Můžete chodit o něco méně, než se dosud hlásá, a přitom být zdravější a nakonec i štíhlejší. Nová studie, kterou publikoval prestižní web JAMA Network Open, uvedla, že lidé, kteří udělají alespoň sedm tisíc kroků denně, mají o padesát až sedmdesát procent nižší riziko předčasné smrti. Jinými slovy, budou déle v kondici a zdravější ve srovnání s těmi, kdo se tolik nehýbou a nemusí udělat dosud doporučovaných deset tisíc kroků. 

Autoři své doporučení adresovali lidem středního věku. Vyšli z dlouhodobého sledování více než dvou tisíc lidí ve věku od 38 do 50 let. 

Čtěte také

Každá jsme jiná... Ty, co měly objemnější hrudník v mládí, musí počítat s tím, že kolem padesátky se ještě zvětší

Čtěte také

V menopauze ňadra vyrostou až o dvě čísla. Vadí vám to? Lze je zhubnout?

I nadále platí, berte počet kroků, které uděláte během dne, za orientační, protože z něj například nevyčtete, s jakou intenzitou se člověk hýbe – deset tisíc kroků nachozených pomalou chůzí po městě během celého dne je lepší než nic, ale přínos je menší, než když těch kroků uděláte třeba jen šest tisíc, ale v ostrém tempu během hodiny až hodiny a půl. 

S deseti tisíci kroky nebudete zdravější

Autoři zmíněné studie zároveň říkají, že každý, kdo chodí málo a něco k tomu přidá, udělá něco pro své zdraví. Takže i když zatím chodíte třeba jen tři tisíce kroků denně, má smysl zvednout to časem k těm sedmi. 

Ale ne najednou, pokud nejste zrovna v kondici. „Důležité je, aby člověk počet kroků zvyšoval postupně, a nevadí, pokud bude nějakou dobu trvat, než dosáhne kýženého cíle. Máte-li tedy nějaký měřič – zkuste si nejprve pár dní měřit, kolik kroků vlastně v průměru ujdete, a pak postupně navyšovat kupříkladu o tisíc kroků během týdne. To je necelý kilometr, délka kroku je zhruba 70 centimetrů,“ říká Iva Málková ze společnosti STOB. Postupné zvyšování pro nesportovce znamená, že nejdříve přidá ze tří tisíc na čtyři, pak ze čtyř na pět a tak dále. 

Čtěte také

Glykemický index napoví, na jak dlouho jídlo zasytí

Čtěte také

Hubnutí bez hladu? Jaké potraviny ho na co nejdelší dobu zaženou?

„Obecně doporučovaných deset tisíc kroků je především marketingový nástroj,“ míní profesorka medicíny I-Min Lee z Harvard Medical School, která se zaměřuje na výzkum v oblasti fyzické aktivity. Připomněla, že desetitisícové doporučeni vzniklo v 60. letech minulého století v Japonsku, protože dobře znělo a dobře se pamatovalo. Její vlastní studie nedávno ukázala, že pozitivní vliv na zdraví stoupá s počtem kroků až do množství 7500 denně, pak už je to víceméně jedno. Kdo chodí víc, neubližuje si, ale zdravější už díky tomu nejspíše nebude.

Zdroj: JAMA, Iva Málková

Čtěte také

Neujídejte, sedněte si k jídlu a jezte pomalu

Čtěte také

Dieta podle mindfullness: Co je to vědomé hubnutí? Nejde jen o složení stravy