Krajíc chleba s vrstvou másla nebo sádla léta platil za jednu z největších pochutin a o zdravotním přínosu nikdo nepochyboval. Dietní šílenství druhé poloviny 20. století, které se ze všeho nejvíc zaměřilo na eliminaci tuků, pak máslo i sádlo vcelku zdiskreditovalo.

Zatímco máslu na kousku pečivu už opět přicházíme na chuť, sádlo má povětšinou černého Petra. Co je ale lepší čistě z hlediska výživových hodnot? Možná vás překvapíme.

VIDEO: Sádlo vs. máslo, která varianta je lepší? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Tuky nejsou zlo

Protože máslo i sádlo jsou prostě tuky, je potřeba si ujasnit, jakou roli ve stravě sehrávají. Po boku bílkovin a sacharidů jsou jednou ze tří hlavních makroživin a v jídelníčku by měly být zastoupeny v 25–30 %.

Nejsou ale tuky jako tuky, většinu tohoto příjmu by měly tvořit mononenasycené a vícenenasycené mastné kyseliny známé také jako zdravé tuky. Najdete je třeba v ořeších, semínkách, avokádu nebo rostlinných olejích.

Nasycené tuky by také v jídelníčku chybět neměly, ale z celkového množství přijatých tuků mají tvořit maximálně třetinu. Obecně jsou jejich zdrojem potraviny živočišného původu, ať už jde o maso, sýry, nebo jiné mléčné výrobky. 

Vyrovnané utkání, ale…

Máslo i sádlo obsahují jak nasycené, tak nenasycené mastné kyseliny, ovšem v tomto porovnání má sádlo navrch. Skládá se z 50 až 60 % z mononenasycených tuků, zatímco máslo jich má asi 32 až 40 %. To znamená, že více zdravých tuků do sebe dostanete ze sádla.

A to není všechno. Když se řekne cholesterol, zdá se, že sádlo je to vůbec nejhorší. Ve skutečnosti ale oproti máslu má cholesterolu méně než polovinu, tedy zhruba 90 mg oproti 215 až 270 mg v másle.

Energetickou hodnotu mají oba samozřejmě vysokou, ale sádlo je o něco kaloričtější. Obsahuje 900 kcal na 100 gramů, zatímco máslo má 750 kcal. Je to jednoduše proto, že je to prakticky čistý tuk.

Jaký je tedy závěr? Sádlo je zdravější, ale pokud vám chutná více jedno či druhé, není to takový rozdíl, abyste se museli do konzumace nutit. Co je ale podstatné – když budete ctít jednoduché pravidlo „všeho s mírou“, určitě můžete obě potraviny jíst pravidelně. 

Zdroj: vlasta.cz, denik.cz, nasadle.cz, ncbi.nlm.nih.gov

Související články