Nejslavnější vůní světa zůstává Chanel No.5 A to i přesto, že už je to více než stoletá babička. Parfému totiž udělala nesmrtelnou reklamu hvězdná Marilyn Monroe. Prohlásila, že do postele nosí pouze pět kapek této vůně, jinak nic.

Voňavé znalosti

Ženskost a síla

Gabrielle „Coco“ Chanel měla buď dobrý nos, nebo šťastnou ruku. Když jí totiž parfumér Ernest Beaux přinesl vzorky na testování, vyhrál to na celé čáře vzorek s číslem 5, a tak vznikla ikonická vůně a geniálně prostý název. Vyznívá romanticky a žensky, ale zároveň moderně a sebevědomě.

Ve flakonu se mísí více než 80 ingrediencí, které se nepřebíjejí. Pro opulentní, originální vůni je typická májová růže, jasmín z Grasse a jednoduchý nadčasový flakón, který připomíná laboratorní zkumavku. A zajímavý je i samotný broušený uzávěr, který byl inspirován pařížským náměstím Place Vendôme. Ani po letech ale slavná "pětka" nezaspala a vyrábí se dál, například v ultra moderní verzi vlasové mlhy.

Nejen výjimečné chvíle

Zatímco naše babičky se voněly především pro vzácné okamžiky, pro nás je parfémová sprška součástí i všedních dní. Rituál výběru parfému a jeho nanášení povznáší ranní start a v průběhu dne zvedá sebevědomí.

Proč se různým ženám líbí různé vůně?

Konkrétní složky si spojujeme se zážitky, které zůstaly uchování v paměti. Proto má mnoho lidí rádo vanilku, symbolizující harmonii Vánoc. Vanilka se do parfémů přidává velmi často.

Na stopě

Původně kralovaly parfémům především květinové ingredience, jako růže lilie, pivoňky, nebo exotický jasmín. Moderní doba pak přidala do flakonů tajemné voňavé tóny vzácných dřev, kadidlo či pižmo. Přírodní složky nahradily chemické, pocházející z laboratoří. A ukázalo se, že některé typické intenzivní vůně se okopírovat téměř nedají, například šeřík. Dnes už nás nepřekvapí ani stopa pepře, čokolády, vůně kůže, anebo mechu.

Zdroj: vlasta.cz goodto.com/wellbeing/beauty/best-perfumes-of-all-time-623663