Snad žádný výživový terapeut nebo obezitolog vám nedoporučí dietu, která by poškodila vaše zdraví během procesu hubnutí. Diety musí být dlouhodobě udržitelné a příjemné. Není cílem se trápit a hladovět, není cílem střídat různé nesmyslné diety, protože takové jsou předurčené k neúspěchu. Jak říká dietoložka a nutriční terapeutka Iva Málková, většina diet dokáže dočasně přebít vaše návyky, ale vy se už pak těšíte na to, až s dietou skončíte a vrátíte se ke starým stravovacím zvykům.

„Je třeba si uvědomit, že stravovací návyky existují v kontextu života, a že to, co máte na talíři, souvisí obrazně s vaší kvalitou života obecně. Vybíráte si z jídelního lístku a jen vy volíte, co si naservírujete na talíř. Pokuste se tedy stát opravdovým gurmánem svého života,“ říká odbornice na výživu. Pokud jde o trendy v hubnutí, ty se mění a jsou ovlivňovány kulturou, celebritami, sociálními médii a influencery. A jaké dietní trendy budou letos „in“?

Zdroj: Youtube

1. Ketogenní dieta

Oblíbená dieta, která zahrnuje vysoký příjem tuků, střední příjem bílkovin a velmi nízký příjem sacharidů. Velmi populární jsou stále „ketodiety v prášku“, kdy jde o dietu s velmi nízkým příjmem kalorií a vysokým příjmem bílkovin. Přesto dnes odborníci na zdraví doporučují, aby se v případě téhle diety přijímalo více sacharidů, aby zůstal zachovaný efekt diety, ale zároveň se zabránilo potenciálním problémům, jako je zácpa nebo zápach z úst. Právě tahle dieta je ale považovaná odborníky za nevhodnou, dokonce nebezpečnou, protože se v ní omezují i takové potraviny, které jsou prokazatelně zdraví prospěšné, jako celozrnné výrobky či luštěniny. Užitečná být může, ale měli byste se v ní zaměřit i na kvalitu toho, co jíte, což znamená zařadit do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vlákniny, vhodné bílkoviny a zdravé tuky, než na potraviny plné nasycených tuků, jako je máslo, slanina a podobně.

2. Přerušovaný půst

Tenhle přístup zahrnuje střídání období jídla s obdobím nejedení v různém časovém rozložení, například metoda 16/8, kdy se jí pouze v osmihodinovém okně a 16 hodin se nejí. Existuje několik možností, jak přerušovaný půst praktikovat, můžete zařadit dva dny v týdnu jako alternativu k dennímu omezení kalorií. Dlouhodobé půsty však odborníci moc rádi nevidí. Tělo má rádo rovnováhu a je daleko lepší snížit příjem rovnoměrně. Při delších půstech může docházet ke snižování bazálního metabolismu, ztrátě svalů a hrozí i nedostatek živin. Jeden den půstu ale neuškodí, mnohem lepší je ale zařazovat odlehčovací dny. „To, co naše tělo opravdu potřebuje, je, že se o ně budeme systematicky starat po celý rok, a nevzpomeneme si na něj na pár dní v roce,“ dodává odbornice Hana Pávková Málková.

3. Plant-based dieta

Tato rostlinná strava zažila doslova raketový start a její popularita roste kvůli potenciálním výhodám a pozitivnímu dopadu na životní prostředí. Nemusí jít stoprocentně o veganskou stravu, i když se jí velmi podobá. Plant-based dieta se skládá převážně, ale ne zcela, z rostlinných potravin. „Zahrnuje vysoký příjem ovoce, zeleniny, celozrnných produktů, ořechů, semen a rostlinných proteinů,“ vysvětluje Hana Pávková Málková. Můžete sice konzumovat i maso či ryby, mléčné výrobky a vejce, ale v omezené míře.

4. Clean eating

Neboli čistá strava je jednoduchý styl stravování, který je zaměřený na konzumaci nezpracovaných potravin a vyhýbání se přidaným cukrům, aditivům a celkově zpracovaným potravinám. Pokud ho chcete dodržovat, musíte věnovat pozornost především tomu, co jíte, nejen sledování kalorií a informací na etiketách. Jíte tedy hlavně „opravdové“ potraviny, místo cukru sáhnete po stévii, místo bílého chleba jíte celozrnný žitný chléb, místo těstovin a rýže preferujete bulgur či proso. Čistá strava zaručí nejen zhubnutí, ale taky více energie, protože tělo nemusí zpracovat škodlivé potraviny.

5. Středomořská strava

Vychází ze stravovacích návyků lidí žijících v oblasti Středozemního moře. Koluje mezi dietáři už spoustu let a stále je oblíbená. Odborníci ji považují za zlatý standard v preventivní medicíně a taky ji rádi doporučují. Obsahuje hodně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin, ryb a olivového oleje a nízký obsah nasycených tuků. Studie prokázaly, že právě tahle dieta může snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky i některých typů rakoviny. Pokud k ní přidáte pohyb a energetický deficit, je velmi účinná pro hubnutí. A ještě jedno plus má – můžete si u ní dovolit i jednu sklenku červeného vína denně.

