Každý, kdo chce sednout za volant, musí kromě věkového limitu splnit i další podmínku – mít řidičský průkaz. V tom nejběžnějším a také nejrozšířenějším případě jde o řidičák skupiny B, který umožňuje řídit osobní auta o maximální hmotnosti 3500 kg, chcete-li 3,5 tuny.

Evropská unie se rozhodla, na popud od ministrů dopravy členských zemí, projednat novelu, jejíž návrh obsahuje rozšíření řidičského průkazu skupiny B až do povolené hmotnosti 4250 kg, tedy 4,25 tuny.

VIDEO: Karavany nejsou jen módou posledních let. Podívejte se, jak vypadaly za socialismu.

Zdroj: Youtube

Proč se to děje?

Za všechno může „elektrika“. Díky svým bateriím jsou totiž elektromobily těžší než vozidla s běžnými spalovacími motory. A tohle je vlastně nutná reakce, protože nezanedbatelný počet aut s elektrickým pohonem byl díky své hmotnosti prakticky vyloučen z možnosti, aby za jeho volant usedl šofér s „béčkem“.

Evropská unie se tak touto změnou vlastně jen snaží podpořit svou politiku bezemisní mobility a postupného ukončování výroby aut se spalovacími motory, jejichž prodej chce ukončit od roku 2035.

Co to znamená v praxi?

Změna se ovšem netýká jen elektromobilů, ale také dalších vozidel na alternativní pohon, tedy například i těch jezdících na vodík. Za volant takových aut – až do zmiňované hmotnosti 4,25 tuny – bude moci usednout každý držitel řidičského oprávnění skupiny B, pakliže je jeho držitelem minimálně dva roky.

Další skupinou vozů, kterých se novela se zvýšenou hmotností dotkne, jsou obytná vozidla, lidově tedy karavany. Teď už se jistě celá řada lidí, kteří si tento způsob dovolené oblíbili zejména od časů covidu, raduje. Jistě však tušíte, že to má svá ale.

Podmínky pro karavany

Evropský návrh obsahuje možnost řízení obytných vozů nepřevyšujících 4,25 tuny pouze s řidičákem skupiny B, podmínkou ale bude absolvování školení nebo zkoušky odborné způsobilosti. A dokonce je možné, že některý stát bude po řidičích chtít obojí.

„Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem 99,“ upřesnil pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Další a dost podstatnou podmínkou je neměnnost rychlostních limitů pro těžší vozidla (prostě s ním musíte jet pomaleji, mimo město a dálnice max. 80 km/h), ale také povinnost platit mýto (s výjimkou vozidel na elektřinu anebo vodík). Jinými slovy si tedy řidiči se čtyřtunovým karavanem budou muset pořídit mýtnou „krabičku“ na přední sklo.

Odkdy to bude platit?

Úřední moloch se usadil i za dveřmi evropského parlamentu, a i když novela je připravená Radou EU, její následné schvalování v jednotlivých členských státech zabere ne měsíce, ale roky.

„Účinnost směrnice může nastat, a to i v souvislosti s transpozicí do národních úprav jednotlivých členských států, až tak v roce 2028 až 2029, podle toho, kdy vstoupí v platnost,“ upřesnil za ministerstvo Jemelka.

Takže si zatím vybírejte a šetřete na vysněný obytňáček a opakujte si pravidla silničního provozu.

Zdroj: vlasta.cz, novinky.cz, autosalon.tv, garaz.cz, svetcestovatele.cz, promobil.de