Alespoň občas je nakupuje 62,5 procenta Čechů, vyplývá to z průzkumu Ipsos Instant Research pro Rohlik.cz, kterého se v srpnu zúčastnila tisícovka respondentů. Přibližně 72 procent oslovených je nakupuje dokonce několikrát do měsíce a téměř třetina lidí volí tyto produkty jako součást svého životního stylu, i když nemá zdravotní omezení. Rostoucí poptávka po těchto produktech odráží nejen potřebu řešit zdravotní problémy, ale i snahu o zdravější stravování.
Největší český online prodejce potravin Rohlík si tohoto trendu všiml již dříve a už v polovině června 2023 zareagoval zastropováním cen 20 položek v sekci speciálních diet. Tento krok měl za cíl usnadnit přístup k těmto často dražším potravinám, které jsou nezbytné pro lidi s intolerancí lepku, laktózy nebo pro diabetiky. To se nyní potvrzuje, neboť objem prodaných položek v zastropovaných cenách se za rok od uvedení zvýšil trojnásobně.
Ženy častěji uváděly, že alespoň občas vkládají do košíku potraviny bez lepku, laktózy či produkty vhodné pro diabetiky. Z hlediska věku jsou nejvíce zastoupeny dvě věkové skupiny – 18 až 26 let a 27 až 35 let. Nejvyšší poptávka po těchto speciálních potravinách je podle průzkumu v Jihomoravském kraji, kde je alespoň občas nakupuje 69,1 % respondentů. Následují Zlínský, Olomoucký a Královéhradecký kraj.
Ředitel Rohlíku Martin Beháň k tomu uvedl: „Stále více lidí musí dodržovat speciální dietu kvůli zdravotním problémům. Tito zákazníci často musí platit výrazně vyšší ceny za potraviny, které vyhovují jejich specifickým stravovacím požadavkům. Například bezlepková mouka stojí i třikrát více než její standardní alternativy. V kontextu rostoucích cen za potraviny a energie to může vést k výraznému ekonomickému zatížení těchto rodin."
Výrazné ulehčení nákupů pro 55 procent Čechů
Na základě pozitivních ohlasů zákazníků, z nichž více než polovina uvedla, že opatření v podobě zastropování cen jim výrazně nebo částečně usnadnilo nákupy, se Rohlik.cz rozhodl toto opatření prodloužit minimálně do konce roku. Beháň dále vysvětluje: „Je vidět, že naše opatření pomáhá, protože více než polovina lidí řekla, že je pro ně přínosné. Ale chceme jít ještě dál a nabízet zákazníkům různorodou nabídku, aby si mohli pohodlně vybrat, na co mají zrovna chuť, na jednom místě. Proto tento sortiment stále rozšiřujeme, přičemž v současné chvíli čítá přes 800 položek a je tak jedním z nejširších na trhu.”
Podle dat přímo od Rohlíku nakupuje potraviny ze sekce speciálních diet třetina jejich zákazníků, přičemž největší zájem je o bezlaktózové produkty. Zároveň díky zastropování cen ušetřil zákazníkům již 31 milionů korun. Tento krok nejen ulevuje rodinným rozpočtům, ale také zajišťuje, že více lidí má přístup ke zdravějším a potřebným potravinám.