Sežeňte si beta čtenáře

Pokud máte již příběh pokupě, nikdy není na škodu otestovat, jak bude fungovat na potenciální čtenáře. Ve spisovatelské hantýrce má tento termín název „beta čtenář“.

Jednoduše řečeno je to člověk, který si vaši knihu přečte a poskytne zpětnou vazbu. Kde ale takového ochotného dobrovolníka hledat?

V podstatě všude kolem vás. Jen dejte pozor, abyste si vybrali někoho, kdo k vám bude naprosto upřímný. Kamarádi, maminky nebo partneři mají často tendence být k nám méně kritičtí.

Vhodné je také předem se zamyslet nad cílovou skupinou, kterou by mělo vaše dílo oslovit. Babička asi nebude vhodným beta čtenářem pro erotickou novelu určenou ženám a dívkám kolem dvacítky.

Pokud ve svém okruhu nemáte potenciálního zkušebního čtenáře, vyhledejte si na Facebooku skupiny sdružující začínající spisovatele. Jistě vám (například za protislužbu) někdo z budoucích kolegů rád pomůže.

VIDEO: Lektorka tvůrčího psaní Veronika Matysová poradí, jak napsat knihu. Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Investujte do korektora

Než předložíme rukopis vydavatelství, doporučujeme oslovit někoho, kdo provede první korekturu. Může to být například známá, co učí český jazyk, nebo student pedagogické fakulty.

Pokud chcete mít kvalitu naprosto zaručenou, je tu vždy možnost objednat si i placenou službu profesionálního korektora. Ačkoliv si můžete myslet, že je pravopis a syntax vaší silnou stránkou, existuje fenomén známý jako „spisovatelská slepota“.

Je dokázáno, že při soustavném psaní delšího textu má náš mozek tendence si text (během opakovaného čtení) domýšlet a následkem tohoto přehlížíme drobné i větší chyby.

Mám knihu hotovou – jaké jsou možnosti?

Neexistuje jen jeden jediný osvědčený způsob, jak dostat svůj rukopis na trh. Přinášíme vám proto přehled toho, jak můžete se svou knihou naložit.

Důležité je také nenechat se u prvního neúspěchu odradit. Dokonce i J. K. Rowling, autorka známé ságy o čaroději Harrym Potterovi, byla více než desetkrát odmítnuta!

1.      Knihu nabídnete vydavatelství

Tato řekněme konzervativní a bezpečná cesta v sobě skýtá výhody, ale samozřejmě i nevýhody. Dobré je, že pokud váš rukopis vydavatelství přijme, nemusíte do jeho vydání vkládat žádný kapitál.

Všechny výdaje půjdou za nakladatelem. Můžete získat buď jednorázovou odměnu, nebo procenta z prodeje.

Prvotní honorář se obvykle pohybuje v řádu desítek tisíc korun a následně závisí na vašem renomé, jaké procento zisku z prodeje knih obdržíte, typicky v rozmezí 8 až 15 %. Přičemž 15 % získávají známí autoři, u kterých nakladatel s jistotou ví, že se budou dobře prodávat.

Hlavní nevýhodou tohoto postupu je, že není vhodný pro každého. Jak se říká: „Hodně povolaných, málo vyvolených.“ Významná nakladatelství pečlivě selektují své autory a často je nutné oslovit několik z nich, přičemž pro neznámého autora může být obtížné získat pozornost a zajistit si zájem o svůj rukopis.

Nicméně i přesto existuje šance, že právě vy budete mít to štěstí a najdete si svého nakladatele. Je doporučeno tuto možnost alespoň vyzkoušet. Zvolte si renomované nakladatelství, domluvte si schůzku s odpovědnou osobou a setkání proběhne osobně.

Případně vždy máte možnost poslat e-mail. Z jejich ochoty a reakcí bude možné odhadnout, jaké jsou vaše šance na úspěch. Na posouzení knihy si zpravidla počkáte kolem třiceti dnů, někdy i více.

2.      Kniha za zakázku

V posledních letech se rozšířilo množství služeb, které umožňují tvorbu knih na míru. Tyto služby často poskytují jak velká nakladatelství s vlastními výrobními odděleními, tak i specializované tiskárny.

Hlavní výhodou této formy vydání je, že se o celý proces vydání knihy postará profesionál, což ulehčuje autorovi břemeno učení se novým dovednostem a šetří mu čas strávený hledáním informací a orientací v novém prostředí, jako je reklama a marketing.

Některé z těchto služeb navíc nabízejí i distribuční síť, což autorovi umožňuje dosáhnout širšího publika prostřednictvím knihkupectví po celé zemi.

Nicméně hlavní nevýhodou této metody je, že autor musí nést náklady spojené s vydáním knihy. I když si autor ponechá většinu zisku z prodeje, musí nejprve investovat do samotného vydání.

3.      Vydat knihu na vlastní pěst

Samozřejmě i při vydávání knihy můžete obejít nastolený systém a vydat si knihu zcela sám. Mnoho začínajících autorů zakládá například sbírky na portálech, jako je HitHit nebo Donio, s cílem získat dostatečné finance pro poslání rukopisu do světa.

Výhodou je, že budete mít naprosto volné ruce. Vše můžete uskutečnit podle vlastních představ. Pokud netoužíte ihned držet svou knihu v ruce, můžete také zkusit vydat svůj rukopis jako e-knihu, čímž se náklady na výrobu rapidně sníží.

Rizikem toho postupu ale je, že se začínající autor může dopustit mnoha chyb a i kvalitní kniha může pro potenciální kupce vypadat amatérsky a neatraktivně.

Zdroj: vlasta.cz, E-kurz Veroniky Matysové,  blog.pointa.cz, vydaniknihy.cz

Související články