6. DASH dieta

Tento způsob redukce váhy hodnotí odborníci jako nejlepší pro zdraví srdce. Zkratka DASH totiž znamená Dietary Approaches to Stop Hypertension (volně lze přeložit jako Dietou ke snížení hypertenze). Máte-li tedy vysoký krevní tlak, můžete tuhle dietu zkusit, rozhodně si neuškodíte. Je zaměřená na výběr potravin s nízkým příjmem sodíku a studie ukazují, že účinně snižuje nejen krevní tlak, ale taky „špatný“ cholesterol. Konzumuje se v ní hodně ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin, ale taky maso, hlavně drůbež, ryby, nízkotučné mléčné výrobky. Omezujete naopak nasycené tuky, sladkosti včetně slazených nápojů a cukr i sůl obecně. Může být náročnější pro ty, kteří jsou zvyklí více solit. Sůl se dá docela dobře nahradit bylinkami a kořením.

Detox – ano, či ne?

MARKÉTA HOVORKOVÁ, primářka lázní Nové lázně, Mariánské Lázně

Pokud jde o detoxikační nápoje jako doplňky stravy, některé z nich mohou poskytnout tělu chybějící látky a minerály, jiné ho zbaví nadbytečných tekutin. Vědecké důkazy pro to ale prakticky neexistují. Naše tělo má totiž neuvěřitelné regenerační schopnosti, dokáže samo vyloučit spoustu přebytečných látek. Můžeme mu v tom ale pomoci, snížit příjem a urychlit vylučování škodlivých látek. Základem však není speciální „dieta“, která vede k očistě organismu, ale změna životního stylu. To znamená úpravu jídelníčku, dostatek spánku a pohybu, omezení kouření a minimalizace stresu.

Zázračný prostředek sice nemáme, ale příroda je mocná čarodějka. I v lázních využíváme přírodní zdroje, a to nejen k léčbě různých nemocí, ale v rámci specializovaných a redukčních programů také k urychlení regenerace, očistě těla od škodlivin či redukci hmotnosti. Součástí těchto programů je i individuální konzultace s nutriční terapeutkou a sestavení jídelníčku podle analýzy těla a potřeb klienta. A nezapomeňte, že cílem pobytu v lázních není jen navrácení dobré fyzické kondice, ale také psychické. Protože největší detox, který naše tělo potřebuje, je minimalizace největšího toxinu, tedy stresu.

CO ODBORNÍKY DĚSÍ

  • Diety s extrémně nízkým energetickým příjmem: Různé formy diet, kdy lidé omezují kalorie nebo vylučují celé skupiny potravin bez vědeckého odůvodnění. „Tyto diety jsou dlouhodobě neudržitelné a mohou vést k závažnému nedostatku živin a energie,“ říká Hana Pávková Málková ze STOBu (poradenství pro zdravé hubnutí).
  • Nadměrné používání doplňků stravy: Spoléhat se na pilulky, prášky a speciální nápoje či instantní pokrmy pro hubnutí místo na vyváženou stravu a pravidelnou fyzickou aktivitu. „To vnímáme také jako dlouhodobě neudržitelné pro zdraví i psychiku, i zdravotně rizikové,“ dodává Hana Pávková Málková.
  • Klystýry a proplachy: Dopřávat si klystýr v domnění, že si tělo krásně pročistíte, je podle odborníků naprostý nesmysl. Navíc nebezpečný. „Může totiž dojít k poškození střevní stěny a narušení střevní mikroflóry, souboru mikroorganismů, které žijí v prospěšném vztahu s naším tělem. Nehledě na domácí neodborně provedené klystýry, kde jsou rizika ještě větší. Může se pak zhoršit vaše imunita, kvalita spánku a celkové zdraví,“ varuje nutriční terapeutka Dana Šímová.

Jak odlehčit jídelníček

DANA ŠÍMOVÁ, nutriční terapeutka

Detox nemusí být striktní hladovka nebo detoxikační kúra, ale lehké odlehčení. Pořádek v jídelníčku nám všem prospěje. Největší problém většiny těch, kteří se pouštějí do novoročního detoxu, je ten, že chtějí všechno rychle a nejlépe ihned. Dieta pak spočívá v obrovském kalorickém deficitu, který je podpořen větším pohybem a posilováním. Mnozí si zdravý jídelníček představují tak, že se skládá pouze ze zeleniny a ovoce s minimem kvalitních tuků a bílkovin. Takový jídelníček není vyvážený, pestrý a už vůbec ne zdravý. Není divu, že ho nikdo dlouho nevydrží. Takhle povánoční očista organismus rozhodně nevypadá.

Pokud chcete odlehčit jídelníček, pomohou zeleninové a ovocné smoothie nápoje. Ale ne tak, že je budete pít celý týden a nic jiného. Vhodné je například 1x týdně udělat takzvaný odlehčovací den, kdy budete konzumovat pouze ovoce a zeleninu, případně s malým množstvím bílkovin. Smoothie je výborná možnost, jak dostat do těla syrovou zeleninu, zejména její zelené druhy. Použít můžete například papriku, rajčata, okurky, špenát, římský salát, čekanku, celer, mrkev či červenou řepu. Mají nízký obsah kalorií, ale přesto zasytí, protože obsahují hodně vody a vlákniny.

Pozor si dávejte ale na čistě ovocné smoothie, která mají vysoký obsah cukru, tedy hodně kalorií a nedoporučují se, pokud chcete redukovat hmotnost nebo si ji hlídáte. Při hubnutí je vhodné do zeleninových smoothie přidat nějakou bílkovinu, například jogurt, kefír, tvaroh nebo proteinový prášek. Získáte plnohodnotné jídlo, kterým můžete nahradit jedno hlavní jídlo nebo svačinu a odlehčíte zažívání. Dochutit lze semínky nebo ořechy.

Zdroj: časopis Vlasta, stob.cz, danyslim.cz, ensanahotels.com

Související články