Alzheimerova choroba

Alzheimerovou chorobou trpí po celém světě stále více lidí. Hlavně proto je neustálým předmětem mnoha studií a výzkumů. A právě ty poukazují na to, že velmi jednoduché cviky, respektive pohyb, mohou snížit riziko vzniku Alzheimera až o polovinu. Na tento fakt upozorňuje například studie publikovaná v časopise „Journal of Alzheimer’s Disease“.

Podle studie vyplývá, že dospělí v pokročilém věku, kteří se pravidelně věnovali aerobnímu cvičení, měli o 50 % nižší riziko vzniku Alzheimerovy choroby než ti, kteří dávali přednost životu bez pohybu. Další studie z „British Journal of Sports Medicine“ ukázala, že pravidelné cvičení může zlepšit kognitivní funkce a zpomalit kognitivní úpadek u těchto dospělých.

VIDEO: Podívejte se na 20minutové aerobní cvičení, které zvládnete doma!

Zdroj: Youtube

Aerobní cvičení podporuje zdravou funkci mozku

Pod pojmem aerobní cvičení si můžeme představit klasickou jednoduchou fyzickou aktivitu, kterou je například chůze, běh, plavání nebo jízda na kole. Díky tomuto cvičení zabijete dvě mouchy jednou ranou.

  1. Podpoříte nejen fyzickou kondici, ale také zdraví mozku.
  2. Zlepší se průtok krve do mozku.
  3. Podpoří se růst nových neuronů.
  4. Snižuje se vznik zánětů a oxidační stres.
  5. Zlepšují se také kognitivní funkce.

Jenže i takové cvičení má svá pravidla – důležité je zvýšit srdeční frekvenci a udržovat ji alespoň 20 minut.

Jaké cviky do života zařadit?

Začít s aerobním cvičením můžete prakticky hned, nevyžaduje žádné návštěvy v posilovně, nemusíte si kupovat žádné drahé přístroje nebo pomůcky. Díky těmto opravdu základním pohybovým aktivitám snížíte riziko demence.

1. Chůze

Chůze je cvičením, které je nejjednodušší, nejdostupnější a nejúčinnější. Teď ale nemáme na mysli loudavou chůzi, při níž se kocháte krajinou. V tomto případě přidejte do kroku, nasaďte svižnější tempo, abyste zvýšili srdeční frekvenci.

2. Jízda na kole

Dnes už snad není nikdo, komu by v garáži nebo někde v komoře nestálo kolo. Pěkně ho oprašte, namažte řetěz, nasedněte a vyrazte. Nadýcháte se čerstvého vzduchu a v kombinaci s touto fyzickou zátěží posílíte své srdce a plíce.

3. Plavání

Léto už je tady, využijte bazény nebo koupaliště k pravidelnému cvičení, které posílí celé tělo bez toho, aniž by zbytečně zatěžovalo klouby. Plavání je dobré také pro ty, kdo trpí na bolesti zad.

4. Běh

Někdo ho miluje, jiný se mu vyhýbá. A i přesto se běh stává stále populárnější. A není se čemu divit, stačí si jen obout tenisky a vyběhnout. Zvýšíte tak svou srdeční frekvenci a posílíte kardiovaskulární systém. Pamatujte, nic se nemá přehánět, takže pokud jste začátečník, svou výdrž zvyšujte postupně.

Životní styl je hlavním aspektem, jak se připravit na stáří. Pomozte svému tělu se se stárnutím lépe vyrovnat a dopřejte si pohyb. Navíc při pravidelném cvičení tělo začne vyplavovat serotonin – a vy se budete cítit jako na obláčku.

Související články

Zdroj: vlasta.cz, ncbi.nlm.nih.gov, alzres.biomedcentral.com, helpguide.org