Hvězdy světového showbyznysu celkem pravidelně mění svoji image. Někdy sotva postřehnutelně, jindy zásadně. Období extravagantního nalíčení střídá decentní make-up, dlouhé vlasy zase ty zkrácené na ježka, světlé tóny tmavé. Vizáž americké herečky Jamie Lee Curtis je konzistentní. Až na pár období má krátké vlasy dokonalého střihu, poslední dekádu s lichotivým odstínem šedivé. Když zrovna nekráčí po červeném oscarovém koberci v předepsané dlouhé róbě, v obepnutých šatech či džínách vyniká její sportovní postava.
Nedávno zveřejnila snímek, na kterém je k nepoznání. Je z natáčení filmu Everything Everywhere All at Once a má na něm vypouklé břicho. Být jí o dvacet let méně, média by spekulovala o těhotenství, teď šlo o něco jiného. Třiašedesátiletá herečka při filmování trvala na přirozenosti, zakázala úpravy a vylepšující filtry. Chtěla, aby bylo vidět, jak opravdu vypadají ženy jejího věku a co je normální postava. Ve filmech nemáme moc šancí něco takového spatřit.
„Zatahuji břicho už od 11 let, kdy jsem začala vnímat kluky a těsné džíny. Rozhodla jsem se uvolnit každý sval, který jsem doposud zatínala, abych skryla realitu,“ řekla herečka a pustila se do filmového průmyslu za to, že maskuje realitu a vylepšuje ji. „Korektory, formovače těla, výplně, zákroky, oblečení, přípravky na vlasy, všechno, abychom skryly, kdo doopravdy jsme. Už nechci nic skrývat.“
Jamie Lee Curtis není jediná slavná žena, která se rozhodla dosavadnímu diktátu krásy a kultu mládí vzepřít. Chce poukázat na to, jak média přehnaně retušují realitu a nezdravě tím ovlivňují celou společnost. Tlak na dokonalost a bezchybnou krásu je dnes natolik silný a svazující, že mu podléhají čím dál mladší dívky, trápí se jím ženy středního věku i ty mnohem starší, dotýká se ale i mužů. Přestože se všichni dožíváme stále vyššího věku, společnost zejména v postoji k ženám tvrdošíjně trvá na tom, aby si zachovaly mladistvý vzhled. Jako by stárnutí byla nemoc, kterou je potřeba maskovat.
Šediny, šediny a zase šediny
Když se loni v květnu začalo natáčet pokračování kultovního seriálu Sex ve městě s názvem And Just Like That, dominovalo internetovým diskusím jedno téma: věk a vzhled hlavních hrdinek. Na podzim, těsně před jeho uvedením, všechno vygradovalo a na adresu hereček se v online prostoru strhla smršť nenávistných komentářů. Nikdo neřešil seriál a jeho kvalitu, diskutéři se strefovali do vizáže hlavních protagonistek. „Botoxové královny, ty ale zestárly, Zombie ve městě, nikoliv Sex ve městě, Golden Girls (narážka na sitcom z 80. let o seniorkách).“ Znělo virtuálním prostorem a hateři měli v listopadu předčasné Vánoce.
