Jde především o složky bohaté na živiny, které mají dlouhodobý vliv na vzhled nehtů. Pokud máte tedy nehty slabé, lámou se, pomalu rostou, stojí za to, prozkoumat složení vašeho jídelníčku. „Nehty, stejně jako zbytek těla, vyžadují výživnou stravu, aby prospívaly. Pokud jste podvyživení, nepřijímáte dostatek vitaminů nebo minerálů, šetříte bílkovinami, vaše nehty budou jednou z prvních částí těla, na které se to projeví,“ říká Sarah Mirkin, registrovaná dietoložka.

Zdroj: Youtube

Co nehty potřebují

Lámavé nehty nebo nehty, na nichž jsou vodorovné rýhy, bývají způsobeny nejčastěji nedostatkem železa, vápníku, hořčíku, vitaminů skupiny B, vitaminu C, D nebo nedostatečným příjmem vody a bílkovin. Sarah Mirkin doporučuje protizánětlivou stravu s vysokým obsahem bílkovin bohatou na ovoce a zeleninu, ořechy, semínka, luštěniny a zdravé tuky. Ta dodá nehtům živiny, které potřebují, aby byly silné a zdravé. Jaké potraviny bychom tedy měli jíst?

Voda a potraviny obsahující vodu

Hydratace je podle Gracie J, nehtové stylistky a zakladatelky The Editorial Nail, naprosto zásadní. Mazat si olejíčky na nehtovou kůžičku je sice prospěšné, ale pro vnitřek nehtů je zapotřebí voda. „Voda dodává živiny a kyslík do buněk,“ říká Gracie J.

Sarah Mirkin dodává, že dehydratace může způsobit křehké, suché nehty, které se snadno lámou. „Nečekejte, až budete mít žízeň, v té době už jste na prahu dehydratace,“ říká. Pijte vodu nebo konzumujte potraviny s vysokým obsahem vody, například ovoce, zeleninu, jogurty a polévky.

Lněné semínko

Potraviny bohaté na mastné kyseliny podporují zdravý vývoj buněk, což napomáhá také růstu zdravých nehtů a vlasů. I proto sem patří lněné semínko, které obsahuje spoustu omega-3 mastných kyselin a thiaminu (vitaminu B). Lněné semínko má také vysoký obsah hořčíku, kterého se mnoha lidem nedostává. „Hořčík je nezbytný pro udržení zdraví nehtů a prevenci tvorby záděr na nehtovém lůžku,“ dodává Sarah Mirkin.

Grapefruit

Grapefruit je nabitý vitaminy A, C a vlákninou, proto patří k nejoblíbenějším potravinám, které prospívají nehtům. Dalším jeho benefitem je vysoký obsah antioxidantů. Tento druh ovoce má také vysoký obsah beta karotenu, lykopenu a flavonoidů, což jsou všechno antioxidanty, které mohou chránit vaše nehty před poškozením volnými radikály. Kromě toho má grapefruit vysoký obsah vody, což napomáhá hydrataci. „Extrakt z grapefruitových jadérek má silné protiplísňové vlastnosti, díky čemuž je účinnou přírodní terapií proti plísňovému onemocnění nehtů," říká Sarah Mirkin.

Vejce

„Vejce jsou fantastickou potravinou nejen pro silnější a lesklejší nehty,“ říká Deborah Lippman, manikérka celebrit a zakladatelka Deborah Lippman. Vejce jsou nadupané bílkovinami, vitaminem D, B12 a biotinem (vitamin H), což z nich dělá vynikajícího pomocníka pro růst nehtů. „Bílkoviny totiž napomáhají tvorbě keratinu, a jsou tedy velkým přínosem pro nehty,“ říká Lippman. Totéž umí s vašimi nehty i biotin. Proto se vyplatí častěji konzumovat právě vejce, nehledě na to, že vejce jsou jedním z nejsnáze dostupných zdrojů proteinů.

Losos

Losos je bohatý na vitamin D, bílkoviny, biotin, zinek, měď, selen, vitaminy B6 a B1 a omega-3 mastné kyseliny – to vše zlepšuje kvalitu nehtů. Tyto mikroživiny v konečném důsledku zabraňují lámání, štěpení nebo rozpadu nehtů. Losos je bohatý na mastné kyseliny a pomáhá udržovat růst buněk, což podporuje růst zdravých nehtů a vlasů. Vitamin B12 je nezbytný pro vývoj červených krvinek, společně s masem a mléčnými výrobky. Pokud jsou vaše nehty šedé nebo nahnědlé, chybí vám právě tento vitamin.

Čočka a fazole

Čočka a fazole jsou vynikající veganské potraviny pro udržení silných a zdravých nehtů, protože jsou fantastickým zdrojem biotinu. Obsahují také železo, které zabraňuje anémii, což je stav, který může zhoršit kvalitu nehtů. Mají také vysoký obsah bílkovin, které jsou nezbytné pro tvorbu keratinu.

Nutriční kvasnice

Nutriční kvasnice neboli nutriční droždí jsou neaktivní kvasnice vyráběné z cukrové třtiny a řepné melasy. Je to další veganská superpotravina, která obsahuje spoustu bílkovin, jež jsou nezbytné pro tvorbu kreatinu, vitaminů B, zejména B12. Pouhé 2 polévkové lžíce poskytují více než trojnásobek denního příjmu vitaminu B12 – a přibližně 69 procent denní hodnoty biotinu.

Zdroj: vlasta.cz marthastewart.com

Související články