Odborníci varují před riziky spojenými s nedostatkem pohybu a upozorňují na nebezpečí, která nám hrozí, pokud nezvýšíme svoji fyzickou aktivitu. Světová zdravotnická organizace (WHO) poukazuje na to, že sedavý životní styl má výrazný negativní dopad na zdraví lidí.

Nedostatek fyzické aktivity je spojen s mnoha zdravotními problémy a odhaduje se, že přispívá ke dvěma milionům úmrtí ročně. Tím se stává jednou z deseti hlavních příčin úmrtí a invalidity na světě. Kterých pět největších rizik při sedavém zaměstnání hrozí?

Zdroj: Youtube

1. Nadváha a obezita

Jedním z hlavních problémů spojených s celodenním sezením je přibírání na váze. Dlouhé sezení zpomaluje metabolismus a snižuje množství kalorií, které tělo během dne spálí. Tento úbytek fyzické aktivity může vést k nárůstu tělesné hmotnosti a souvisejících zdravotních problémů.

Studie z roku 2012, publikovaná v časopise vydávaném Texaským kardiologickým institutem, jasně ukazuje souvislost mezi obezitou a sedavým způsobem života.

Podle údajů Centra pro kontrolu nemocí (CDC) je v oblastech Spojených států, kde je míra obezity vyšší než 30 %, dokonce více než třetina dospělých osob, které ve volném čase nevykonávají žádnou fyzickou aktivitu.

2. Bolesti zad a krční páteře

Celodenní sezení představuje značnou zátěž pro páteř, krk, ruce a nohy, což může vést k výskytu chronických bolestí. Dlouhé hodiny sezení mohou způsobovat špatné držení těla a následné bolesti zad, zvláště pokud sedíte na neergonomickém křesle nebo máte tendenci se hrbit.

Hrbení často souvisí s nedostatečnou silou středu těla, která je potřebná k udržení páteře v ergonomicky správné poloze. Doporučuje se proto každých 30 minut vstát alespoň na minutu či dvě, protáhnout se a trochu se projít. Pravidelné protahování během dne pomáhá udržet klouby, vazy, svaly a šlachy uvolněné.

3. Srdeční onemocnění

Výzkumy ukazují, že dlouhodobé sezení může vést ke zvýšené hladině cholesterolu a triglyceridů v krvi, což je důležitý faktor v rozvoji kardiovaskulárních problémů.

Navíc nadváha nebo obezita, které jsou při sedavém způsobu života častější, přispívají k vysokému krevnímu tlaku a hromadění tuku v tepnách. Tyto faktory společně zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Proto je důležité pravidelně přerušovat sezení aktivním pohybem a dbát na zdravý životní styl.

4. Cukrovka

Přílišné sezení může vést také ke zvýšení rizika vzniku cukrovky 2. typu, což je spojeno s rozvojem inzulinové rezistence. Tento stav znamená, že tělo nemůže efektivně využívat inzulin, který je klíčový pro regulaci hladiny cukru v krvi. Pravidelný pohyb během dne může pomoci kompenzovat toto riziko.

Odborníci v oblasti diabetologie doporučují, aby lidé od práce pravidelně vstávali a dopřávali si krátké aktivní přestávky. Tyto krátké intervaly cvičení jsou obzvlášť prospěšné pro osoby s diabetem 2. typu, protože pomáhají zlepšovat citlivost na inzulin a regulaci hladiny cukru v krvi.

5. Zhoršený krevní oběh

Celodenní sezení může mít škodlivý vliv na krevní oběh, přičemž ohýbání kolen při sezení způsobuje další komplikace. Když je krevní oběh omezený, buňky nedostávají dostatečné množství kyslíku, který potřebují pro své správné fungování.

Nedostatek kyslíku může způsobit, že buňky nebudou schopny efektivně pracovat a udržovat zdravé tělesné funkce.

Související články

Zdroj: vlasta.czcoastalorthoteam.combetterhealth.vic.gov.auhealthpartners.com