1. Nenamočení před vařením

Rýže do sebe bohužel absorbuje pro člověka toxický arsen. Naštěstí můžete jeho obsah zásadně snížit, pokud rýži před vařením namočíte do studené vody a necháte ji tam alespoň přes noc. Testy prokázaly, že množství arsenu se tímto způsobem sníží až o polovinu.

Zdroj: Youtube

2. Nepropláchnutí/propláchnutí před vařením

Propláchnutí rýže před vařením pod studenou vodou je velmi důležité a opomíjení tohoto kroku se rozhodně nevyplatí. Nejenže díky propláchnutí pod proudem vody mohou na světlo vyplavat různé nečistoty, kamínky apod., ale také se tím rýže zbaví přebytečného škrobu. Jeho nadbytek způsobuje, že se po uvaření udělá na rýži jakýsi slizký film a její textura je gumovější. Ale jako asi u všeho – i zde existují výjimky. Neproplachuje se rýže na rizoto nebo ta určená k přípravě sushi. V těchto případech je větší obsah škrobu žádoucí, aby například sushi drželo pohromadě.

3. Nesprávný poměr vody a rýže

Množství tekutiny je nesmírně důležité. Pokud dáte vody hodně, získáte příliš měkkou a kašovitou konzistenci, a pokud jí dáte naopak málo, budou vám mezi zuby nepříjemně skřípat nedovařená zrníčka. V ideálním případě se řiďte návodem na obalu. Zkusit ale můžete i prstový test. Propláchnutou rýži nasypte do hrnce s těžkým dnem, následně se prstem dotkněte jejího povrchu a přidejte tolik vody, kolik bude potřeba k tomu, aby její hladina sahala k prvnímu kloubu vašeho prstu.

4. Vaření na velkém plamenu

Určitě není žádoucí vařit rýži zprudka na co největším plameni. Menší plamen a pomalejší vaření jsou mnohem výhodnější. Vystavujete se menšímu riziku, že rýži připálíte, a také tolik nehrozí, že se jednotlivá zrna slepí a vy přijdete o nadýchanou strukturu této oblíbené přílohy.

5. Zběsilé míchání

Občas samozřejmě není na škodu rýži během vaření trošku promíchat a nakypřit, ale zběsilé míchání na škodu rozhodně je a této příloze určitě neprospívá. Výsledkem takového počínání bude těžká rýžová kaše, které se o nějaké nadýchanosti může leda tak zdát. Pokud se navíc mícháním zrna zlomí, bude každé jinak uvařené. U rizota je ovšem míchání a uvolňování škrobu, který se spojí s tekutinou, žádoucí.

6. Nedostatek času na odpočinek

Po dovaření je vhodné nechat rýži asi deset minut odpočívat pod pokličkou, kde se bude hezky napařovat a bude potom krásně načechraná.

Zdroj: vlasta.cz Martha Stewart Allrecipes The Spruce Eats Portál Českého rozhlasu

Související články