Když se dáte do hubnutí, měli byste mít alespoň rámcovou představu, kolik chcete shodit a za jak dlouho. A také, jakým způsobem to uděláte a jak si novou nižší váhu udržíte.

„Hubnout by se mělo tempem nejvýše půl kila až kilo týdně, rychlejší tempo už je rizikové, protože člověk by musel hubnout pomocí extrémních diet, a navíc by nejspíše přicházel o svaly,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

Kilo týdně znamená zhruba oněch pět kilo měsíčně, což je například váha, kterou chtějí lidé často shodit do letní dovolené, aby lépe vypadali v plavkách. Proč ne, podařit se to může, ale je potřeba pro to něco udělat. A nečekat nemožné.

VIDEO: Podívejte se na rozhovor s dietoložkou Karolínou Hlavatou.

Zdroj: Youtube

1.     Kolik vlastně vážíte?

Solidní šanci shodit požadovaných pět kilo za měsíc pomocí úpravy jídelníčku a cvičení mají lidé, kteří vlastně neváží moc, ale během roku dvou tří jim hmotnost stoupla třeba právě o těch pět kilo.

A paradoxně, pět kilo mohou poměrně snadno shodit i lidé s desítkami kil navíc, ale tady se obvykle stane, že po prvotním relativně snadném úspěchu se hubnutí hodně zpomalí.

2.     Nesmíte být věční dietáři

Šanci poměrně rychle shodit pět kilo mají každopádně především lidé, kteří se o hubnutí nesnaží každou chvíli – protože ti mívají hodně zpomalené spalování a znovu ho nakopnout není vůbec snadné.  Mohlo by se stát, že si dalším dietním pokusem zadělají spíše na další vzestup váhy.

3.     Roli hraje i věk

Nemusí se to nám to líbit, ale zbavit se pěti kil navíc bude ve dvaceti nebo i ve třiceti letech mnohem snazší než třeba v padesáti.

V tomto věku je lepší smířit se s tím, že hubnutí půjde pomaleji a že i dvě kila za měsíc jsou úspěch. Ale i v tomto věku se dá zhubnout, ačkoli to mnoho lidí považuje za nemožné.

4.     Musíte jíst, hlídejte si bílkoviny

Jakmile se dáte do hubnutí, budete nejspíš občas cítit hlad, ale rozhodně byste neměli hlady omdlévat. Je namístě snížit denní energetický příjem, většina žen – pokud to nejsou ony zmíněné věčné dietářky – bude například hubnout při denním energetickém příjmu pět až šest tisíc kilojoulů.

Ale na talíři byste nadále měli mít bílkoviny, sacharidy i tuky, určitě omezte sladkosti, sladké nápoje. Velmi efektivní bývá vynechání alkoholu.

Zapomeňte na různé hubnoucí čaje, jejich efekt je založen na odvodnění, nikoli ztrátě tuků. Lepší je také vyhnout se i koktejlům a dalším jídlům nabízeným v rámci ketodiet, protože po nich sice zhubnete, ale nenaučíte se jíst jinak a kila se rychle vrátí.

5.     Hýbejte se

Urvat pět kilo jen omezením se v jídle jde, ale snazší to bude, pokud se budete zároveň dostatečně hýbat. Na rychlé hubnutí platí aerobní cvičení ve vyšším tempu, tedy fyzická aktivita, která zvýší vaši tepovou frekvenci.

Patří sem běh, ale i rychlá chůze, plavání ve vyšším tempu neb aerobic. Studie z roku 2017 ukázala, že je potřeba hýbat se 40 minut třikrát týdně.

Zdroj: vlasta.cz, vinmec.com, healthymummy.com, theindependentpharmacy.co.uk

Související články