video
Je nám líto, ale vložené video již není dostupné.

Konec prokrastinace. Mnich, který prodal své ferrari. Jak získat přátele a působit na lidi. Čtyři dohody. Sedm návyků skutečně efektivních lidí. Bohatý táta, chudý táta… Jistě jste na ně už narazili. Knihy o seberozvoji rostou na světovém trhu ročně o víc než deset procent a počty prodaných výtisků jsou srovnatelné s beletrií. Nejstarší seberozvojovou knihou je přitom skoro tři tisíce let stará egyptská příručka o tom, jak se správně učit. První moderní kniha o seberozvoji vyšla v roce 1859, o století později už můžeme mluvit o existenci knižního trhu zaměřeného na osobní růst.

Coelhův Alchymista i Čtyři dohody

Určit nejprodávanější titul tohoto žánru ovšem není snadné. Je jím Alchymista Paula Coelha, nebo jde spíš o beletrii? Patří sem Ruizovy Čtyři dohody, nebo ty jsou až příliš ezoterické? A měli bychom na přední příčky posunout raději Myšlení rychlé a pomalé od vědeckého psychologa a nobelisty Kahnemana, tedy mnohem „racionálněji“ pojatý seberozvoj?

Určit přesně kritéria žánru není snadné. V Česku se o to už patnáct let úspěšně pokouší nakladatelství Jan Melvil Publishing, které vzniklo v době, kdy už knihám o osobním rozvoji nevládly recepty na rychlé zbohatnutí, jako v devadesátých letech, ale spíš výuka manažerských dovedností. „První seberozvojový titul, který jsme vydali v roce 2008, se jmenoval Mít vše hotovo, napsal ho David Allen a v Americe šlo o velký bestseller. U nás o něj žádný jiný vydavatel neměl zájem a obří nakladatelství Penguin nám překladová práva kupodivu prodalo, přestože jsme tehdy byli malé začínající nakladatelství. Kolem knihy jsme udělali trochu humbuk a podařilo se nám vytvořit komunitu lidí, kteří se už tehdy zabývali osobním rozvojem,“ popisuje jeden ze zakladatelů nakladatelství Vít Šebor.

Tátové jsou držáci

Brzy přidali knihu Čtyřhodinový pracovní týden, rovněž světový bestseller, plný tipů na to, jak „hacknout“ osobní produktivitu tak, abyste pracovali co nejmíň a volného času měli co nejvíc. „Dnes už se o tom, že není ideální dřít od rána do večera pět dní v týdnu, mluví dost, ale tehdy myšlenka působila jako zjevení. Třetí naše kniha osobního rozvoje, která šla trochu mimo hlavní proud, se jmenuje Ahoj, tati. Jde o knihu pro novopečené otce a dobře se prodává i po patnácti letech, je to naše největší trvalka,“ směje se Šebor.

Lépe spát, lépe žít

V druhém desetiletí milénia se však trh začal měnit a od time managementu a produktivity se čtenáři začali přeorientovávat na něco, čemu se říká „chytrá zdravotní literatura“. Zásadní byl titul Matthewa Walkera Proč spíme? Úspěšní lidé tehdy s oblibou prohlašovali, že spánek je pro lenochy a ten, kdo chce skutečně něčeho dosáhnout, spí čtyři hodiny denně, protože delší spánek je ztráta času. „Walkerova kniha velmi sugestivně ukázala, jak sebevražedný takový přístup je – že buď vede k Alzheimerově chorobě, anebo rovnou ke kolapsu, o zničených vztazích nemluvě. Do dneška je to jedna z našich nejprodávanějších knih,“ uvádí Šebor. Podobným zlomem ve zdravotní non fiction (tak se i u nás často označuje naučná literatura) je pak Cirkadiánní kód Satchina Pandy. I když název nezní dvakrát poutavě, čtenáři rychle zjistili, že když respektují přirozený denní rytmus těla a střídání jeho biologických pochodů, jak autor-lékař radí na základě vědeckých výzkumů, budou mnohem odpočatější, výkonnější a zdravější.

Konec prokrastinace

Zásadním milníkem v oblasti knih o seberozvoji byl Konec prokrastinace českého autora Petra Ludwiga – což je zajímavé právě proto, že nejde o překlad, ale o původního českého autora. „Nejprve jsme nad tématem trochu zvedali obočí – v roce 2013, kdy kniha vyšla, se o nějaké prokrastinaci příliš nemluvilo, to slovo nebylo známé. Ludwig ale ukázal, že se nejedná o lenost – že odsouvání důležitých úkolů se neděje lenochům, ale právě naopak zodpovědným lidem, kteří mají obavy ze selhání. Plusem knihy je i to, že autor v ní nabídl jednoduché nástroje, jak se prokrastinaci postavit,“ popisuje Šebor s tím, že kniha už vyšla ve dvaceti jazycích (včetně amerického trhu) a je překvapivě aktuálně nejprodávanější českou knihou v zahraničí. Jeden dopis přišel autorovi až ze Sibiře; pisatel v něm Ludwigovi děkoval za to, že mu změnil život k lepšímu. Jiný vděčný čtenář mu prý dokonce poslal darem elektrickou kytaru.

