Při pití alkoholu často plujeme na vlně mýtů a polopravd. Mnohé z nich jsou nám předávány generacemi, zatímco jiné se šíří moderními mediálními kanály. Ať už jde o rady, jak se vyhnout kocovině, rozdíly mezi druhy alkoholu, nebo o náš vlastní alkoholový limit, často věříme věcem, které nemají vědecké opodstatnění. Specialista na chemickou závislost, Ph.D. Joseph Janesz, nám pomůže odhalit, co je na nich skutečně pravdivé a co je jen výmysl.

Zdroj: Youtube

Mýtus č. 1.: Alkohol vás na party povzbudí

Alkohol je často vnímán jako prostředek pro zvýšení energie a zlepšení nálady na večírcích a společenských akcích. Ve skutečnosti však působí jako mozkový depresant. Co to znamená? Že alkohol v první řadě potlačuje výkonné funkce mozku, jako je úsudek, kontrola nálady a přirozené inhibice. Někteří lidé toto pociťují jako pocit vzrušení a radosti, zatímco u jiných může převládnout ospalost, letargie, a dokonce deprese. Důležité je si uvědomit, že alkohol narušuje naši normální mozkovou aktivitu, bez ohledu na to, jak se v okamžiku konzumace cítíme.

Mýtus č. 2.: Pivo před spaním vám zlepší spánek

Bylo by to krásné, že? Bohužel ani tohle není pravda. Pití alkoholu, zejména před spaním, nejenomže nepomůže, ale dokonce může uškodit. Způsobuje sice dočasný pocit, ale zároveň narušuje kvalitu spánku. Alkohol inhibuje fázi REM spánku (rapid eye movement), která je nezbytná pro odpočinek a regeneraci mozku. Později může dojít k tzv. „REM rebound“, což je návrat REM fáze s nočními můrami a problémy se spánkem. Opakovaná konzumace alkoholu může vážně narušit spánkový cyklus.

Mýtus č. 3.: Irská káva s whisky vás na svahu zahřeje

Existuje běžná představa, že alkoholický nápoj, jako je irská káva nebo třeba i pivo, zahřeje v chladném počasí tělo. Ve skutečnosti však alkohol pouze sníží naši vnímavost a způsobuje jen iluzorní pocit tepla. Jako by nás „oblbne“ a my si myslíme, že je nám teplo. Ale není. 

Je to dokonce celé úplně naopak. Alkohol rozšiřuje krevní cévy a umožňuje teplé krvi unikat z centrální části těla do periferií, kde se ochlazuje. Tím dochází k poklesu celkové tělesné teploty a snížení schopnosti udržovat teplotu vitálních orgánů.

Mýtus č. 4.: Pivo je slabší než koktejly

Přestože pití piva může působit mírněji než konzumace silnějších koktejlů, obsah alkoholu může být v obou typech nápojů podobný. Důležité je si uvědomit, že jakýkoli alkoholický nápoj má podobný účinek na tělo a schopnost fungování. Tento mýtus může být zvláště škodlivý, pokud vede k nadměrné konzumaci alkoholu.

Mýtus č. 5.: Káva po alkoholu způsobí, že už nejste opilí

Pití kávy po konzumaci alkoholu může vytvářet falešný dojem větší bdělosti a energie, ale ve skutečnosti neovlivňuje hladinu alkoholu v krvi, která je klíčovým faktorem intoxikace. Kofein může pouze maskovat pocit opilosti, což může být nebezpečné. Může to vést k mylnému přesvědčení, že nejsme tak opilí, jak ve skutečnosti jsme, což může zvýšit riziko další konzumace alkoholu nebo třeba rozhodnutí řídit v opilém stavu. Neexistuje žádná rychlá cesta k vystřízlivění; nejlepší je počkat, až alkohol přirozeně opustí tělo.