Nejvíc to schytala hlavní hrdinka Carrie Bradshaw v podání Sarah Jassicy Parker (56). Od natáčení prvních dílů v roce 1998 už sice uplynulo téměř čtvrt století, logicky tedy nevypadá jako kdysi ve třiceti, fanoušci to ale nijak nereflektovali. Co na tom, že postavu má pořád stejnou, bez problémů by se vešla do všech outfitů ze starých dílů, v očích části veřejnosti je to málo. „Má vrásky! Povadlý obličej! A šedivé vlasy!“
Sarah Jessica Parker dlouho mlčela, pak se ale ozvala v magazínu Vogue. „Šediny, šediny, šediny. Řeší se, proč mám šedivé vlasy. Každý má co říct. Že jsem moc vrásčitá, nebo že nemám dost vrásek. A je v tom tolik misogynie. Jsou to věci, které by se zkrátka neřešily, kdybych byla muž. Sedím tu s Andym Cohenem, který je úplně šedivý a vypadá skvěle. Proč je to u něj v pohodě? Nevím, co mám lidem říkat,“ prohlásila a pokračovala. „Je to skoro, jako by lidé nechtěli, abychom byly smířené se svým vzhledem. Jako by si užívali, když se kvůli vzhledu trápíme, ať už si vybereme stárnout přirozeně a nebýt dokonalé, nebo si pomůžeme nějakou úpravou, abychom se cítily líp. Vím dobře, jak vypadám. Nemám na výběr. Co s tím mám jako dělat? Přestat stárnout? Zmizet?“
Bez filtru nehraju
O misogynii, tedy pohrdání a nenávisti vůči ženám, věkové diskriminaci, ale také o přehnaném retušování fotek a filmových záběrů se mluví roky. Všechny tyhle negativní jevy jsou toxické, plíživě prorůstají společností a škodí ženám všech věkových kategorií. Ve snaze přiblížit se vyretušovaným instagramovým kráskám i hlavním televizním a seriálovým hrdinkám drží běžné ženy drastické diety, tvrdě cvičí a podstupují drobné i invazivní zákroky plastických chirurgů.
Není to tak dávno, co se zdálo, že se tento trend podařilo zvrátit. Média v čele s ženskými magazíny, showbyznys, módní a kosmetický průmysl kolem roku 2010 zásadně otočil. Zlom přišel, když modelky začaly vypovídat o drsných praktikách v módní branži a věčném hladovění. Isabelle Caro, vážící 31 kg, se dokonce stala tváří kampaně proti anorexii (v 28 letech zemřela). Méně se retušovalo, více se sázelo na přirozenost a body diverzita neboli tělesná rozmanitost nebyla jen prázdným slovem. V reklamě i v módním průmyslu dostávaly zakázky ženy různých věků, tvarů postav i ty se závažnými zdravotními problémy a tělesnými hendikepy. Nablýskaný a vždycky trochu přikrášlený svět showbyznysu aspoň trochu odrážel skutečnost.
Boom sociálních médií a nové technologie všechno zvrátily. To, co dříve uměli jen odborníci s drahými počítačovými programy, dnes dokážou mobily. Vyretušovat pupínky, vyhladit vrásky, vylepšit barvu pleti, přidat objem vlasům, ubrat kilogramy v oblasti břicha, paží, stehen…. Skoro každý může díky mobilu a jeho filtrům upravit své fotky a skoro každý to dělá. Oslavovaná celebrita s miliony příznivců nebo neznámá dívka ze sídliště v Ostravě. Paradoxně jsme to tentokrát my ženy, které přispíváme k vytváření tohoto nepřirozeného tlaku.
Doba plastická
Ženy to v tomto směru neměly jednoduché nikdy. Společnost na ně kvůli vzhledu až na pár výjimek vždycky měla vyšší nároky než na muže, vnímání krásy se přitom během staletí měnilo. Kdysi byly obdivované ty silné, s velkou zásobou tuku, dnes jsou vzorem ty vysoké, štíhlé, až hubené. Tlak na vzhled žen každé století sílil, zásadní roli v tom všem sehrála masová média a na začátku minulého století vznik fotografie a zrod filmu, který se potkal s rozvojem plastické chirurgie. Obor původně soustředěný na nápravu znetvořených obličejů a těl vojáků z první světové války se po odeznění vlny zranění z bitevních polí přeorientoval na zákroky estetického charakteru.
V roce 1925 si americká herečka Fanny Brice nechala od plastických chirurgů narovnat nos. „Jsi to ještě ty, Fanny? Kam se poděla tvá zvláštní krása a kouzlo?“ pokřikovali na ni z počátku fanoušci. Plastické chirurgii ale zajistila skvělou reklamu. Její kariéra šla po vylepšení nahoru a do ordinací se za hlasitého povzbuzování lékařů začalo hrnout stále více žen. „Když se mohli vojáci, kterým obličej utrhla střela, vrátit do téměř normálního života, proč by nemohly ženy znovu omládnout ve tváři, jíž se dotknul čas při dlouhém čekání na muže,“ manipuloval ženami americký chirurg Max Thorek.
