Přes den jíte málo a večer to vcelku bez výčitek doženete, protože v součtu těch kalorií snad bude tak akorát? Nebo vás trápí spíše noční nájezdy na ledničku? Obojí je špatně a má smysl zapracovat na změně.

Ze všeho nejdříve je dobré si uvědomit, proč si vlastně večer nebo v noci tak dopřáváte. Možná je to jen zlozvyk, kterého jste se původně dopouštěli jen výjimečně, ale postupem času vám přirostl k srdci. Pokud jste si zvykli mlsat třeba při sledování seriálu, nejspíše ve vás další zapnutí televize opět vyvolá potřebu si něco nandat na talíř.

Zdroj: Youtube

Další velmi častou příčinou je únava a nedostatek spánku, což už často přímo vede k přejídání. Studie dokládají, že kdo dlouhodobě spí méně než sedm hodin, má tendenci jíst více, a to i v noci.

Také po stresujícím dni můžete mít večer chuť na sladké, slané nebo tučné potraviny, zvláště pokud mezi vaše špatné návyky patří zahánění negativních emocí jídlem. A samozřejmě, nesmíme zapomenout na vynechávání jídla. Pokud svému tělu během dne nedopřáváte potřebné kalorie, je pravděpodobnější, že vás večer a v noci hlad dožene. Studie ukazují, že vynechávání jídel, jako je snídaně, zvyšuje riziko nočního mlsání a zesiluje touhu po potravinách bohatých na sacharidy.

Pokud v noci jíte enormní množství jídla, může jít o jeden z příznaků poruchy příjmu potravy, konkrétně o bulimii.

Jednou nevadí, pravidelně ano

Asi každý si někdy večer něco dá, a pokud se to stane výjimečně, nepředstavuje to problém. Vadí, pokud se tak děje denně nebo několikrát týdně, protože pak už se to projeví v nárůstu objemu tělesného tuku a zvýšeným rizikem rozvoje nemocí srdce a podobně.

A nejen tím. Večerní jídlo ovlivňuje i pracovní výkon a duševní zdraví. Přejídání v noci může způsobit příznaky jako bolesti hlavy, průjem a bolesti žaludku následující den. Pokud si dáte něco nezdravého, můžete příští den cítit silné výčitky, pocit zahanbení a také pocit, že stejně nemá cenu, abyste se snažili, což zvyšuje riziko opakování stejného chování.

Jak přestat jíst večer a v noci

Někdy stačí zavést pár jednoduchých změn, aby vaše touhy po nočních nájezdech na ledničku vzaly zasvé. Tady je máte.

1. Změňte svou večerní rutinu

Pokud máte tendenci jíst zmrzlinu nebo brambůrky při sledování televize, dělejte něco jiného. Podívejte se na seriál jen na notebooku, čtěte si nebo zkuste chutě zahnat jógou.

2. Jezte pravidelně

Jezte průběžně během dne, podle toho, kdy máte hlad.

3. Dopřejte si dostatek spánku

Zkuste hodinu před spaním vypnout elektroniku a vyvětrejte v ložnici, než si půjdete lehnout.

4. Pište si, co jíte

Sledování příjmu potravy po dobu několika dní vám může pomoci identifikovat potenciálně problematické vzorce, jako je vynechávání jídel nebo příliš dlouhé hladovění během dne.

5. Naporcujte si mlsání

Namísto toho, abyste si na pohovku vzali celý sáček chipsů nebo vaničku zmrzliny, oddělte si porci přiměřené velikosti.

6. Připravte si něco vhodného

Můžete si také na večerní pohodu u seriálu připravit třeba bílý jogurt, nakrájenou zeleninu nebo ovoce.

Zdroje: vlasta.cz my.clevelandclinic.org health.com

Související články