Od Audi přes Trabant až po Volkswagen
Výroba modelu Trabant byla zahájena 7. listopadu 1957 v automobilce VEB Sachsenring Automobilwerke ve Zwickau, tehdy na území bývalé Německé demokratické republiky. V tomto městě se ale auta vyráběla už od roku 1904, kdy zde začala působit společnost Horch & Cie. Motorwagen Werke.
Založil ji německý konstruktér August Horch a první vyráběný model nazval Horch 4-5 PS. Po pár letech se ale Horch rozhádal s ostatními členy vedení, založil novou značku Audi a ve Zwickau i nadále pokračoval ve výrobě aut.
Válka vše změnila
Jenže potom přišlo nové poválečné uspořádání Německa a s ním i jeho rozdělení na východní a západní část. Zwickau, ležící asi čtyřicet kilometrů západně od Drážďan, připadlo do tzv. východního bloku a po celou dobu trvání NDR se tu vyráběly trabanty.
Teprve v roce 1990 převzal továrnu koncern Volkswagen a vybudoval zde závod na výrobu elektromobilů. V současnosti zde vznikají elektrické modely Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, ale také Audi Q4 e-tron nebo Cupra Born.
VIDEO: 20 faktů o legendárním trabantu, podívejte se!
Půllitrový motor a 18 koní výkonu
Hlavním konstruktérem, spojovaným se vznikem Trabantu, byl Werner Lang, který do automobilky nastoupil v roce 1951 a působil zde i po definitivním ukončení výroby trabantů. První model P50 (1957–1962) měl motor o objemu 500 cm3 a dodával výkon 18 koní. Další, P60 (1962–1965), zvětšil motor o decilitr a výkon o pět koní.
V roce 1963 následoval nejdéle vyráběný model 601, jehož dvoutaktní motor se dvěma válci měl výkon zvýšený na 26 koní a trabant s ním dosahoval rychlosti 100 km/h! Výroba modelu 601 skončila v roce 1990 a ještě rok se vyráběl poslední model 1.1 s čtyřtaktním motorem o objemu 1,1 litru, ten už byl ovšem převzatý od Volkswagenu. Za celou dobu výroby přišlo na svět více než tři miliony trabantů.
Vypadal jako z papíru, ve skutečnosti byl z pryskyřice
Nazýval se Duroplast, byl to ale kompozit z textilních recyklátů a fenol formaldehydové pryskyřice. Lehký, ale odolný materiál nerezivěl, dal se snadno opravovat a pro auto s maličkým motorem se velmi osvědčil.
Co na tom, že trabanty vypadaly legračně, lidé se jim posmívali a sunuly se po silnici „želví“ rychlostí. V porovnání s ostatními auty na trhu byl trabant o hodně levnější a jezdil skoro zadarmo. A když se objevil nějaký ten šrám? Spravila to lepicí páska!
Trabant – auto pro dobrodruhy i extrémní jezdce?
Ačkoliv to nebyl zrovna reprezentativní vůz, znají jej v mnoha zemích světa. Přispěly k tomu známé osobnosti, které si jej oblíbily. Například britský moderátor Jeremy Clarkson, známý především z adrenalinového motoristického pořadu Top Gear, udělal z trabantu hvězdu hned v několika epizodách. U nás se trabant proslavil i v dnešní době, a to díky cestovateli Danu Přibáňovi, který se s ním vydal na sérii expedic Trabantem napříč kontinenty.
Má za sebou cesty po Asii, Jižní Americe, Africe i Austrálii. Trabant si oblíbil také německý rocker Udo Lindenberg, ikona a průkopník používání němčiny v tomto hudebním žánru. Jeho výstřední vzhled s kloboukem, tmavými brýlemi a věčnou cigaretou oslovuje dodnes německou hudební scénu.
Go Trabi Go – trabant jako filmová hvězda
Bondovky a akční filmy sice ukazují adrenalinovou jízdu s trochu jinými auty, trabant si ale také zahrál v nejednom filmu. Ačkoliv byl často používán jen jako symbol každodenního života zemí východního bloku, některé scénky a hlášky tak zlidověly, že je známe dodnes.
Tak třeba věta „Tati, předjel tě trabant!“ z filmu Na samotě u lesa, demonstrativní odjezd trabantem ve scénce před hájenkou ze Slavností sněženek, další scéna ze stejného filmu, kde Jaromír Hanzlík rozebere porouchaný trabant na jednotlivé součástky.
A trabantem jezdil také Zdeněk Svěrák v oscarovém filmu Kolja. V Německu dostal trabant hlavní roli v komedii, která v roce 1991 vtipně popisuje cestu rodiny z bývalé NDR, jež se po pádu Berlínské zdi vydává do Itálie.
„Sraz“ trabantů před německou ambasádou
Trabanty sehrály významnou roli v příběhu, který překvapil Pražany v roce 1989. V září toho roku zamířily tisíce východních Němců do Prahy před západoněmecké velvyslanectví. Utábořili se tam a žádali o politický azyl. Když západoněmecký ministr zahraničí Hans-Dietrich Genscher oznámil, že východoněmeckým občanům bude umožněn odchod na Západ, zůstaly opuštěné trabanty rozesety po ulicích Malé Strany.
Zdroj: vlasta.cz, wikipedia.org, transtrabant.cz, zwickau.de, horch-museum.de, germany.travel, volkswagen.de