Čtení v posteli

Dnes si bereme knihu do postele zcela běžně. Mnoha lidem večerní čtení pomáhá usnout a určitě je to zdravější než se dívat do mobilu, který vyzařuje modré světlo, a tím může narušovat usínání a spánek. V devatenáctém století se ale před čtením v posteli varovalo. V britském magazínu Spectator byla jako výstražný příklad popsána smrt lorda Walsinghama, který si večer v posteli četl a ráno byl nalezen spálený na uhel. Čtení v posteli se považovalo za morální selhání a pokoušení Boha. Nebezpečí ovšem nebylo ani tak v samotném čtení, jako spíše ve svíčkách, kterými si lidé v té době svítili.

Zdroj: Youtube

Ženy v kalhotách

Kalhoty jakožto běžná součást ženského šatníku začaly být širokou veřejností tolerovány až v polovině dvacátého století a souviselo to s tehdejším emancipačním hnutím. Mezi dámské oblečení se kalhoty dostávaly postupně a dlouhá léta. Nejprve jako spodní část oděvu, potom jako oblečení na sport a další.

Ženy na kole

Ženy to v minulosti měly velmi těžké a ledacos si musely vydobýt. V roce 1895 byl například v novinách New York World uveřejněn článek, který se zabýval tím, v čem představuje kolo pro ženy riziko a čemu by se měly na kole vyhnout. Nakonec v něm bylo napsáno, že by dámy měly tuto aktivitu nechat spíše na chlapcích. Mohou totiž na kole omdlévat.

Ďábelská káva

Řada lidí si svůj život bez kávy neumí představit, ale tento nápoj to zpočátku ve světě neměl lehké. Některé země kávu v sedmnáctém století považovaly za ďáblův nápoj nebo satanův vynález a třeba ve Švédsku bylo její pití nějakou dobu dokonce zakázané.

Smrtící rajčata

Dříve nebyla společnost nakloněna ani konzumaci rajčat, která byla označována za jedovatá jablka. Někteří aristokraté se totiž při jejich konzumaci otrávili. Na vině ovšem nebyla rajčata, ale talíře s vysokým obsahem olova. Ještě v 19. století ale básník Ralph Waldo Emerson tvrdil, že rajčata obsahují červy, které těmto plodům propůjčují jedovatost.

Výjimečné koupání

Ještě před sto lety se mnozí lidé koupali třeba jen jednou týdně a šlo o zvláštní událost. Až v polovině dvacátého století se začaly v magazínech objevovat reklamy na produkty péče o tělo, jako jsou například mýdla. Teprve to společnost motivovalo k častější hygieně.

Zdroje: vlasta.cz, The Atlantic, Storymag, Redboomag, Bestlifeonline, Cracked

Související články