Bílkoviny jsou spolu se sacharidy a tuky jednou ze tří hlavních makroživin naší stravy. Jde o základní stavební jednotku těla, která tvoří svaly, ale také šlachy, orgány nebo kosti.

Jejich příjem je proto nutností pro každého, obzvlášť ale pro ty, co se snaží zhubnout, nebo naopak budovat aktivní svalovou hmotu. Větší spotřebu bílkovin mají také těhotné ženy, ale i dospívající jedinci.

Ještě si to řekneme v číslech: Dospělý člověk by měl denně přijmout 0,8 až 1,2 gramů proteinů na kilogram své váhy. Jedinci se zvýšenou potřebou pak 1,3 až 1,6 gramů, přičemž u sportovců to mohou být až dva gramy.

VIDEO: Proč jsou bílkoviny důležité? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Bílkoviny v mase

Je pravda, že maso obsahuje bílkoviny s nejvyšší biologickou hodnotou vůbec. Proteiny totiž sestávají z různých aminokyselin a právě v mase najdete nejlépe vyvážený poměr.

To ovšem neznamená, že byste se od rána do večera měli ládovat steaky. Nadměrná spotřeba masa a masných výrobků totiž není bezproblémová. V ideálním případě proto zdroje kombinujte.

Sýry, vejce a další

Mezi skvělé zdroje bílkovin živočišného původu, které nejsou maso, patří celá škála mléčných výrobků. Ať už se jedná o měkké i tvrdé sýry, jogurty, zakysané mléčné výrobky, nebo další.

V tomto případě je vhodné hlídat si také poměr tuku a soli, případně cukru, což u některých mléčných produktů může být problematické. Každopádně vypíchnout můžeme například sýr cottage, tvaroh, z tvrdých sýrů jsou výborným zdrojem proteinů například tvarůžky.

Doporučit můžeme také zakysané mléčné výrobky jako kefír, zákys, bílý jogurt a další produkty, které jsou mimo jiné zdrojem probiotických kultur. Spoustu bílkovin má například dnes populární islandský produkt skyr. Vsadit můžete také na proteinové prášky ze syrovátky.

Rostlinné bílkoviny

Každopádně čerpat bílkoviny můžete také z rostlinných zdrojů. Chuťově výborný je například tempeh, který si do množství bílkovin nic nezadá s hovězím steakem.

Dále jsou to luštěniny všeho druhu od čočky, cizrny až třeba po exotičtější edemame. Dokonce i příloha může být zdrojem bílkovin, když si vyberete například výživově skvělou quinou. V neposlední řadě samozřejmě musíme zmínit také všechny druhy ořechů a semínek.

Zdroj: vlasta.cz, verywellhealth.com, ncbi.nlm.nih.gov, stobklub.cz

Související články