Po druhé světové válce obor expandoval. Lékaři zase pomáhali vojákům s podlomeným zdravím, dveře dokořán nechali i pro jejich manželky. Cílili na ně sugestivní reklamou. „Jak se budete cítit, až se potkáte s manželem? Neměla byste něco udělat pro to, abyste se mu zdála stejně svěží, jako když se s vámi loučil?“ hlásaly reklamní slogany. Zlatá éra plastické chirurgie právě odstartovala a rok 1962 ji s první operací silikonových prsních implantátů katapultoval na výsluní.
Kdy se z baby stane bába?
Britská fejetonistka Caitlin Moran v knize Víc než žena v jedné kapitole popisuje trápení své pubertální dcery kvůli vzhledu a nastoluje otázky, proč je krása pro dospívající dívky tak důležitá a jak velký důraz na ni klade společnost i u dospělých žen. „Kdykoliv se v televizi představuje nějaká žena – ať už v komediální soutěžní show, nebo při slavnostním udílení cen – pronese moderátor zaručeně: ,A nyní přichází krásná Emma Watson.‘, ačkoliv Bena Afflecka krátce předtím uvedl slovy: ,Talentovaný, dynamický a jedinečný.‘!“
Označení „krásná“ se podle Caitlin Moran objevuje tak často, že jakmile chybí, působí jeho absence bezohledně. A opět uvádí příklad z jedné soutěžní show, kde představili mladou komičku jako „krásnou“, zatímco tehdy sedmdesátiletou spolusoutěžící Germaine Greer ne. „To vyvolává nejrůznější otázky. Proč? Proč?“ ptá se Caitlin Moran a zamýšlí se, zda to bylo kvůli věku nebo kvůli tomu, že je dotyčná komička feministka a charakterizovat feministku takovým přídomkem by nebylo politicky korektní? Nebo protože jim sedmdesátnice zkrátka nepřipadala krásná, byť zamlada byla a sex-appeal se jí rozhodně nedal upřít? „Konverzace by se pak logicky musela točit kolem toho, kdy vlastně Greer o krásu přišla – což by při debatě veřejné mohlo přispět k vytvoření oficiálních kritérií toho, kdy se z baby stane bába, nejedná-li se o Helen Mirren,“ přemýšlí Caitlin Moran.
Ve veřejném prostoru je toho hodně, co ženy vede k tomu, že se neustále kontrolují, snaží se zachovat si mladistvý vzhled a bojují proti přírodním zákonitostem, jako je třeba změna postavy po porodu nebo v období menopauzy. Používají nejrůznější prostředky – diety a stahovací prádlo jsou evergreen, plastická chirurgie jim šlape na paty. Silikonová prsa, vyhlazování vrásek botoxem, odsátí tuku, facelifting vytahující kůži v obličeji a napínající tu pod bradou… Zákroky, na kterých byla téměř každá ze slavných žen, byť se k tomu donedávna málokterá veřejně hlásila. „Podstoupila jsem to všechno, malou plastiku, malou liposukci i malý botox,“ přiznala například Jamie Courtise, ale rovnou dodala: „Ale nic z toho nestálo za to.“
Daň za umělou krásu
Není jediná, kdo se teď k podobným estetickým vylepšením staví zády. Lékaři totiž roky zdůrazňovali hlavně benefity své práce, už o poznání méně hlasitě zmiňovali rizika. Téma proto stále více otevírají ženy samotné. Mluví o tom, jaké záporné dopady měly zákroky na jejich zdraví i psychiku, a shodují se, že rozhodnutí podstoupit je byla unáhlená a důsledkem silného tlaku okolí.
„Už jsem to nebyla já. Kamarádi mě nepoznávali,“ uvedla herečka Jennifer Grey (62). V roce 1987 se proslavila rolí Baby ve filmu Hříšný tanec a později si nechala přešít ostře řezaný nos. Identickou zkušenost s přešitým nosem i tlakem společnosti má i mnohem mladší modelka Bella Hadid (25). „Lidé měli neustále nějaké připomínky,“ vysvětlila zákrok s tím, že kvůli věčným poznámkám okolí měla pocit, že je ošklivá. Zpětně obě dvě úpravy nosu litují.
