Kdo by si nepřál zhubnout a zároveň bez starostí mlsat, co se mu zachce? Jenže jídelníček byste si měli nastavit nejen podle vlastních preferencí, ale i doporučení nutričních specialistů.

Některé potraviny totiž nemají zdaleka tolik kalorií, jak si možná myslíte, a vyhýbat se jim by byla chyba. Které to jsou?

Zdroj: Youtube

Mořské plody

Odborníci již dlouho doporučují, že ryby by měly být součástí základní stravy. Díky vysokému obsahu bílkovin a současně nízkému obsahu sacharidů jsou vynikající volbou především pro ty, kteří se rozhodli dodržovat keto dietu.

Všechny mořské plody jsou bohaté na vitamin B, draslík a selen. Že odborníci doporučují zařadit do jídelníčku ryby dvakrát týdně, je známý fakt a nedávno se k němu přidalo i doporučení ke konzumaci mořských plodů dvakrát do měsíce.

Sýry

Sýry nejenže dobře chutnají, ale jsou také významným zdrojem nejrůznějších živin. Obsahují vysoký podíl bílkovin a minimální podíl sacharidů, proto jsou ideální i při ketogenním stravování. Jen při jejich výběru pozor na obsah tuků.

Zde je příklad: 100 gramů eidamu s 30 % tuku v sušině obsahuje 27 gramů proteinů, 16 gramů tuků a jen 2 gramy sacharidů a má 263 kcal. Dále sýry poskytují velké množství vápníku a jiných důležitých minerálů, které jsou pro naše zdraví prospěšné.

Maso

Maso je klíčovou součástí stravy a netýká se to jen těch, kteří dodržují keto dietu. Odborníci se shodují na tom, že konzumace masa je pro naše tělo velmi důležitá. Je prakticky bez sacharidů, je bohaté na proteiny a tuky, a navíc obsahuje vitamin B, zinek, draslík a další důležité minerály. Vyšší kalorickou hodnotu mají samozřejmě masa tučnější. Libové pečené vepřové maso má 174 kcal, dušené kuřecí maso 169 kcal.

Vegetariáni mohou maso nahradit rostlinnými alternativami, například šmakounem nebo sójovým masem. I tyhle potraviny mají hodně proteinů a málo sacharidů.

Vejce

Vejce patří mezi nejbohatší dostupné zdroje živin v přírodě. Obsahují velké množství vitaminů a minerálů. Klíčovou roli hraje žloutek, který se pyšní většinou nutričních hodnot. Ačkoli je bohatý na cholesterol, nevede k jeho zvýšení v krevním oběhu.

Jedno vejce obsahuje 6 gramů proteinů, 5 gramů tuků a pouze 0,6 gramu sacharidů a má pouhých 76 kcal. Proto je také ideální volbou nejen do diety. Jednou z jeho předností je to, že zasytí na dlouhou dobu.

Řecký jogurt

Řecký jogurt je skvělým zdrojem bílkovin, 1 šálek (245 gramů) odtučněného řeckého jogurtu poskytuje asi 253 kcal a 8 gramů bílkovin. Studie prokázala, že ženy, které jedly tento jogurt, měly menší hlad a k večeři pak snědly o 100 kalorií méně než ty, které daly přednost sušenkám nebo čokoládě. Navíc řecký jogurt zvyšuje pocit sytosti.

Vodní meloun

Zvláště v horkých dnech přijde k chuti. Navíc se nemusíte bát, že přiberete. Meloun má vysoký obsah vody, takže budete hydratovaní. Jen pozor na krátkodobý pocit sytosti, protože meloun je vlastně spíš pití, než jídlo.

Zároveň má minimum kalorií. 150 gramů nakrájeného melounu obsahuje jen 46 kcal a taky spoustu mikroživin, jako jsou vitaminy A a C.

Zdroj: vlasta.cz, healthline, medicalnews, vědecká studie healthline.com

Související články