, abych ho k tomu nutil. Naopak musím respektovat to časové omezení a jít spíše po malých krůčcích.

Čtěte také

Ovoce a zelenina musí být pravidelnou součástí jídelníčku. Jinak nezhubnete

Čtěte také

Stačí pouhé tři změny v jídelníčku, abyste zhubli. Bez zeleniny to nepůjde

V současné době bude takových lidí nejspíše většina, ne?

Ano. Přes den se jídlu moc nevěnujeme a večer jsme tlačeni hladem a potřebou relaxace, tak se najíme hodně. Přijde sebeobviňování a jsme v bludném kruhu. S klienty řešíme řadu věcí, jednu bych však vypíchnul: učíme je jídelnímu rytmu. Prostě si musí vytvořit potřebný návyk jíst celý den tak, aby se večer nemuseli „dožrat“.

Existuje k tomu nějaký obecný návod?

Používám proteinovou dietu. V zásadě každý dostane koš jídla a jediným cílem je ho postupně zkonzumovat. Klienti nemusí jídlo vyhledávat, už vůbec připravovat a neztrácí díky tomu čas, který stejně nemají. Proteinová dieta jim navíc poměrně rychle přinese výsledky, což je pro psychiku velmi důležité.

Čtěte také

Pokud se člověk už od středního věku dostatečně hýbe a zároveň zdravě jí, bude ve vyšším věku mnohem zdravější ve srovnání se stejně disponovanými jedinci

Čtěte také

Vědci spočítali: Sto padesát minut pohybu týdně vám zásadně změní zdraví

Dobře, ale co potom. Jaké je riziko jo-jo efektu?  

Dieta musí mít několik fází. My máme tři, kdy klienti postupně přidávají do svého jídelníčku obvyklá jídla. Tedy z proteinové fáze postupně přechází do obvyklého fungování s novými jídelními návyky. Není to tak, že si dáte tři týdny, zhubnete deset kilogramů a vrátíte se k předchozímu režimu.

Musíte se potom omezovat?

Nemůžete jíst denně kachnu se zelím, ale můžete si ji čas od času dopřát. Stejně tak si jen těžko můžete dát denně tabulku čokolády a podobně. V tomto smyslu se váš jídelní režim logicky upravuje. Dieta by vás k tomu měla vést přirozeně. A navíc na tom pracujeme v rámci poradenství. Soustředíme se v první řadě na fixaci nových návyků a vztah k jídlu o trochu více než na “správný jídelníček”.

Čtěte také

Výtečný zdroj vápníků, ale i tuků

Čtěte také

Sýry při hubnutí? Ano, mají spoustu vápníku, ale také mnoho tuků. Které vybrat?

Můžete to poradenství přiblížit?

Často mají lidé mylné představy. Nejsem člověk, který odhalí, co máte v hlavě. Na svou hlavu jste expertkou vy. Jako terapeut vám umím pomoct, abyste se v tom všem vyznala. V případě terapie se však bavíme více o případech, kdy mají klienti opravdu výraznou obezitu, mnoho desítek kilogramů, případně závažnější potíže s výživou.

Jak to všechno stíháte?

Práce mě naštěstí fakt baví. Když vidíte, jak můžete lidi doslova vyléčit, protože obezita je prostě nemoc, nabije vás to. Díky tomu mám energii, abych toho zvládnul relativně dost.

Čtěte také

Nemusíte jíst hned po probuzení, ale hladovět celé dopoledne se nevyplácí

Čtěte také

Musíte snídat, říkají roky obezitologové. Je to pravda? A kdy se musíte najíst?

Zvládáte u toho správně jíst?

Nebudu lhát, že je to jednoduché. Ale mám výhodu, osobně jezdím za farmáři a výrobci proteinových potravin. Vidím, jak to dělají, jak je to kvalitní, takže mám spoustu možností, jak se velmi dobře najíst. Nabízíme nyní kolem tří set jídel. 

 

Čtěte také

Některé čaje pomáhají zrychlit metabolismus

Čtěte také

Čaje na hubnutí: Které vůbec nefungují a které mohou naopak pomoci

Martin Cvrkal

Je vystudovaný psycholog a fyzioterapeut, studuje také psychoterapii a zabývá se výzkumem příčin obezity v Česku. Je vedoucím terapeutem poradenských center Victus. Pod stejnou značkou prodávají i kompletní proteinovou dietu. V roce 2020 byla na trh pod značkou Victor uvedena speciální dieta pro muže.