Jak překonat Vánoce, když uvnitř zažíváte neuvěřitelnou bolest po ztrátě partnera, dítěte nebo po náročném a nepříjemném rozchodu? Možná pomůžou následující rady od psycholožky a wellness koučky Elizabeth Scott.

Zdroj: Youtube

Buďte na sebe hodní

I když to nemusí nutně vymazat pocity osamělosti, speciální péče o sebe samé pomůže, abyste se cítili lépe a užili si aspoň částečně i samotu. Ať už si dopřejete teplou koupel s éterickými oleji, nebo se schoulíte do křesla s knížkou, nebo si pustíte oblíbenou komedii, nebo se rozhodnete, že zkusíte něco, co jste ještě nezkusili. „Dělat něco pro sebe je ideální způsob, jak pečovat i o svou duši. Zvláště v těchto chvílích je to obzvláště důležité,“ říká Elizabeth Scott.

Upravte svoje očekávání

Pokud z vašeho života nedávno odešel někdo velmi blízký, pak přehodnoťte způsob trávení svátků. Když se vrátíte z nemocnice po operaci, vaše tělo potřebuje čas na rekonvalescenci. Po smrti milované osoby potřebuje rekonvalescenci i vaše duše. Scházeli se všichni členové rodiny u vás? Klidně to zrušte a nechte se pozvat k někomu jinému z rodiny. Máte-li potřebu být sami, buďte. Plakejte, křičte, obojí je přirozenou reakcí na ztrátu. Nebojte se svých emocí a udělejte si inventuru ve svém nitru. Pokud jste byli často na sociálních sítích, zvažte odpojení a na pár dnů vypněte wifi nebo data. Pocity osamělosti můžou totiž narůst do obřích rozměrů, když vás budou na sociálních sítích bombardovat příspěvky vašich přátel, kteří se zjevně baví a radují.

Nejste v tom sami

„Pochopte, že i když se právě teď cítíte ve svém životě osaměle, nejste jediní. Pro tisíce dalších lidí budou letošní svátky časem osamělosti a smutku. Někteří lidé si přejí být s rodinou, ale nemohou, jiní truchlí nad špatnými vztahy se členy rodiny, které by si přáli mít lepší, nebo touží po bližším spojení s přáteli,“ radí psycholožka Elizabeth Scott. Další třeba opustil partner nebo partnerka, takže se i oni cítí během vánočních svátků izolovaně. Je sice nepříjemné cítit se sám, ale je v pořádku, pokud se tak cítíte. Možná vám pomůže sdílet svoje pocity s někým po telefonu nebo i na sociálních sítích. To vám může pomoci cítit se méně sami.

Napřáhněte ruce

Nikoli proto, abyste něco dostali, ale právě naopak. Jedním ze smysluplných způsobů, jak se cítit o svátcích méně osamělí, je věnovat svůj čas věcem, kterým věříte. Třeba pomáhat druhým, kteří mají méně štěstí, vás může naplnit pocitem hrdosti a taky láskou. Můžete vyrazit do nějaké charity a pár hodin pomáhat nalévat polévku, můžete zazvonit na starou sousedku a nabídnout jí společnost, vyvenčit jí psa nebo pomoci s úklidem. To, že někomu pomůžete, vám připomene, abyste byli vděční za to, co máte. A lépe vám to pomůže poprat se se svou vlastní osamělostí. Však víte, co se říká. Sdílená radost, větší radost, sdílený smutek, menší smutek.

Zdroj: Vlasta.cz verywellmind.com

Související články