Italsko-americký biolog Valter Longo v rozhovoru pro New York Times říká, že pokud se chceme dožít opravdu vysokého věku, musíme se důrazně vyhnout takzvaným „jedovatým potravinám“.

Do jeho seznamu zakázaných potravin patří například rafinované sacharidy, jako je pizza a těstoviny, ale také přemíra bílkovin a brambory. Ale to není vše.

VIDEO: Jaký je recept na dlouhověkost v Japonsku? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Které potraviny urychlují stárnutí

Vědec předpokládá, že tyhle běžné potraviny, které konzumujeme každý den, jako je pizza, brambory, těstoviny, bílkoviny a pečivo, přispívají k různým zdravotním problémům. Navíc potenciálně urychlují proces stárnutí a zkracují celkovou délku života.

Rafinované sacharidy jsou nebezpečné

Pizza a těstoviny, často s vysokým obsahem rafinovaných sacharidů a zpracovaných přísad, jsou podle studií spojovány s přibíráním na váze, záněty a zvýšeným rizikem chronických onemocnění, jako je cukrovka a srdeční choroby.

Bílkoviny vadí v nadměrném množství

Proteiny jsou vychvalované až do nebes, zvláště když chceme zhubnout. Ovšem podle Valtera Longa jsou sice nezbytné pro zdraví, ale můžou být problémem, pokud je konzumujeme v nadměrném množství, zejména ve formě zpracovaného masa.

Vysoký příjem živočišných bílkovin vede ke zvýšenému riziku některých druhů rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění.

Brambory přispívají k nárůstu hmotnosti

Brambory, zvláště když je připravujeme ve smažené nebo zpracované podobě, mohou přispět podle studie k nadváze, metabolickým problémům, a to kvůli jejich vysokému obsahu škrobu.

Škodlivý je zejména nezdravý způsob přípravy. Pokud tedy brambory nechcete z jídelníčku vyloučit, nejdietnější jsou vařené ve slupce nebo pečené v troubě.

Bílý chléb zvyšuje hladinu cukru v krvi

Podobně je na tom i chléb, zejména bílý, vyrobený z rafinované mouky. Postrádá základní živiny a může zvyšovat hladinu cukru v krvi, což časem přispívá k inzulinové rezistenci a metabolické dysfunkci.

Neznamená to ale, že ze stravy vyloučíte chléb zcela, pokud si ho chcete dopřát, pak sáhněte po celozrnném žitném kváskovém chlebu. Má spoustu vlákniny a kvásek navíc dodá tělu probiotika.

Jak se dožít stovky a více

Dožít se 130 let může být velmi ambiciózní přání, biolog Valtner Longo je ale optimista, který tvrdí, že pokud dramaticky snížíme konzumaci výše uvedených potravin, budeme nejen více zdraví, ale prodloužíme si taky život.  

Strava by měla být pestrá a vyvážená

Objevují se ale i kritické názory, které varují před zjednodušováním. I když minimalizujeme příjem těchto „jedovatých potravin“, je potřeba jíst vyváženě a pestře a také zohlednit další faktory, jako je genetika, životní styl a vlivy prostředí, jak ostatně zdůrazňují nejrůznější studie.

Zdroj: vlasta.cz, longevity.technology, nytimes.com

Související články