Kolem růžové soli je spousta humbuku, ale jen minimum odborníků ho podporuje. Himálajská růžová sůl je sice vizuálně přitažlivá a spousta lidí tvrdí, že dodává pokrmům odvážnější a zajímavější chuť.

Výzkumy ale neprokázaly, že by růžová sůl měla nějaké nutriční výhody, které by z ní dělaly lepší alternativu k běžné stolní bílé soli.

Zdroj: Youtube

Co je himálajská růžová sůl?

Himálajská růžová sůl se těží v pohoří Salt Range v Pákistánu. Je to forma kamenné soli, která svou narůžovělou barvu získává ze stopových minerálů, hlavně železa.

Růžový nádech se může pohybovat od jemně růžové po zářivější tmavší růžovou. Sůl původně pocházela z moře, které ale dávno vyschlo a v horách za sebou zanechalo ložiska soli.

Růžová sůl obsahuje železo, chybí jí ale jód

Himálajská růžová sůl je chemicky podobná běžné kuchyňské soli, což je chlorid sodný. Obsahuje sice extra minerály, které běžná sůl nemá, například stopové množství draslíku, vápníku a hořčíku, ale celkové množství je tak zanedbatelné, že nemůže nijak výrazně naše zdraví ovlivnit.

Pokud jde o obsah železa, podle nezávislého testu časopisu DTest ani ty nejdražší himálajské soli nedokážou v maximální denní porci pokrýt více než 3,7 % doporučené denní dávky železa a 1 % vápníku nebo draslíku.

Kuchyňská sůl také obsahuje jód, který růžová nemá – takže byste museli konzumovat více potravin bohatých na jód, jako jsou ryby a podobně.

Žádná nutriční výhoda, ale používat ji můžete

To, že himálajská růžová sůl nemá žádnou extra zvláštní nutriční výhodu, ovšem neznamená, že se jí musíte vyhýbat. Pokud ji používáte v hrubé formě, obsahuje méně sodíku na čajovou lžičku, takže pak celkově použijete méně soli.

Hrubou solí můžete potírat maso, posypat s ní zeleninu při restování nebo ji mít v ozdobném mlýnku. I v případě růžové himálajské soli si ale musíte hlídat denní příjem soli, Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumovat méně než 5 gramů za den.

Zdroj: vlasta.cz, verywellfit.com, medicinenet.com, institutmodernivyzivy.cz

Související články