Zkuste grilování nevidět jako strašáka, ale jako šanci, jak oživit svůj jídelníček a posunout ho během léta zdravějším směrem. Hrozí sice, že si v rámci nějakého toho grilování na talíř nandáte moc tučného jídla se spoustou skrytých solí a cukrů, ale zrovna tak může být výsledkem lehké letní jídlo s libovými bílkovinami, trochou sacharidů a ideálním množstvím zeleniny.

Zdroj: Youtube

Dopřejte si libové kuřecí nebo třeba krůtí maso, chybou nemusí být ani hamburger nebo vepřová krkovice, kterou zbavíte přebytečného tuku. Zvláště u kuřecího můžete zvolit jogurtovou a nikoli olejovou marinádu, ale kvalitní maso lze grilovat i bez marinování a okořenit ho až na talíři.

Můžete si připravit i různé lehké domácí dresinky, jejichž základem bude jogurt. Pokud si grilování bez různých hotových omáček neumíte představit, koukněte se po těch, které mají snížených obsah tuků a cukrů. I takové se už dají koupit, nicméně ani s nimi to nepřehánějte. Můžete si koupit i light majonézu.

Ideální přílohou je zelenina nebo zeleninový salát s lehkou zálivkou na bázi oleje, citronu nebo balsamica. Nemusíte se vyhýbat ani přílohám, ať už v podobě pečiva nebo brambor, ale tam volte vařené nebo nasucho pečené, nikoli hranolky a jim podobné.
Pokud to dokážete, odpusťte si všelijaké grilovací klobásy, jsou tučné ani jejich celkové složení není nic moc, a pokud možné také sýry, které si co do tučnosti s uzeninami vůbec nezadají.

A co když nechcete maso

Grilovat se dají i různé bezmasé alternativy. „Ochutnejte a udělejte si vlastní názor. Počítejte s tím, že za veganské dobroty královsky zaplatíte,“ komentuje nabídku Hana Málková ze sdružení STOB obezitě. Různé veganské burgery a grilovací klobásy stojí až 1000 korun za kilo, přitom jejich chuť nemusí být nic extra. Mnoho lidí proto upřednostňuje například tofu, které je levné, a přitom se dá doporučit i nutričně.

Základem veganských alternativ je podle Málkové vždy voda, rostlinná bílkovina, koření, případně rostlinný olej, samozřejmě zahušťovadla, stabilizátory a další aditiva, bez kterých se výroba rostlinných alternativ většinou neobejde. Nejhůře jsou na tom alternativy mléčných výrobků, a to nejen ve verzích na gril. Tyto výrobky jsou bohaté na sacharidy a tuky, ale chudé hlavně na bílkoviny a vápník,“ varuje Málková například před nápadem grilovat veganský sýr v souhrnné práci o grilování, kterou vydala Společnost pro výživu.

Pozor na odkapávající tuk

Nadbytečné kalorie jsou jen jedním z problematických aspektů grilování. Problémem je rovněž vznik karcinogenních látek, které vznikají v potravinách při úpravě nad otevřeným ohněm. Nejhorší je kombinace tučného masa nebo uzenin a nekvalitního uhlí či dřevěných briket.

Tuk odkapává na rozžhavené uhlí a žárem dochází k takzvané sekundární kontaminaci škodlivinami. Z toho důvodu se nedoporučuje používat nejen tučné maso, ale ani olejové marinády. Vhodné není ani potírání masa během grilování tukem,“ radí dietoložka Karolína Hlavatá, odborná garantka společnosti Vím, co jím. Uhlí by nemělo hořet velkým plamenem, spálené kousky masa každopádně vyhoďte. Je dobré používat alobalové podložky a misky na grilování, aby tuk na uhlíky tolik nekapal.

Pokud grilujete jednou za uherský rok, zase tak moc si neublížíte, ale pokud během léta jedete v domácím grilování ve velkém, zvažte investici do zdravější varianty grilu – v úvahu připadají elektrické, lávové, speciální grilovací kameny, případně plynový gril s plotýnkou, kde gril, kde nedochází i přímému kontaktu jídla s ohněm.

Co když je nám těžko

S grilováním jsou spojená i některá další zdravotní rizika, zejména hrozba průjmů a dalších zažívacích potíží při nedostatečné tepelné úpravě nebo při konzumaci omáček a dresinků, které příliš dlouho stály na sluníčku.

Tady platí, že zatímco všechno jídlo, které se jí syrové, musíte důkladně omýt, maso se naopak neumývá. Zvláště u kuřecího, kde hrozí salmonely nebo kampylobakterie je pak zásadní pořádná tepelná úprava. Chceme-li mít jistotu, že maso nebude napůl syrové, můžeme ho předvařit nebo předehřát v troubě. Nebo alespoň maso na grilu pravidelně otáčejte. Bude rychleji hotové a také se spíše vyhnete spálení.

Po grilování nám může bát těžko ale i čistě proto, že jde o nějakou změnu v našem obvyklém způsobu stravování, například když si grilovaná jídla často dopřáváme na dovolené – může jít o projev rozhozené rovnováhu střevní mikrobioty. Není chybou během prázdnin a experimentů na talíři brát preventivně probiotika, která pomáhají držet naše střevní bakterie v kondici.

Zdroj: Vlasta.cz

Související články