Trendem plastických operací se nechala strhnout i její matka, bývalá modelka Yolanda Hadid (58). Pravidelně chodila na botox i jiné druhy výplní, kvůli větším prsům měla voperované silikonové výplně. Když zjistila, že se jí z nich silikon uvolňuje do těla, nechala si je vyjmout. „Je na nás naučit se samy sebe milovat a oslavovat svou jedinečnost. Krása nemá bez zdraví žádný význam.“
Ke stejnému poznání dospěla i návrhářka Victoria Beckham (48). Operaci prsou a vložení silikonových implantátů podstoupila několikrát, asi 10 let je už bez nich. „Celé roky jsem popírala, že jsem si prsa nechala zvětšit. Bylo to ode mě tak hloupé. Byla to známka nejistoty. Oslavujte tělo, které máte, a nehazardujte se zdravím,“ řekla pro britský Vogue. I ona připomněla, že pro zvětšení prsou se nerozhodla kvůli sobě, ale kvůli tlaku okolí.
Něco na sebe hoď, babčo
Jak daleko tohle všechno může zajít, dokazuje příběh Lindy Evagelisty (56). V 90. letech patřila spolu s Heidi Klum, Cindy Crawford, Claudií Schiffer, Pavlínou Pořízkovou nebo Evou Herzigovou k hvězdám přehlídkových mol a dodnes je považována za jednu z nejvýznamnějších světových topmodelek. Posledních pár let žije v ústraní, ačkoliv právě modelky její éry zažívají pracovní comeback.
Nedávno všechno vysvětlila. Když s padesátkou začala přibírat, podstoupila kryolipolýzu, jež měla zatočit s tukovými polštářky na problematických místech. Její tělo ale na zákrok zareagovalo opačně a tukové buňky se začaly množit a růst, takže ještě víc přibrala. „Jsem trvale zdeformovaná a brutálně znetvořená. S takovou tváří už nemůžu pracovat,“ uvedla. „Do zrcadla se už ani nedívám. Ten člověk v něm nevypadá jako já,“ promluvila a obvinila lékaře, že ji dostatečně neinformovali o rizicích zákroku.
Kvůli sobě, ale i kvůli ženám jako je Linda Evangelista, se vydala cestou osvěty modelka Pavlína Pořízková (57). Negativnímu a někdy až zvrácenému nahlížení na stárnoucí ženy se snaží čelit prostřednictvím sociálních sítí. I když se často stává terčem nenávistných komentářů, nepolevuje. Na Instagramu upozorňuje na to, jak přehnaně kritičtí jsou, co se týká vzhledu, k ženám muži, ale možná ještě kritičtější ženy. „Lidé mě haní a kritizují. ‚Něco na sebe hoď, babčo. Toužíš po pozornosti, co? Nejsi trochu zoufalá? Jsi ubohá.‘,“ zveřejňuje reakce a vyzývá ženy, ať se nestydí za svůj věk, nebojí se ukazovat své snímky bez make-upu ani se šedinami ve vlasech.
Pavlína Pořízková se zároveň ale netají ani tím, že na svém vzhledu tvrdě pracuje – předpisově se stravuje, intenzivně cvičí a otevřeně mluví o tom, že chodí na neinvazivní zkrášlující zákroky. „Lidé mi radí, abych zašla na facelift a barvila si šedé vlasy. Je mi líto, kolik lidí nedokáže ocenit tento jiný druh krásy přicházející s věkem,“ říká Pavlína Pořízková a dodává. „Je na nás ženách, abychom si vzájemně tleskaly do té doby, než s tím začnou i ostatní.“
Sedněte si na ruce
Jak z toho všeho ven? Podobně jako Pavlína Pořízková se na sociálních sítích snaží vystupovat stále více žen. Vymezují se vůči pozměňování reality i kritickému nazírání společnosti. Nejde přitom jen o ty středního a vyššího věku, přidávají se k nim i mladší. Influencerka Bree Lenehan (25) zveřejňuje své skutečné tělo a v kontrastu přidává i obvyklé instagramové pózy a retuše, aby ukázala, jak snadno se dá realita ošálit.
