Přiznala byste svému partnerovi bez obalu, že byste se ráda sice milovala, ale trápí vás únik moči? Nebo budete dělat „mrtvého brouka“ a raději se vymluvíte na bolest hlavy, návaly či blbou náladu, než abyste riskovala nechtěné „ucvrknutí“ během milování? Bez otevřenosti se ale k pohodovému sexu nevrátíte. Zbývá upřímnost – a to nejen k partnerovi, ale hlavně sama k sobě. Pokud jde totiž o zdravotní problémy, většinou platí, že čím dříve se začnou řešit, tím snadnější a efektivnější je řešení.

Čtěte také

Bílkoviny k hubnutí potřebujete, stačit ale nebudou

Čtěte také

Takhle moc si zpomalíte metabolismus, když pořád hubnete. Jak z toho ven?

Nejčastější je takzvaná stresová inkontinence, kdy dochází k bezděčnému úniku moči při náhlém zvýšení nitrobřišního tlaku. To může být ve chvílích, kdy se smějete, kašlete, kýcháte, cvičíte nebo zvedáte nějaké těžké břemeno. Anebo taky při pohlavním styku. Bohužel za to může věk a s ním spojené hormonálně podmíněné změny pojiva v menopauze a po ní.

Oslabené pánevní dno

Je přirozené, že nám s přibývajícím věkem ubývá i svalová hmota a síla. To může mít velký dopad na kvalitu našeho života. K tomu dochází zhruba od 50. roku života. Za nechtěný únik moči „můžou“ u žen snížené hladiny estrogenu, které způsobují v menopauze ztenčení výstelky močové trubice, která vylučuje moč z močového měchýře z těla. Okolní pánevní svaly můžou samozřejmě taky stárnout a ochabovat, tomu se říká „pánevní relaxace“. Výsledkem je, že ženy kolem padesátky mají zvýšené riziko inkontinence. Hlavním rizikovým faktorem pro její vznik jsou počty vaginálních porodů a vyšší věk. Tento stav navíc zhoršuje zvýšený břišní tlak. Mezi zatěžující faktory patří zácpa, obezita a další.

Čtěte také

S přibývajícím věkem je nutné se o sebe starat

Čtěte také

Co provede menopauza se zdravím vašeho srdce? Starejte se o něj

Snížené libido a strach

Ovšem i když je močová inkontinence častá během perimenopauzy (období, kdy žena přechází z plodného věku do období poklesu funkce vaječníků, začíná zhruba jeden rok před menopauzou) a později v menopauze, neměly by ji ženy považovat za normální a pasivně ji přijímat jako důsledek stárnutí. Pokud ženu obtěžuje a způsobuje i stud z pohlavního styku, je načase s tím něco dělat.

Čtěte také

Linda Rybová

Čtěte také

Linda Rybová o kráse a věku: Cítím se jako malá holka, někdy zase jak prababička

Nechtěný únik moči opravdu vyvolává partnerskou nespokojenost. Podle jedné studie z roku 2021, jejíž výsledky byly publikované v časopise Geburtshilfe und Frauenheilkunde, více než 40 procent žen se stresovou inkontinencí uvádí, že jim narušuje jejich sexuální funkce. Nejčastěji jde o snížené sexuální vzrušení způsobené strachem z nechtěného úniku moči během pohlavního styku nebo při orgasmu.

Stud není namístě

Co tedy dělat? A dá se vůbec něco dělat? Ženám se do takového rozhovoru moc nechce, ale otevřená diskuse o úniku moči je primárním krokem k tomu, aby vám inkontinence nepřerostla přes hlavu a neovlivnila navždy váš intimní život. Je spousta možností, jak únik moči řešit, včetně návštěvy gynekologa, který vás pravděpodobně nasměruje na specialistu – tedy urogynekologa. A vážně není proč se stydět.

Čtěte také

Mozkový orgasmus můžete zažít klidně v kadeřnictví, nebo při doteku s určitými předměty.

Čtěte také

Mozkový orgasmus existuje. Jak ho mít každý den?

Jak říká urogynekolog Lukáš Horčička, vedoucí ambulance NZZ Gona v Praze, metody vyšetření inkontinence moči se za poslední roky výrazně změnily ve prospěch komfortu pro pacienty. V současnosti je diagnostika vesměs neinvazivní, takže strach z nesnesitelných bolestí nehrozí. Pokud jde o léčbu, u naprosté většiny lze v současnosti únik moči vyléčit nebo aspoň výrazně zlepšit. „Léčba se přitom nezakládá na žádných drastických metodách. V naprosté většině případů postačí úprava životního stylu, fyzioterapie, léčba pomocí medikamentů a v některých případech, zvláště u žen, miniinvazivní operační zákrok,“ vysvětluje urogynekolog.

Optimalizace intimity

Možností léčby je tedy víc, ale základem je úprava hmotnosti a omezení nošení těžkých věcí. Dále je vhodné upravit jídelníček, zejména omezit kořeněné a močopudné potraviny. A do třetice přidat pohyb. Ovšem pozor, některé fyzické aktivity při inkontinenci vhodné nejsou, například běh, basketbal nebo takové, při nichž se opakovaně odrážíte. Tyto odrazy mohou zvyšovat tlak v břišní dutině a dojde k nechtěnému úniku. Vhodné jsou Kegelovy cviky, které posilují svaly pánevního dna. Když je zmáknete, budete mít dokonce i lepší orgasmus. Existuje taky „pomocník“, který cvičí za vás, takzvaný posilovač pánevního dna. Je z plastu a vkládá se mezi stehna v horní části a po dobu 5 minut denně posilujete.

Čtěte také

Po padesátce jen nutné si jídelníček pravidelně rozložit

Čtěte také

Vzorový jídelníček pro ženy po padesátce. Takhle budete mít menší břicho

Pokud vás tedy trápí únik moči a má negativní vliv na váš sexuální život, hlavně nemlčte. Neřešte dopředu, co tomu asi manžel řekne, důležité je, aby věděl, že důvodem, proč se s ním nechcete milovat, není on, ale něco úplně jiného. Vlastně o nic nejde, klíčem je optimalizovat intimitu a sex, protože co si budeme povídat, i v pětapadesáti může být sex lepidlo vztahu. A co ještě radí urogynekolog Horčička? Hlavně žádná samoléčba podle „Dr. Google“, protože samoléčba pomocí používání různých inkontinenčních vložek nebo pomocí nevhodného cvičení vede k tomu, že příčina úniku moči se vůbec nevyšetří a může se tak zanedbat (v horším případě) i nějaké závažné onemocnění, které postihuje dolní močové cesty, například záněty, gynekologické obtíže či dermatologické problémy.

 

Zdroj: Ivana Ašenbrenerová: Menopauza, tělo a duše v harmonii, Esence, 2020.

Evropský průzkum inkontinence společnosti Hartmann provedený v roce 2019