Zní to skvěle. Propagátoři diety označované zkratkou GOLO tvrdí, že pomocí úpravy jídelníčku ovlivní hospodaření těla s inzulinem a vyřeší i případnou hormonální nerovnováhu. Výsledkem má být rychlé, a přitom trvalé zhubnutí. Zkratka GOLO zní tajemně, vysvětlení je nicméně prosté – odkazuje na slovní spojení „go lose weight, go look great a go love life“, tedy zhubni, vypadej skvěle a miluj život.

Základem je třicetidenní plán založený na omezení energetického příjmu, snížení velikosti porcí, omezení průmyslově zpracovaných potravin a na cvičení. Tím se vlastně nijak neliší od mnoha jiných diet, jako je třeba středomořská dieta nebo přerušovaný půst. Na stránkách věnovaných GOLO dietě se nicméně můžete dočíst, že se s ní dají zhubnout až dvě kila týdně, a to je příliš. Doporučované tempo by mělo činit půl kila až kilo týdně.

Zdroj: Youtube

Čtyři skupiny potravin

Když se o dietu GOLO začnete zajímat více, zjistíte, že k mání jsou i různé potravinové doplňky, které mají její efekt zesílit, ale nutné rozhodně nejsou. Obsahují zinek, hořčík a chrom. Zatímco hořčík dokáže například mírnit únavu a zinek je důležitý pro imunitu, o chromu se soudilo, že snižuje chuť na sladké, ale výzkumy to zrovna nepotvrdily – více ZDE.

Jíst byste měli třikrát denně a na talíři kombinovat čtyři základní složky: bílkoviny, sacharidy (ovoce nebo celozrnné výrobky), zeleninu a zdravé tuky. Váš denní energetický příjem by neměl překročit 5500 až 7500 kilojoulů, ženy středního věku se budou muset držet spíše té nižší hodnoty.

Pro představu přinášíme vzorový jídelníček na dva dny:

První den

  • Avokádo a vaječný toast, 1/2 šálku bílého jogurtu s čerstvým ovocem a granolou s nízkým obsahem cukru
  • 3/4 šálku salátu z pečené řepy s fetou, 1 porce hummusu se zeleninou a celozrnnými krekry
  • 1 porce pečeného kuřete s kurkumou a fenyklem, 1 porce libanonského salátu zvaného tabouleh s bulgurem, rajčaty, čerstvou cibulkou a bylinkami

Druhý den

  • Smoothie z bobulovitého ovoce, 2 vařená vejce
  • Celozrnná pita, tuňák, zeleninový salát s dresinkem z olivového oleje
  • Kuřecí salát Caesar, celozrnné pečivo, jablko

Jaké jsou vhodné tuky, sacharidy a bílkoviny?

  • Mezi povolené zdroje tuků patří: chia, konopná a lněná semínka, kokosový a olivový olej, vlašské ořechy, mandle
  • Zdroje bílkovin: kuřecí prsa, libové hovězí, libové vepřové, ryby
  • Zdroje sacharidů: ovesné vločky, hnědá rýže, quinoa, batáty, brambory, dýně
  • Povolená je veškerá zelenina, z ovoce pak zejména bobuloviny, jako jsou maliny, ostružiny, případně borůvky.

Uzeniny a sladkosti jsou tabu

Dieta GOLO naopak zásadně omezuje zpracované a rafinované potraviny spolu s přidanými sladidly, včetně náhražek cukru. Tabu by měly být uzeniny, ale také například rostlinné náhražky masa, různé křupky, chipsy, sušenky, sportovní nápoje.

Zatím existuje minimum nezávislých výzkumů, které by prokázaly účinnost této diety, ale soudí se, že nepředstavuje ohrožení zdraví. Plusem je také to, že dává přednost plnohodnotným surovinám před polotovary, což skutečně prospívá zdraví, například pokud jde o srdce – více například ZDE.

Dieta GOLO klade důraz také na dostatek pohybu. Lidé, kteří ji dodržují, většinou skutečně hubnou. „Ale u přísných diet hubne v podstatě každý, protože se mu zásadně omezí energetický příjem. Kladem bývá, že více přemýšlí o tom, co sní,“ míní psycholožka a výživová specialistka Iva Málková.

Zdroj: vlasta.cz, stob.cz, verywellfit.com, eatingwell.com, health.com

Související články