Člověk s líným spalováním většinou jí málo a stejně nehubne, nebo dokonce přibírá. Ale nemá smysl ještě více na talíři ubírat, protože byste se mohli dostat do pásma podvýživy, a stejně byste vážili pořád stejně – musíte na to jít opačně. Potřebujete restartovat svůj metabolismus, abyste mohli jíst normálně a přitom hubli nebo si váhu udrželi. „Mnoho lidí s překvapením zjistí, že když o svém jídelníčku přemýšlejí a naučí se sestavit si ho v souladu s pravidly zdravé výživy, mohou jíst více a stejně budou hubnout, zvláště pokud přidají pohyb,“ říká expertka na výživu Karolína Hlavatá. 

Čtěte také

Rychlé hubnutí je možné, ale není zdravé

Čtěte také

Tři kila za pět dní: Ano, pokud vsadíte na zelnou dietu. Má to ale svá rizika

Dobrá zpráva? I když chcete zhubnout, neznamená to, že se nebudete moci už nikdy v životě pořádně najíst. Ta o něco horší zní, že nějakou dobu se budete muset držet zkrátka. Ale pozor, ideální je, když se navždy naučíte jíst jinak místo toho, abyste se tři měsíce trápili hlady a těšili se, až se zase nacpete. 

Trik, který stojí za vyzkoušení

Existuje však jedna výjimka, kterou je přísná dieta v případě, že chcete nastartovat extrémně zpomalený metabolismus. Musí však trvat pouze omezenou dobu, rozhodně byste ji neměli držet déle než tři týdny. Někomu stačí dokonce týden nebo dva. 

Základem diety je myšlenka, že ze svého jídelníčku musíte na nějaký čas vyloučit všechny cukry – nejen ty zjevné, obsažené třeba v čokoládě nebo zmrzlině, případně v tvarohovém koláči. Ale také sacharidy schované v přílohách, cereáliích, jako jsou ovesné vločky, nebo v příliš sladkém ovoci. 

Čtěte také

Sýr jako drobné občerstvení? Zapomeňte! Má moc kalorií a hlavně tuku

Čtěte také

Jídla, která jsou pekelně kalorická, a vy to nevíte. Dejte si velký pozor na sýr

Vtip je v tom, že přísnou dietu držíte jen krátce

Je to vlastně takzvaná Hellerova dieta, která pracuje s teorií o závislosti na sladké chuti, a popravdě řečeno, lékaři ji moc rádi nevidí. Například proto, že lidské tělo se bez sacharidů úplně neobejde, jsou mimo jiné palivem pro mozek. I proto se tato dieta hodí pouze pro zdravé lidi, pokud potřebují nakopnout svůj zlenivělý metabolismus.

Zastánci diety tvrdí, že jejím přínosem je nejen nastartování metabolismu a následné snazší hubnutí, ale také omezení touhy po sladkém. 

Pokud by ji někdo držel déle, bude sice také hubnout, ale paradoxně by si spalování zpomalil ještě více – protože tělo by si zvyklo na nízký přísun potravy a přizpůsobilo by se mu. Člověk by sice hubl, ale už by se nemohl nikdy pořádně najíst. Vtip je právě v krátkodobém dodržování takové přísné diety. 

Čtěte také

Nevymlouvejte se na štítnou žlázu, obvykle je problém jinde

Čtěte také

Za obezitu štítná žláza většinou nemůže. Příčina je jinde

Pozor na malé množství tuku

Výživový specialista a osobní kouč Martin Škába upozorňuje i na další věci. „Průměrná čtyřicetiletá žena nekonzumuje skoro žádné zdravé tuky. Mezi zdravé tuky jistě patří takzvané omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou nejčastěji v rybách (známé jako rybí tuk) a v rostlinných olejích (lněný, makadamový). Přitom se zdá, že nedostatek těchto tuků může paradoxně vést k tomu, že naše tukové zásoby nabírají na síle. Nejvhodnějšími zdroji jsou ryby a kapsle rybího tuku.“

Každopádně zřejmě metabolismu svědčí, když zažívá různé výkyvy – proto třeba ani tolik nevadí, když se člověk občas hodně přejí, pokud se jiné dny dokáže držet přiměřeně zkrátka. Dá se totiž říci, že to spalování drží více v pozoru, než když tělo ví, že dostane vždy stejný příděl. 

Čtěte také

Zdravý jídelníček je v době přechodu důležitý. Díky správným potravinám nejenže nepřiberete, ale taky se udržíte v kondici.

Čtěte také

Jídelníček po padesátce: Co jíst v menopauze, abyste si udržela váhu