Výhody fermentovaných potravin

Fermentované potraviny vznikají kvašením, během kterého se v nich množí řada prospěšných mikroorganismů. Jde o jednoduchý způsob, jak různé potraviny zakonzervovat, aby vydržely déle. Ovšem má to i další benefity, zejména pro zdraví našich střev. Tyto potraviny totiž podporují mikrobiom střev, právě zdravá střeva jsou přitom klíčová pro celý organismus.

Kromě toho díky kvašení dokáže naše tělo lépe využívat živiny z těchto potravin. Řada vitamínů, minerálů i dalších živin se vstřebává snáze a efektivněji po zkvašení. Skvělým příkladem je vápník – z jogurtů ho organismus absorbuje lépe než z mléka.

Nabízí se tedy hned několik důvodů, proč je dobré kvašené potraviny konzumovat. Můžete je mít vždy doma, lze je zařadit do různých receptů, a přitom dopřejete tělu důležité živiny v kvalitní formě.

Kysané zelí

Jednou z fermentovaných potravin, které jsou nám dobře známé, je kysané zelí. V české kuchyni nesmí chybět, ovšem je součástí řady různých pokrmů. Kvalitní sada nerezových hrnců vám usnadní vaření komplexního menu, ať už jde o vepřo knedlo zelo či třeba segedín. Ale kysané zelí můžete do jídelníčku zařadit i dalšími způsoby. Vyhnete se tak zdlouhavému vaření i ne zrovna zdravým omáčkám.

Zelí má specifickou chuť a dokáže zvýraznit v podstatě jakýkoli pokrm. Mnohdy se používá jako ozdoba hotdogů, přidat si ho můžete i do sendviče. Kromě toho se hodí i do různých salátů, stačí jen přidat pár lžic. Vyzkoušet ho můžete i na avokádovém toustu. Možností je celá řada – neváhejte být kreativní a využít tuto tradiční potravinu novými způsoby.

Kimchi

Oblibu si u nás získává také kimchi, základem je kvašená zelenina – hlávkové zelí, cibule, česnek a mnohdy nesmí chybět ani chilli a zázvor. Kimchi si můžete koupit v obchodě nebo si vyrobit vlastní, není to tak složité. Základem je vhodná vzduchotěsná nádoba na kvašení a čerstvá zelenina a dostatek koření. Skvěle se hodí k asijským pokrmům jako je stir-fry. Ale jako svěží salátek si ho můžete vychutnat i s jinými jídly. I v tomto případě můžete být kreativní.

Miso pasta

Další asijskou klasikou je miso pasta. Vzniká z fermentovaných sójových bobů, často se z ní připravuje polévka s jedinečnou chutí. Kromě toho lze ale miso využít i pro přípravu různých dresingů na saláty. Stačí ji smíchat se sezamovou pastou, citronovou šťávou, česnekem, zázvorem a javorovým sirupem. Pak už stačí jen přidat trochu vody, abyste dosáhli optimální konzistence. Takováto lehká zálivka se hodí k různým salátům.

Jogurt

Nemusíte se pouštět do neznámých chutí. I obyčejný jogurt je plný prospěšných bakterií a živin. Nejlepší volbou je bílý jogurt, který obsahuje spoustu bílkovin bez zbytečných cukrů. Ochutit si ho můžete ovocem, skořicí či třeba oříškovým máslem. Kromě toho ale můžete jogurt jíst i naslano – vyrobit z něj lze různé dipy a omáčky. Ty jsou zdravější než z majonézy, přitom skvěle chutnají a jsou nabité prospěšnými látkami.

Pokud vás trápí intolerance laktózy, nabízí se i bezlaktózové jogurty. Je ale důležité sledovat, zda jsou fermentované a obsahují prospěšný mikrobiom.

Fermentované potraviny jsou prospěšné, proto by v jídelníčku rozhodně neměli chybět. Řadu z nich dobře známe, ať už jde o kysané zelí, jogurty či třeba kefír. Ale vyzkoušet můžete i něco speciálnějšího, jako je například kimchi, ale i kombucha nebo tempeh. Neváhejte objevovat nové možnosti a jídla, která si zamilujete. Na e-shopu Tescoma.cz najdete vše, co budete potřebovat pro přípravu skvělých pokrmů.