Víte, čím byste měli začít? Přestaňte používat slova jako „dieta“ a „hubnutí“. Obojí evokuje nějaké dočasné utrpení, ale vy chcete změnit životní styl navždy a zároveň tak, aby vám to vyhovovalo.

Cíl, který zvládnete

Zároveň si stanovte jasné, konkrétní, měřitelné a dosažitelné cíle. Tedy neříkejte si „zhubnu do léta dvacet kilo“, protože to je spíše nereálné, ale slibte si pět kilo třeba do března. Případně začněte tím, že snížíte hmotnost o pět nebo deset procent. Pak si můžete dát další dílčí cíl. Utěšit vás může, že i prvních pár kilo dolů už znamená snížení zdravotních rizik spojených s obezitou, jako je cukrovka či nemoci srdce a cév.

Zdroj: Youtube

Jezte jinak

Studie nedávno publikovaná v Journal of the American Medical Association ukazuje, že pro hubnutí je zásadní změna jídelníčku. Měli byste omezit příjem zpracovaného cukru v podobě sušenek, sladkostí, limonád, smysl má omezit i hranolky, chipsy a podobně.

Omezte uzeniny, naopak častěji zařazujte rostlinnou stravu plnou vlákniny, nikoli ovšem vysoce zpracované vegetariánské párky a podobně. Příklad? Začněte ráno zeleným smoothie, dejte si salát nebo nakrájejte zeleninu společně s bílkovinami k obědu a jezte ovoce jako svačiny a místo dezertů. Zeleninu přidávejte i do těstovin a polévek. Zásadní je dostatečný příjem proteinů, protože díky nim si budujeme a udržujeme svalovou hmotu.

Více vody, více spánku

Dostatečný příjem vody může pomoci zvýšit pocit sytosti a bojovat s touhou po cukru. Voda je také nezbytná pro lipolýzu, proces spalování tuků v těle na energii.

Jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat pro udržení váhy a celkového zdraví, je pořádný spánek. Když američtí vědci analyzovali údaje nasbírané v rámci velké studie o téměř sedmdesáti tisících žen v průběhu 16 let, zjistili, že ty, které spaly maximálně pět hodin denně, měly o 15 procent vyšší pravděpodobnost, že budou obézní, ve srovnání s těmi, které spaly sedm až osm hodin.

Snídejte pořádně

Jsou štíhlí lidé, kteří nesnídají, ale jinak se odborníci shodují na tom, že dobrá snídaně pomáhá zhubnout nebo udržet váhu. Studie nedávno zveřejněná v časopise Proceedings of the Nutrition Society zjistila, že lidé, kteří nesnídají, mají celkově horší kvalitu stravy a chybějí jim živiny, jako je vitamin D, vápník a železo. Snídaně by měla obsahovat bílkoviny i ovoce.

Hněte sebou

Vlastně stačí málo, zvláště pokud jste se dosud moc nehýbali. Schody místo výtahu, auto zaparkované dále od vchodu, nákup v košíku na ruce místo ve vozíku, vystoupení z tramvaje o zastávku dřív, tisíce malých pohybů během dne, které můžete dělat, ale zatím jste je nedělali. Dokonce i stání, třeba při přípravě jídla nebo u počítače, znamená, že spálíte více energie než vsedě.

A je samozřejmě fajn k tomu přidat několikrát týdně pořádný pohyb na spalování tuků, například procházku v ostrém tempu, a také posilování kvůli svalům. Ideálně třeba s malou činkou v každé ruce.

Poznejte, kdy máte hlad

Častým nešvarem je jídlo v době, kdy vlastně nemáme hlad – protože zrovna jedí všichni ostatní nebo proto, že zajídáme únavu a stres. Navíc často jíme rychle, takže ani včas nepoznáme, že už máme dost.

Proto se vyplatí zaměřit se na vlastní pocity, zpomalit se, naučit se znovu vnímat, kdy máme hlad, a kdy už jsme naopak sytí. Vyžaduje to například, abychom se na jídlo více soustředili a necpali do sebe něco, zatímco koukáme do mobilu nebo někam chvátáme.

Zdroj: vlasta.cz eatingwell.com forbes.com Tiskové materiály STOB

Související články