Možná tušíte, proč vážíte víc, než byste chtěli. Možná se trvale přejídáte, možná přes den hladovíte a večer se přecpete, možná jste úplně sekli s pohybovými aktivitami. Ale vůbec nemáte jasno v tom, proč kila nemizejí, i když se vlastně celkem snažíte. Možná za tím bude jeden z následujících důvodů.

VIDEO: 10 nejčastějších důvodů, proč mají lidé problémy s hubnutím. Ve videu se dozvíte mimo jiné témata, jako je zpomalení a poškození metabolismu, podhodnocování skutečného příjmu energie, nadhodnocování výdeje energie, zadržování vody v organismu, zdravotní problémy a další.

Zdroj: Youtube

1. Špatný výběr potravin a nesprávná velikost porcí

Složení vašeho jídelníčku je pro to, jak na tom budete s hmotností, zásadní. Cílem přitom není, abyste žili jen o hlávkovém salátu a mrkvi. Potřebujete nejspíš jíst o něco méně než dosud, ale většině lidí stačí snížit denní příjem o deset až patnáct procent a přidat na jídelníček dostatek bílkovin, zatímco uberou na sladkostech, přílohách a alkoholu. Právě víno nebo pivo je často tím skrytým důvodem, proč nehubnete, jak dokazuje třeba tato studie z roku 2019.

2. Nejste důslední

Důslednost je důležitá. Někdy si to však děláme zbytečně těžké, když na sebe klademe nerealistická očekávání typu „budu denně hodinu cvičit“ nebo „už si nedám ani kousek čokolády“. Protože to se nedá splnit ani vydržet více než pár dní a hrozí, že brzy vzdáte celou snahu. Je lepší dávat si daleko menší, ovšem splnitelné cíle.

3. Jíte příliš průmyslově zpracovaných potravin

Vědci už jsou si víceméně jistí tím, že tento druh jídla vyvolává svého druhu závislost. Loňský výzkum Michiganské univerzity to vyčíslil celkem přesně – čtvrtina dotazovaných po takovém jídle baží alespoň jednou týdně, pětina lidí přiznala, že se takovým jídlem alespoň dvakrát až třikrát týdně přejí. Pokud je to i váš případ, může pro vás být těžké začít jíst jinak – pomoci vám může jídelníček z rukou odborníka.

4. Nezkrocené návyky

Tak jako spousta lidí, i vy určitě máte různé špatné návyky týkající se jídla. Patří sem třeba potřeba sáhnout po něčem sladkém nebo tučném, když se necítíme dobře, jsme unavení nebo nás někdo naštval. Nebo zvyk dávat si něco ne zrovna dietního na konci pracovního dne. Potřebujete tyhle slepé uličky odhalit a změnit.

5. Věčné odkládání a životní styl

To, že chcete zhubnout, ještě neznamená, že váš společenský život končí. Zároveň neexistuje žádný ideální den, kdy byste měli rozjet svou snahu o nižší číslo na váze. Pokud nemáte skutečně vážný důvod, neodkládejte start – jak říká například psycholožka a obezitoložka Iva Málková, oblíbený první leden se k tomu naopak moc nehodí.

Počítejte zároveň s tím, že i když vy sami dokážete jíst dietně, budete se neustále dostávat do situací, kdy bude někdo očekávat, že si dáte něco k jídlu nebo pití, co nebude zrovna zapadat do vašeho plánu. Počítejte s tím a naučte se dávat si jen malou porci nebo nabídku slušně odmítněte.

Zdroj: vlasta.cz STOB 10 Reasons Why It's so Hard to Lose Weight (verywellfit.com) Why Is It So Hard to Lose Weight? | University of Utah Health

Související články