Technický stav vozidel, která jezdí po českých silnicích, je mnohdy tristní. A není divu, když průměrné stáří vozu už překonalo 16 let a od doby covidu dále stárne. Česko tak má pátý nejstarší vozový park mezi zeměmi Evropské unie.
Vláda zavádí novou inspekci
Stát proti tomu chce učinit kroky. Sice občas vypustí do světa nějaké pobídky, které by mohly vést k nákupu mladších, nebo dokonce nových automobilů, ale častěji nastupuje spíš jako kontrolor nebo vyhlašovatel represí.
Z této skupiny úprav, které nás v brzké době na našich silnicích čekají, je i vznik nového státního orgánu zabývajícího se technickým stavem aut. Ponese název Inspekce silniční dopravy, zkráceně INSID, a bude mít dost výrazné pravomoci.
VIDEO: Podívejte se, jak dopravní akce zaměřená na měření emisí probíhá v současné době v součinnosti Policie a CSPSD.
„Bude moct provádět technické kontroly vozidel a kontrolovat postup jak stanic technické kontroly, tak stanic měření emisí,“ informoval ministr dopravy Martin Kupka. Nová inspekce vznikne na základech současného Centra služeb pro silniční dopravu.
Co to bude znamenat pro řidiče?
Nový úřad bude kromě kontrol STK a SME mít ještě jednu významnou pravomoc, kterou pocítí všichni řidiči bez výjimky. INSID bude moci přímo v provozu zastavovat vozidla, na místě ukládat pokuty, nebo dokonce zabraňovat další jízdě odebráním řidičského průkazu. To vše na základě technického stavu auta.
Nová inspekce bude mít k dispozici dvě mobilní STK a dvě stanice na měření emisí. Budou třeba kontrolovat vozidla, která právě vyjíždějí po kontrole z STK a SME. „Jedná se o razantní opatření, která povedou k tomu, že chyby, které se v současné době dějí a které v některých případech nepochybně znamenají podvody na stanicích měření emisí, tak v následujícím roce změníme,“ řekl ministr Kupka.
Proč se INSID zřizuje?
„V loňském roce jsme realizovali 263 kontrol, zjistili jsme bezmála 70 procent nevyhovujících vozidel z hlediska emisních limitů. V letošním roce byla proto tato činnost zintenzivněna,“ uvedl první náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch.
Z jeho policejních slov je jasný hlavní důvod vzniku nového úřadu. Technický stav aut pohybujících se po českých silnicích není dobrý, a to jak po mechanické, tak po motorové stránce. Teď tomu vláda ve spolupráci s policií a nově vzniklým orgánem chce učinit přítrž.
Ačkoliv to na první pohled může vypadat, že jde o tažení proti stanicím technické kontroly a měření emisí, předseda Asociace STK Luděk Šíp se nijak výrazně neohrazuje a sdělil, že asociace plány ministerstva podporuje.
Týká se to především měření emisí v autoservisech nebo garážových opravnách. „Je potřeba řešit pochybná měření. Protože pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit stovku aut za hodinu, je tam zjevně problém,“ doplnil Luděk Šíp.
Jen pro představu: V Česku je aktuálně 393 veřejných a 11 neveřejných stanic technické kontroly (STK) a 1034 stanic měření emisí (SME).
Odkdy bude inspekce úřadovat?
Ministr Kupka zmínil i inspiraci Polskem či Německem. Jeho resort připravuje také úpravu legislativy. „Povede například k ukotvení celého rozsahu sankcí, aby tam byla i spodní hranice,“ upřesnil ministr a dodal, že stát změnami klade důraz na respektování pravidel. Kvůli vzniku inspekce se bude novelizovat celkem osm zákonů.
V říjnu návrh posvětila vláda a ten teď míří do parlamentu. V případě schválení by Inspekce silniční dopravy měla vzniknout 1. července 2025. Od toho dne by vás tak na silnicí mohli kromě příslušníků Policie ČR, Vojenské policie a Celní správy mohli nově zastavit i pokutovat také dopravní inspektoři.
Zdroj: vlasta.cz, ct24.ceskatelevize.cz, echo24.cz, epenize.eu, cebia.cz