Společné stolování je skvělým způsobem, jak s někým strávit čas. Ale říct, že si nedáte například svíčkovou od tchyně, je poněkud třaskavé. Nicméně naučit se decentně odmítat, když je jídla příliš nebo ho prostě nechcete jíst, stojí za to.

Zdroj: Youtube

Není to úplně snadné, protože někteří lidé se urazí, když si nedáte to, co uvařili, další to vykolejí a těžké je to také v situacích, kdy vás někdo pozve třeba na grilování. Pak je totiž právě jídlo hlavním důvodem návštěvy. Náročné je to i proto, že mnoho lidí dává uvařeným jídlem najevo lásku a to, že jim na vás záleží.

Pokud jste se před chvílí najedli a hostitel vám už zase něco nabízí, zkuste například říci, že to, co jste měli před tím, bylo tak vynikající a nasytilo vás to, že momentálně nic dalšího nechcete – když se na dotyčného zároveň usmějete a podíváte se mu do očí, mělo by to zabránit tomu, aby se urazil. Případně si můžete třeba kus bábovky vzít a prostě ji nesníst.

Pokud aktuálně držíte nějakou dietu, ať už kvůli hubnutí, nebo nějaké chorobě, je nejlepší to hostitelům říci předem s tím, že jídlo vypadá skvěle, ale že si ho bohužel můžete dát jen trošku. A poprosit je, aby vás netrápili nabídkou přídavků.

Připravte se předem

Na opulentní hostinu na návštěvách se můžete trochu připravit i tím, že předchozí den nebo ten den ráno budete jíst jen málo a dáte si něco lehkého. Pokud má jídlo podobu rautu, jako tomu bývá na večírcích, berte si jen to, co vám chutná nejvíc. „Je důležité být v klidu, jíst pomalu a vše pořádně přežvýkat. Doporučuje se jíst do polosyta, jídlo si tak více vychutnáte a zbytečně se nepřejíte,“ doporučuje lékařka Klaudia Hálová Karoliová.

Rodinná setkání se někdy řeší tak, že každý přinese něco na společný stůl – pak to můžete být zrovna vy, kdo dorazí s něčím zdravým, jako jsou třeba pomazánky z tvarohu či žervé, hummus a nakrájené zelenina.

Neuždibujte, doma ani na návštěvách

I na návštěvě se pokuste vyhnout takzvanému uždibování a uzobávání. Než si při každé cestě kolem stolku vzít dva vanilkové rohlíčky, je lepší si rovnou nandat na talířek pět šest kousků nejlákavějšího cukroví a prostě je v průběhu odpoledne sníst. Dieta to není, ale dá vám to hranice, a budete tak mít celkový příjem jídla pod kontrolou.

„Je dobré dodržovat mezi jídly pauzy, nejíst nepřetržitě od rána do večera. Doporučuji nejméně tříhodinové mezery, aby se tělo mohlo mezitím vzpamatovat,“ radí lékařka Eva Kociánová. Zvláště lidé, kteří už mají nadváhu či jsou obézní, by se měli vyhnout zejména tučným jídlům, kam patří nejen vánoční cukroví nebo smažený kapr, ale také většina sýrů a uzenin.

Zvláštní kategorii pak představuje alkohol, odmítnout ho je často skutečně těžké. V těchto případech si stůjte za svým a pokud je to třeba, zdvořile, ale důrazně se ohraďte. „Nejvíce energie obsahují tuky, ale alkohol je hned na druhém místě. Má téměř dvakrát více kalorií než sacharidy či bílkoviny. Pití výrazně zvyšuje energetický příjem. Navíc podporuje chuť k jídlu, zejména chuť na smažené a sladké, a snižuje schopnost odolat přejídání,“ upozorňuje výživová poradkyně Aneta Sadílková.

Zdroj: vlasta.cz Mindful Eating Mayo Clinic Health System

Související články