Je fakt, že nezdravá jídla často obsahují přemíru sacharidů a že jejich zásadní omezení skutečně vede k hubnutí či zlepšení stavu lidí, kteří trpí třeba cukrovkou. Jenže tady je důležité vědět, že není cukr jako cukr a že hodně omezit je potřeba jen některé. Ostatně některá vyloženě vhodná jídla, která patří do redukčního jídelníčku, obsahují spousty sacharidů.

Zdroj: Youtube

Po špatných sacharidech budete mít hlad

Tady máte návod, jak se v nich vyznat a proč se jich nebát. Předem snad jen informace, že ačkoli jsou sacharidy samy o sobě vesměs dost kalorické, neznamená to, že se po nich nutně tloustne víc než po tuku nebo bílkovinách – alespoň ne podle této studie –, pokud se člověk drží doporučeného denního příjmu.

Pokud bychom se však pro omezení sacharidů ve větší míře přesto rozhodli, může to mít svá úskalí. Při nízkosacharidové výživě se totiž mohou objevovat záchvaty vlčího hladu, je chudá na živiny a k budování svalů také nepřispívá. Na druhou stranu, vhodně sestavená nízkosacharidová dieta je účinnou, a přitom snesitelnou cestou ke štíhlejší postavě – základem je odstranění rafinovaných sacharidů a strava s vysokým obsahem vlákniny a kvalitních bílkovin. Jinými slovy, sacharidy ano, ale jen kvalitní.

Sacharidy potřebujeme pro mozek

Ačkoli si často myslíme, že naši dávní předci z pravěku se neustále krmili masem ulovených zvířat, měli ho jen výjimečně. Základem jejich stravy byla kořenová zelenina, luštěniny a obiloviny neboli strava bohatá na sacharidy, díky čemuž si vyvinuli schopnost tvorby enzymů, které umožňují trávení škrobu – ten také patří mezi sacharidy. To je schopnost, díky níž můžeme jíst sacharidy bez obav, náš organismus je k tomu uzpůsoben.

Je dobré si také uvědomit, že zdrojem energie pro naše buňky je glukóza, což je opět jeden z cukrů – bez ní by například náš mozek trpěl. Možná jste narazili na informaci, že sacharidy naopak mozku škodí a způsobují jeho zánět, to však žádné vědecké práce nepotvrdily. Ve skutečnosti je například středomořská strava bohatá na celozrnné výrobky se sacharidy prevencí například Alzheimerovy choroby, jak ukázala tato studie.

Lepek vadí jen někomu

Lepek je složka, která se nachází například v pšenici, ječmeni a žitu. Části lidí vadí a jíst ho nemohou, mnozí další věří, že vynecháním lepku mohou zhubnout. Pokud však nemají celiakii nebo alergii na lepek, nemá to smysl a vynecháním lepku nedosáhnou toho, že budou zdravější a štíhlejší.

Někdy si také lidé myslí, že jim vadí lepek, ale problémy spouští něco jiného – například jeden z typů sacharidu nacházející se v pšenici, konkrétně jde o fruktan. Ten může spustit potíže, jako je plynatost, průjem a bolest žaludku u některých lidí – zejména u jedinců se syndromem dráždivého tračníku. Tady se vyplatí, místo bezhlavého vynechávání lepku, pozorovat, která jídla vám skutečně vadí.
Protože obiloviny, stejně jako například luštěniny, mohou naopak přispět – díky vysokému obsahu vlákniny – k vašemu hubnutí, potvrdila to třeba tato odborná práce.

Co tedy jíst?

O obilovinách přitom platí, že byste je měli jíst co nejméně průmyslově zpracované, cereální pečivo, celozrnné těstoviny nebo tmavá rýže jsou lepší volbou než výrobky z bílé mouky. Také střevní bakterie, které mají zásadní vliv například na naši imunitu, potřebují ke svému fungování vhodné sacharidy, například z celozrnných obilovin nebo luštěnin.

Bohužel právě luštěniny některé nízkosacharidové diety zakazují, přitom je to jedna z mála potravin, která obsahuje bílkoviny a vlákninu zároveň, nemluvě o tom, že nejsou drahé. A mimochodem, mnozí dlouho žijící lidé, jako jsou třeba Japonci z ostrova Okinawa, se sacharidům nijak nevyhýbají – jedním z úhelných kamenů jejich jídelníčku jsou batáty, jedí také luštěniny a zeleninu. Podobný jídelníček mají i Řekové z ostrova Ikaria. Rozhodující zřejmě je, že se nijak nepřejídají.

Zdroj: Why You Shouldn't Be Afraid Of Carbs | Khana Prep® HuffPost Life 9 Reasons You Don't Need to Fear Healthy Carbs (healthline.com)

Související články