Mýtus č. 6.: Alkohol působí na všechna pohlaví stejně

Muži a ženy reagují na alkohol odlišně, často kvůli rozdílům v tělesné hmotnosti a složení těla. Alkohol se rozpouští ve vodě, a protože ženy mají obecně v těle méně vody než muži, dosahují vyšších hladin alkoholu v krvi rychleji. To znamená, že ženy mohou rychleji dosáhnout stavu, který je považován za opilost, i když konzumovaly stejné množství alkoholu jako muži stejné váhy. Je důležité být si vědom těchto rozdílů a pít zodpovědně.

Mýtus č. 7.: Alkohol snižuje stres a úzkost

Přestože může konzumace alkoholu na chvíli působit uvolňujícím dojmem, dlouhodobě může vést ke zvýšení úzkosti a stresu. Je to podobně jako s tím teplem, alkohol jen vytváří iluzi, že je problém pryč. Ale není. Jakmile vystřízlivíme, problém bude zpět. Pak máme tendenci často opět sáhnout po sklence. A závislost je na světě.

Mýtus č. 8.: Alkohol ničí jen játra, jinak léčí

Alkohol má vliv na mnoho různých orgánů a systémů v těle, nejen na játra. Jeho konzumace může ovlivnit srdce, krevní tlak, ledviny a také duševní zdraví. Alkohol je zánětlivý a zvyšuje riziko rakoviny a jiných onemocnění. Přehnaná konzumace alkoholu může mít vážné dlouhodobé důsledky pro celkové zdraví.

Mýtus č. 9.: Vodka s redbullem a jiné podobné míchačky jsou v pořádku

Kombinace alkoholu s energetickými nápoji může vést k maskování intoxikace, což může způsobit, že lidé konzumují více alkoholu, než jejich tělo zvládne. Tato kombinace může také způsobit zvýšenou dehydrataci, narušení spánku, a dokonce i problémy se srdcem.

Energetické nápoje mohou zvýšit stimulační účinky alkoholu, což může vést k rizikovějšímu chování, jako je nadměrná konzumace alkoholu nebo nebezpečné řízení. Navíc kombinace kofeinu a alkoholu může způsobovat zvýšené srdeční zatížení, což je zvláště nebezpečné pro osoby se srdečními problémy.

Mýtus č. 10.: Co tě zkazí, to tě i napraví – další alkohol vyléčí kocovinu

Mýtus, že konzumace alkoholu může vyléčit kocovinu, je zvláště nebezpečný. Tato metoda může pouze dočasně potlačit příznaky kocoviny, ale ve skutečnosti prodlužuje proces odbourávání alkoholu v těle. Přidání dalšího alkoholu do systému, který se již snaží zpracovat předchozí konzumaci, může vést k dalšímu poškození těla a prodloužení doby zotavení. Nejlepším řešením kocoviny je dostatečný odpočinek, hydratace a čas, aby tělo mohlo přirozeně odbourat alkohol.

Mýtus č. 11.: Nemám problém, znám svou míru

Schopnost vypít několik drinků bez patrných účinků se může jevit jako výhoda. Ve skutečnosti ale potřeba pít stále větší množství alkoholu, abyste pocítili jeho účinky, může být známkou problému s alkoholem. Postupně rostoucí tolerance na alkohol není známkou zdravého vztahu k pití, ale může signalizovat začínající závislost. Důležité je rozpoznat, kdy konzumace přestává být rekreační a stává se nutností.

Mýtus č. 12.: Piji jen o víkendech, nemám problém

Není nutné pít každý den, abyste měli problém s alkoholem. Rizikové pití je definováno tím, kolik alkoholu vypijete za den nebo za týden. Pokud jste muž a vypijete více než 4 drinky denně nebo více než 14 týdně nebo jste žena a vypijete více než 3 drinky denně nebo více než 7 týdně, můžete být v ohrožení. I když toto množství vypijete pouze o víkendech, stále se jedná o nadměrné pití, které může vést k problémům se zdravím, jako jsou srdeční onemocnění, mrtvice, jaterní onemocnění, problémy se spánkem a některé typy rakoviny.

Autor: Tereza Sladká

Zdroj: vlasta.cz health.clevelandclinic.org , medlineplus.gov

Související články