O síle úprav a klamu mluví i bývalá hvězda reality show Big Brother Chanelle Hayes (34). Ta po tubulizaci žaludku shodila 50 kilo a ukázala, co to udělalo s jejím tělem. Kila šla dolů, zůstala visící kůže, strie i celulitida. Na instagramových nebo lifestylových magazínových snímcích ale nic takového vidět není. „Síla moderní technologie je děsivá. Jsem ráda, že takové věci nebyly dostupné, když jsem byla teenager, protože by mě to dost poznamenalo,“ poukázala na devastující účinky filtrů.
S nadsázkou sobě vlastní přistoupila k trendu pozměňování reality herečka, komička a spisovatelka Celeste Barber (40). Na Instagramu má devět milionů sledujících a všechny ty umělé a upravené krásky i krasavce vtipně paroduje ve svých klipech. O tom, že je to mimořádně úspěšná taktika, svědčí fakt, že počet sledujících jí neustále roste.
Forenzní kyberpsycholožka Mary Aiken v knize Nebezpečný efekt uvádí, že průměrný člověk dnes bere a kontroluje mobil více než dvěstěkrát za den. „Tedy asi každých pět minut. Večer je frekvence ještě vyšší,“ píše. Nejde jen o to, že nám mobily kradou čas, má to i jiné negativní důsledky. Nikdy v historii nebylo tak snadné veřejně komentovat a kritizovat jakékoliv dění, třeba politiku, sport, gastronomii, vzhled celebrit i těch méně slavných.
Změnit tenhle negativní jev můžeme všichni. Než napříště vezmeme mobil do ruky a napíšeme komentář na adresu vizáže některé ženy, zkusme si sednout na ruce a uvědomit si, že na druhé straně nesedí robot, ale živá bytost, a že svojí přehnanou kritikou vytváříme normy nejen pro ty slavné, ale i sami pro sebe.
Tudy cesta nevede
Přehnaná snaha o zachování mladistvého vzhledu může vést k extrémům. Důkazem jsou známé ženy a přemíra chirurgických zákroků v obličejích i na těle. Lékařské zákroky jim nevrátily mládí, ale pozměnily identitu a spíš než inspirativně působí odstrašujícím příkladem.
Madonna (63)
Zpěvačka je právem označovaná královnou popu, v posledních letech ale i za tu plastických operací. Její obličej i tělo se mění k nepoznání. I když ona sama jakékoliv zákroky popírá, napjatý obličej bez vrásek i mimiky, který nabývá na objemu, svědčí o něčem jiném. Stejně jako třeba nepřirozeně velký zadek, kde má Madonna nejspíš implantáty.
Cher (75)
Na rozdíl od Madonny zpěvačka Cher operace prsou, nosu, facelift a další zákroky na svém těle přiznává. Ani v jejím případě se nedá říct, že jí všechny ty operace pomohly dosáhnout mladistvého výrazu ve tváři. Cher už dávno propásla ten správný okamžik, kdy skončit.
Demi Moore (59)
Spíš než obdiv schytává herečka v posledních letech posměch. Příčinou nejsou mizerné filmové výkony, ale popírané zákroky v obličeji. Ten je navzdory věku bez vrásek, vyhlazený a bez mimiky. Herečka říká, že je občas překvapená, jak její tělo stárne a jak se na něm projevuje gravitace, je s tím ale smířená. Málokdo jí to však věří.
Ivana Trump (73)
Bývalá manželka někdejšího prezidenta USA Donalda Trumpa, rodačka z Československa, se plastikami netají. Má jich za sebou ale už tolik, že i jí deformují obličej a vzaly jí původní identitu. Sama Ivana Trump kdysi řekla: „Nikdy nechci vypadat na víc než na třicet.“ Tak se o to asi pořád snaží. Její úsilí je marné, sama si to ale neuvědomuje.
Donatella Versace (67)
Talentovaná návrhářka propadla plastickým operacím už v 90. letech, stala se na nich závislou, a na jejím těle je tento nezdravý vztah k oboru znát. Místo vylepšení se dá její obličej bez přehánění označit za zohyzděný. Nepřirozeně nafouknuté rty, kůže bez jediné vrásky, strnulý výraz a k tomu výrazné nalíčení očí působí v kombinaci s vychrtlým a vrásčitým tělem až děsivě.
ZDROJ: časopis Vlasta