Maloval je a miloval je. A taky trápil. Ženy byly Picassovou vášní, neoddělitelnou od jeho umění. Do života mu vstupovaly jako bohyně a mizely z něj ponížené velkým umělcem. O těchto ženách si povíme jindy, dnes si pozornost zaslouží fotografka Françoise Gilot, která z řady Picassových milenek vybočovala. Jako jediná vztah totiž ukončila sama.

Píše se rok 1945 a osvobození Paříže oslavuje Picasso s modelkou Marií-Thérèse Walter a Mayou, jejich dcerou, na balkoně, zároveň však chce být sám svobodný. Brzy se objeví nová žena, která obě ženy vytlačí. Jmenuje se Françoise Gilot. S ní chce Picasso začít znovu. Opouští Paříž a stěhuje se s Françoise na jih Francie, aby všechny své předchozí vztahy nechal za sebou. Uvědomuje si, že tato sebevědomá mladá žena je jiná...

Zdroj: Youtube

Šťastný Picasso

„Byla jsem něco jako sedmá žena krále Modrovouse. Stejně jako Modrovous měl Picasso už dlouho špatnou pověst, to věděl každý. A vůbec se to nesnažil skrývat. Koneckonců byl o čtyřicet let starší a disponoval autoritou, která mně naprosto chyběla,“ líčí život s mistrem Françoise Gilot v jednom ze svých interview. „Po celou dobu našeho desetiletého vztahu jsem pro něj vždycky měla něco tajemného – jako první den“.

Picasso maluje Françoise jako modrozelenou květinu. Začíná jedno z nejšťastnějších období jeho života. Mladá studentka umění ho inspiruje k zobrazení oslavy života. Radosti ze života s Françoise. Jejich první dítě Claude-Ruiz se narodí v roce 1947. Za dva roky přichází na svět Paloma. Její jméno je inspirováno jedním z jeho nejpopulárnějších děl – Holubicí míru, kterou v roce 1949 odkázal Mezinárodnímu mírovému kongresu.

Vzpurná žena a přítomné milenky

Doma byla nezávislá Françoise pro stárnoucího býka velkou výzvou. Picasso, který byl stále více frustrovaný, na to reagoval obrazem Rytíř a jeho panoši. Hlavní postava s největšími ostny byla ona. „Jsi tak vzpurná, že nikdy neustoupíš,“ vysvětlil jí Picasso hlavní myšlenku.

Françoise akceptovala návštěvy Picassových bývalých manželek a milenek, jak nejlépe uměla. Tanečnice Olga Chochlova se dokonce přistěhovala k nim na jih a až do své smrti prohlašovala, že je madame Picasso. „Všechny předchozí ženy nebyly nějak odložené, byly tady a byly i s námi, musela jsem to snášet,“ vzpomíná Françoise.

„Od roku 1951 si pořídil další mladou přítelkyni. To už na mě bylo moc. V této chvíli jsem chtěla znovu najít sama sebe, jít vlastní cestou, odejít i s dětmi. Odpověděl mi naprosto nevhodně: Muž jako já se neopouští. Řekla jsem mu: „Uvidíš.“

Françoise si najednou uvědomila: „Je mu už přes 70 let... a nemá o nic větší schopnost sebeovládání než nezralý chlapec mého věku...“ a chtěla žít v budoucnosti jako člověk a malířka se „svou vlastní generací a problémy současnosti“. Rozloučení bylo krátké – „Merde!“ zavolal Picasso za odjíždějícím taxíkem.

Picasso a Françoise se pak mstili jeden druhému. Picasso se postaral o to, aby ji jeho přátelé odepsali a aby obchodníci s uměním její obrazy odmítali. Ona s americkým spisovatelem o umění Carltonem Lakem jako spoluautorem odhalila svůj život, lásky a utrpení s Picassem.

Françoise Gilot později napsala knihu Život s Picassem, která se stala bestsellerem. Sama také malovala a její umění do svých sbírek zařadila takové domy, jako Metropolitní muzeum v New Yorku nebo Centrum Pompidou v Paříži. Zemřela 6. června ve věku 101 let.

Zdroj: Časopis Vlasta

Související články