V dnešní době je cukr považován za nejlevnější legální drogu na trhu. V tomto případě se bohužel nejedná o mýtus. Navíc je smutnou realitou, že je strava průměrného člověka velmi bohatá na zpracované potraviny, které jsou plné rafinovaného cukru. Obsahuje ho totiž většina potravin, které koupíte v obchodě.

VIDEO: Vše o cukrech: Kolik cukru za den můžeme sníst? A kde všude se skrývají?

Zdroj: Youtube

Cukru se nikdy úplně nezbavíte

Často si můžeme na internetu přečíst různá doporučení odborníků nebo oblíbených influencerů, abychom si dopřáli takzvaný „cukrový detox“. Je však důležité si uvědomit, že existují přirozeně se vyskytující cukry a přidané cukry. A odstranit ze stravy oba druhy je prakticky nemožné. 

Přírodní cukry nejsou nepřítel

Cukr má v dnešní době velmi špatnou pověst, je vlastně nepřítelem číslo jedna. Málokdy se ale uvádí, jaký druh cukru vlastně lidskému tělu nejvíce škodí. Pravda je, že cukry se přirozeně vyskytují v mnoha zdravých celozrnných potravinách, ovoci, zelenině či obilovinách. Jedná se o výživné potraviny, které je nežádoucí z jídelníčku zcela vyřadit. Ty je vhodné konzumovat ideálně každý den. Důležité je najít správnou míru a mít pestrou a vyváženou stravu.

Přidané cukry jsou rizikové

V případě přidaných cukrů ale zpozorněte, protože právě ty jsou rizikové. Přidávají se do zpracovaných potravin při výrobě, a to za účelem konzervace nebo zlepšení chuti. Rozdíl mezi přírodním a přidaným cukrem spočívá v tom, že přírodní obsahují řadu vitaminů, minerálů a vlákniny, díky čemuž máte delší pocit sytosti a také více energie. Přidané cukry jsou naopak prázdnými kaloriemi, které navíc způsobují prudký nárůst krevního cukru.

Kde všude přidaný cukr najdete?

  • slané omáčky
  • jogurty
  • průmyslově zpracované pečivo
  • müsli tyčinky
  • proteinové tyčinky
  • ovocné šťávy a džusy
  • sušené ovoce
  • light produkty
  • kečup a hořčice
  • energetické nápoje
  • instantní ovesné kaše

Co se stane, když dáte cukru sbohem?

Když je vaše tělo zvyklé dostávat denně poctivou dávku rafinovaného cukru, v okamžiku, kdy mu ji zakážete, mohou se objevit abstinenční příznaky. Může se objevit bolest hlavy, vyčerpání či zažívací potíže. Brzy budete mít také „chutě“ na potraviny s vysokým obsahem cukru. Pokud je tělu nedodáte a odoláte pokušení, možná vás přepadne i smutek nebo chvilková deprese.

Po týdnu se vrátí energie

Když zvládnete překonat asi týdenní abstinenční období, postupně se váš stav bude zlepšovat – vrátí se energie a odezní deprese. Studie dokonce ukazují, že vyšší výskyt depresí a úzkostí je u osob, kteří konzumují nadměrné množství cukru.

Zdravější zuby a svěží dech

Bakterie v ústech využívají cukr jako hlavní zdroj potravy. Čím více ho jíte, tím více se množí, a kvůli tomu vznikají v ústech zubní kazy nebo infekce. Riziko je samozřejmě ještě vyšší, pokud si zuby pravidelně nečistíte. Pokud ale s cukrem uberete, zuby budou zdravější a budete mít i svěží dech.

Pružná a hebká kůže nemusí být pouhým snem

Strava s vysokým obsahem cukru způsobuje prudký nárůst inzulínu, který vyvolává záněty. Ty jsou v těle příčinou mnoha potíží, a to i těch, které souvisejí s pokožkou. Způsobují předčasné vrásky, povadlou pleť nebo akné. Snížení obsahu cukru ve stravě může mít naopak opačný efekt. Sníží se tím pravděpodobnost zánětu a díky elastinu a kolagenu budete mít zdravější pleť a méně vrásek. 

Příliš cukru ničí spánek

Bylo také prokázáno, že rafinované cukry narušující dvě nejdůležitější fáze spánkového cyklu: REM (rychlé pohyby očí) a SWS (spánek s pomalými vlnami). Tyto dvě fáze jsou nejvíce regenerativní a jsou klíčové pro to, abychom se ráno probudili odpočatí. Jakmile vydržíte bez rafinovaného cukru několik týdnů, začne se to pozitivně projevovat i na kvalitě vašeho spánku.

Cukr a droga. Jaká je pravda?

V tomto případě se odborníci dodnes přou a jedná se o velmi kontroverzní záležitost. Cukr sice oficiálně nikdy nebyl označen jako návyková látka, ale způsobuje v mozku chemické reakce, které v těle vzbuzují silnou touhu po něm.

Brzdí správné fungování mozku

Jakmile je ve vašem těle zánět, může poškodit i váš mozek. Neurozánět je spojován s úbytkem kognitivních funkcí a několika souvisejícími onemocněními, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba. Bylo prokázáno, že cukr negativně ovlivňuje také hypokampus (součást velkého mozku), což může způsobit problémy s pamětí.

Bez cukru rychleji zhubnete

Pokud dáte sbohem rafinovanému cukru, pravděpodobně začnete hubnout. Potraviny, které ho obsahují, mají obvykle vysokou kalorickou hodnotu, a přitom prakticky nulový syticí efekt. Snižování příjmu cukrů navíc brzdí ukládání tuku v těle. Pokud to ale s hubnutím myslíte vážně, vysazení cukru nebude stačit. Musíte najet na komplexní zdravý životní styl, do kterého patří také pohyb. Mějte na paměti, že nikdy nezhubnete, pokud nebudete v kalorickém deficitu.

Silnější imunita

Pokud vás často trápí sezonní chřipky, virózy či nachlazení, máme pro vás dobrou zprávu. Když vysadíte cukr, zlepší se fungování vašeho imunitního systému, což znamená, že budete méně nemocní. Můžete tím také předejít mnoha závažnějším onemocněním. Vysoký příjem cukru může vést k srdečním chorobám a k cukrovce. 

Zdroj: Vlasta.cz, Starinsider, health.com, eatingwell.com

Související články