To, že je něco zdravé, bohužel neznamená, že po tom zhubnete. Důkazem budiž následující seznam nápojů, které byste při hubnutí pít neměli vůbec nebo jen s rozmyslem.

VIDEO: Jaký vliv na zdraví má kola bez cukru? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

1.    Džusy a ovocné šťávy

Tyto nápoje mohou mít stejně energie jako sladké limonády, ale samozřejmě obsahují více živin a některé dokonce vlákninu. Nicméně je v nich spousta cukru, byť často zcela přirozeně, bez doslazování. Dejte si jich občas trochu třeba k snídani, ale nepijte je během dne na zahnání žízně. Volte stoprocentně přírodní šťávy, které si případně zředíte vodou.

2.    Smoothies

Je to většinou relativně zdravý koktejl, ale pokud je v něm přidaný cukr, vydatností si nemusí nijak zadat se zmrzlinovým pohárem. Když už, nechoďte na ně do bister, ale dělejte si vlastní – rozmixujte třeba banán, jahody a borůvky, použijte nízkotučné mléko a hotovo. Smoothies v restauracích často obsahují zmrzlinu, med, cukr a sirupy s příchutěmi.

3.    Ochucená káva

Rovnou škrtněte hotové studené kávové nápoje v plechovkách, bývá v nich spousta cukru.  Ale pozor si dejte třeba i u pití, jako je oblíbené latte, mléko zase tak nevadí, ale sirup s vaší oblíbenou karamelovou příchutí už ano.

Zvláštní pozor si dejte, když si objednáváte ledovou kávu či frappé. Někde je to skutečně jen kafe s ledem a trochou mléka, ale jinde vám pod stejným nápojem prodají kalorickou bombu obsahující zmrzlinu, šlehačku, a ještě cukr.

4.    Kombucha

Překvapení? Fermentovaný nápoj obsahující cukr a speciální živou kulturu je zdravý, ale také překvapivě kalorický – i když samozřejmě pořád neobsahuje tolik energie jako sladké limonády.

Jeho zastánci tvrdí, že kombucha s hubnutím pomáhá, ale studie to zatím nepotvrdily. Nicméně například podle této studie může mít kombucha kladný vliv na metabolismus tuků.

5.    Sladké limonády

Stovky prázdných kilojoulů a možná příčina toho, proč se vám nedaří zhubnout, i když jíte relativně střídmě – právě sladké limonády mohou představovat ten rozdíl mezi energetickým příjmem a výdejem, kvůli němuž nejste úspěšní.

6.    Nealkoholické koktejly

Pozor, bez alkoholu neznamená bez kalorií. Nealkoholické koktejly mohou obsahovat množství cukru a mohou být někdy dokonce horší, pokud jde o energetickou vydatnost, než jejich alkoholové předobrazy. Lepší variantu mohu představovat lehké koktejly z perlivé vody ochucené bylinkami a kořením, nikoli šťávami a sirupy.

7.    Alkohol

Je pravda, že pivo je lepší než míchané koktejly, a víno je zase lepší než pivo, ale nakonec vždycky záleží na tom, kolik toho vypijete. Víno má tu výhodu, že se dá ředit vodou – vinný střik je docela přijatelnou volbou, sem tam.

Nicméně je také dobré vědět, že metabolismus některých lidí přestává spalovat tuky, když se má věnovat trávení alkoholu, a i sklenka večer před spaním tak může znamenat, že nezhubnou nic, i když se jinak snaží.

A co naopak pít?

„Pijte v průběhu celého dne, převážně nekalorické nápoje. Ideálním základem pitného režimu jsou přírodní minerálky, slabě a středně mineralizované, které nemají žádné kalorie a neovlivňují chuť jídla, přitom doplňují tělu důležité minerální látky. Nevzdávejte se pití ani u jídla. Tekutiny je vhodné doplňovat před, během i po jídle, v množství 300–500 ml. Pomáhají k tvorbě trávicích šťáv, rozmělnění stravy a celkově k dobrému trávení,“ říká nutriční poradkyně Věra Boháčová.

Krom vody a minerálek není chybou ani nízkotučné nebo sójové mléko třeba do kávy nebo jako základ nějakých koktejlů, zelený čaj, který přispívá k rychlejšímu spalování – viz třeba tato studie – nebo lehké zeleninové šťávy coby ekvivalent ovocných džusů. Černého čaje a kávy bez cukru se také nemusíte bát.

Související články

Zdroj: vlasta.cz, eatingwell.com, webmd.com