Související články

Žádné dojmy, hlavně fakta

Dá se odhadnout, co bude v téhle oblasti bestseller? O jakou jde alchymii? Nebo je to „jen“ věc racionálních plánů? „Víme, že nejlépe fungují knihy, které řeší reálné problémy lidí. Ti je často ani nemají jasně pojmenované, jen tuší, že je něco brzdí v jejich životě. Přesně to je případ Konce prokrastinace. Ukážu to ještě na naší jiné, ne­­dávné knize Atomové návyky. Ta radí, že chceme-li nějak změnit své chování, třeba začít cvičit nebo přestat kouřit, musíme postupovat po malých krocích, změnu si udělat co nejpříjemnější a nechtít v hysterické snaze všeho dosáhnout ze dne na den. Další naší podmínkou pro vydání nového titulu je, že se opírá o fakta, a ne o domněnky. Nikdy nevydáváme ,ezo‘. Kvalitní seberozvojové knihy píší i někteří novináři, ale my nejraději sáhneme po vědci, který umí popularizovat. To je americká cesta. Na tamních univerzitách se považuje za prestižní, když nějaký vědec umí své poznatky předat laikům. Bohužel, většina českých vědců popularizovat neumí, a ještě se na takové psaní dívá skrz prsty – čest výjimkám. I proto se tolik prodávají právě američtí autoři,“ vysvětluje Šebor.

Rozchod táhne v zámoří

Na druhou stranu – existují tituly, které český trh „neskousne“, přestože venku jde o bestseller. Takhle propadla například kniha Rozcházení s podtitulem Pět kroků k tomu, jak už nežít spolu, ale přesto šťastně. „Její neúspěch si vysvětlujeme tak, že v době obtíží si o rozchodu lidé nechtějí číst, protože v té době je ještě zajímá, jak zachránit vztah, byť už se třeba zachránit nedá, a ne jak se rozumně rozejít. No a po rozchodu si už o svém traumatu nechtějí číst vůbec,“ odhaduje Šebor. „Neúspěch nás překvapil o to víc, že kniha věnující se naopak šťastnému životu ve vztahu, Sedm principů spokojeného manželství, je jednou z dalších stálic vysoké oblíbenosti. Zdánlivě podobné téma, přesto takový rozdíl,“ dodává.

Houževnaté hrdinky

Jak jsou na tom seberozvojové knihy u ženských čtenářek? Dávno neplatí, že je čtou hlavně muži-podnikatelé, byť ženy čtou častěji o tom, jak zlepšit vztahy, zatímco muži se víc soustředí na kariéru a výkonnost. Přibývá jak čtenářek, tak autorek: na počátku byla pravděpodobně Maureen Murdock, která už v roce 1990 vydala knihu Heroine´s Journey, která se u nás překládá jako Hrdinka v nás.

Související články

Hity v seberozvoji pro ženy

Melissa Hartwig: Jídlo na prvním místě

Paleo strava mýtů zbavená. Manuál, jak krok za krokem změnit své stravovací návyky a cítit se lépe. Bestseller podle The New York Times.
Jan Melvil Publishing, 240 stran, 398 korun

 

Barbara Oakley: Hlava na čísla

Naučte se učit se! Jak excelovat v matematice, i když jste z ní propadli. Jak udržet pozornost, jak správně procvičovat probranou látku, jak najít klíčové myšlenky a jak si je zapamatovat.
BizzBooks, 320 stran, 389 korun

Jaclyn Dunne: Mysl, tělo, zázrak

Stačí udělat malé změny v mysli, abyste dosáhli velkých změn. Jak souvisí fyzické a psychické zdraví a jak změny související s tělem mohou ovlivnit nastavení mysli – a naopak.

Práh, 216 stran, 299 korun

 

Brooke McAlary: Pomalu

I v seberozvoji dávno víme, že nejde jen o růst, výkonnost, rychlost a efektivitu. Je na čase zpomalit. Jak snížit stres a tlak a žít plně?

Jota, 264 stran, 398 korun

ZDROJ: časopis Vlasta

Pro předplatné časopisu Vlasta rozklikněte a načtěte QR kód.

Související články