Organismus je dobré trénovat a k tomu jednoznačně pomáhá pobyt venku, kdy si tělo zjednodušeně zvyká na změny teploty, to se mu pak hodí a podobné stavy ho nevysilují. Je pak silnější v boji s nemocemi.

Imunita je totiž schopnost lidského organismu bránit se proti různým vnitřním a vnějším vlivům, jako jsou bakterie, viry nebo jiné cizorodé látky. Pokud funguje špatně, imunitní systém tyto látky nerozezná a můžeme snadněji onemocnět nebo má onemocnění těžší průběh. „Pro trénování imunity si stačí zapamatovat jednoduchá pravidla: dostatek spánku, pohybu, vyvarovat se stresu, jíst ovoce a zeleninu, dostatečně pít, chodit ven, otužovat se a hlavně myslet pozitivně,“ radí PharmDr. Ivana Lánová a dodává: „Tímto jednoduchým způsobem si každý z nás může vybudovat silný imunitní systém, který v době respiračních onemocnění může posílit vybranými doplňky stravy a vitaminy.“

Čtěte také

Důležité je vykašlávat

Čtěte také

Léčba covid podle lékárníků: Pomůže ibuprofen, bromhexin, lékořice a jiné byliny

Déčko, céčko a hlíva

Posílení imunity je pak úzce spjato s užíváním vitaminů a dalších látek podporujících imunitní systém. Nejčastěji lidé v lékárnách sáhnou po vitaminu C. Ivana Lánová však upozorňuje na to, že ten účinkuje hlavně při imunitní odpovědi již během onemocnění – třeba i obyčejného nachlazení. Pokud nás ale zajímá udržení a zlepšení tzv. nespecifické imunity, tedy té, která je pro člověka běžná, když není nemocný – doporučuje přípravky obsahující např. betaglukany (výtažek z hlívy ústřičné) a vitamin D.

Čtěte také

Nachlazení? Vsaďte na bylinné čaje

Čtěte také

Babské rady: Zelí na žaludeční vředy, kmín na plynatost. Jak je vidí odbornice

Med užívejte správně

Léty osvědčeným pomocníkem v boji proti bakteriím a virům je med. Elixír života, jak se mu často přezdívá, totiž obsahuje množství vitaminů a minerálních látek důležitých pro lidský organismus. Posiluje imunitní systém, zmírňuje příznaky nemocí dýchacích cest a podporuje trávení. Jako přírodní zdroj sacharidů navíc tělu dodává potřebnou energii. „Med lesní obsahuje aminokyseliny a antioxidanty, které imunitní systém zaručeně povzbudí,“ říká medový someliér Milan Špaček ze společnosti Medokomerc. Nezapomeňte nikdy na to, že med se nesmí dávat do horkého čaje, jinak se užitečné látky v něm ničí.

Čtěte také

Blíží se padesátka? Začněte více odpočívat!

Čtěte také

Tři změny v životním stylu, které musíte udělat ještě před nástupem menopauzy

Mořská voda

V případě napadení našeho těla respiračním onemocněním by každý z nás měl mít doma vybavenou lékárničku, ve které by určitě neměly chybět léky na zmírnění bolesti a teploty, léky na kašel, léky na bolest v krku a přípravek na ucpaný nos. „V tomto případě raději doporučuji využívat mořskou vodu, která také dokáže uvolnit ucpaný nos a není návyková. Na klasické kapky či spreje do nosu si může pacient snadno vybudovat závislost. Určitě je ale dobré se o výběru vhodných přípravků poradit s lékárníkem, který zkontroluje interakce léků a jejich kontraindikace,“ dodává Lánová. Rozhodně ale není namístě dělat si zbytečné zásoby léků.

Čtěte také

Bolest hlavy? Kdy sáhnout po lécích a jaké jiné možnosti máte?

Čtěte také

Čínská medicína pomůže na bolest hlavy. Zkuste ale i biofeedback a strečink

Inhalování jako prevence i lék

Při dlouhodobých problémech s respiračním onemocněním i při obyčejném nachlazení vám pomůže inhalování. To zmírní obtíže spojené s ucpaným nosem, prospěje dýchacím cestám a také poslouží jako prevence proti nachlazení. „Pozor však na klasické vdechování horké páry, u kterého hrozí popálení, a navíc inhalujete pouze vodní páru, nikoli účinnou látku. Inhalace s pomocí inhalátoru je moderní způsob, který přináší efektivní a účinnou léčbu dýchacích obtíží i rýmy. Chcete-li předcházet nemocem a dýchacím potížím, inhalujte před spaním po dobu 10–15 minut,“ doporučuje pediatrička Jarmila Seifertová. Výhodou inhalátoru je, že léčivou látku umístí přímo do plic, takže začne brzy působit a zároveň omezí její vedlejší účinky. Inhalátor je navíc vybavený nosní sprchou, která při pravidelném používání snižuje rizika virové a bakteriální infekce. Pomáhá udržovat čistý nos a zabraňuje suchosti i podrážděnosti nosních dutin.

Čtěte také

Chrápání partnera je jedna z věcí, které likvidují spánek žen

Čtěte také

Nespavost: Zkuste oddělené ložnice, ženy mají spát více než muži. O hodinu!