Možná jste už slyšeli o tom, že celulitida není jen problémem s estetickým vzhledem, ale má i cosi společného s naším zdravím. Ano, to je ona – ta pověstná „pomerančová kůže“! Celulitida, jak známo, se projevuje jako dolíčky, hrbolky a nerovnosti na břiše, bocích a stehnech.

A ne, nejste sami! Většina z nás se s touto neplechou někdy potýká, a to zejména díky vyššímu počtu tukových buněk v našem těle. Celulitida je totiž výsledkem poruchy krevní a lymfatické cirkulace ve tkáni. I když to obvykle není nic vážného, může to být upozornění na další zdravotní problémy, jako je například chronická žilní nedostatečnost a riziko vzniku varixů.

Tak kde se to nejčastěji objevuje? Lidově řečeno právě tam, kde se nejvíce hromadí tuk. To znamená na stehnech, hýždích a bocích. Ale občas se může objevit i na břiše a pažích. Často je ale spojena i s hormonálně náročným obdobím, jako je dospívání nebo menopauza.

Proč celulitida vzniká

Ve společnosti se tak nějak traduje, že postihuje především lidi s obezitou či nadváhou. Není to ovšem pravda. Celulitidu ovlivňuje celá řada faktorů. Proto ji můžeme pozorovat i u mužů nebo u fit a štíhlých žen. Jaké jsou ale ty nejčastější rizikové faktory jejího vzniku?

1. Pohlaví

Statisticky se objevuje častěji u žen než u mužů. Je to způsobeno rozdílným uspořádáním tkání. U žen tukové buňky snadněji vystupují pod viditelný povrch kůže.

2. Dědičnost

Ano, bohužel i sklony k celulitidě stejně jako například barvu očí nebo tvar postavy je možné zdědit.

3. Hormonální změny a nerovnováha

Největší projevy celulitidy bývají patrné během puberty, těhotenství, po porodu, v období klimakteria nebo při jiných hormonálních změnách. Hlavní roli zde hraje nadbytek estrogenu, který má tendenci zvláčňovat a zjemňovat vazivo a zároveň podporuje ukládání tuku do tukových buněk.

4. Nevhodný stravovací režim

Lidé konzumující nadbytky soli nebo konzervantů mohou k rozvoji celulitidy přispívat. Zvýšenou konzumací těchto potravin se totiž zvyšuje riziko vzniku metabolických onemocnění.

5. Životní styl jako takový

Na vině může být ochablé svalstvo, nedostatečný pohyb, konzumace alkoholu, kouření i nadměrný a všudypřítomný stres.

Jak si můžeme pomoci

Jistě jste i vy alespoň jednou zahlédly lákavé reklamy na zázračné produkty, které vás spolehlivě celulitidy zbaví. Je to ale vůbec možné? Přinášíme vám přehled nejspolehlivějších pomocníků v boji s pomerančovou kůží.

1. Silový trénink

Myslíte si, že vás nenáviděných ďolíčků zbaví kardio cvičení, jako je například vytrvalostní běh. Omyl. Vsaďte spíše na silový trénink a posilování s vlastní vahou. A jak je možné, že funguje lépe než aerobik? Zpevnění kosterního svalstva totiž dopomůže k tomu, že bude celulitida méně viditelná.

2. Hormonální rovnováha

Jak jsme již prozradili několikrát, balanc hormonů je v boji s „pomerančovkou“ naprosto zásadní. V prvé řadě může přímo souviset například s užíváním hormonální antikoncepce. Pokud chcete podpořit správné fungování tohoto systému, vsaďte na kvalitní stravu bez průmyslově zpracovaných potravin a nadbytku bílého cukru.

Hormonální rovnováhu například skvěle podpoří také dnes tak populární hormonální jóga nebo některé bylinky. Na ženské zdraví skvěle funguje třeba kontryhel.

3. Domácí masáže a hydratace

Zázračný krém na celulitidu samozřejmě neexistuje. Pravidelnými domácími masážemi a hydratačními krémy však výrazně podpoříte lepší cirkulaci krevního i lymfatického systému.

Pomoci vám také může intenzivní střídání teplé a studené vody při sprchování dolních končetin. Vyplatí se také koupit si domů kartáče na kůži, které stojí pár korun, ale vaši masáž zintenzivní.

VIDEO: Jak provádět anticelulitidní masáže? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

4. Lymfatické masáže a maderoterapie

Lymfatický systém samozřejmě hraje při vzniku pomerančové kůže důležitou roli. Pokud máte s jeho fungováním problémy, může pomoci pravidelná lymfatická masáž. A to jak manuální, tak přístrojová.

Velmi populární je v posledních letech také maderoterapie, která slibuje téměř zázračné a rychle viditelné výsledky. Tato masážní metoda pochází z Kolumbie používají se při ní dřevěné válečky s různě intenzivními výstupky. Nečekejte ovšem uvolňující relaxaci. Maderoterapie je hloubková, ale zato skutečně účinná metoda.

Související články

Zdroj: vlasta.cz, fitness007.cz, hebe.com, benu.cz, euc.cz